värien säilyvyys vanhoissa kuvissa

Kuvankäsittelyä, mitä vain
maisema

värien säilyvyys vanhoissa kuvissa

Viesti Kirjoittaja maisema »

olen skannannut vanhoja digikuvia ja tallentanut ne verbatim dvd:lle, ovat olleet dvd levyllä muutaman vuoden ja nyt olen huomannut että etenkin ruskakuvissa värit ovat muuttuneet tummemmaksi mutta esim:15 v, otetuissa kuvissa tromsan kaupungista ja muissakin kuvan laatu on säiilynyt hyvin, mistä johtuu?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Jussi88

Viesti Kirjoittaja Jussi88 »

Voi ei, DVD levyille ei kannattaisi laittaa kuvia juuri tämän takia, sillä usein värit haalistuvat vuosien saatossa. Mikroon laittaminen kuitenkin voi pelastaa värit, ja itsekin olen joutunut työssäni pelastamaan näin kuvia usealta levyltä.

Katsoin Verbatimin nettisivuilta ohjeet, ja niiden mukaan puoli minuuttia mikron sulatustoiminnolla auttaa värien palautukseen.
paaton

Re: värien säilyvyys vanhoissa kuvissa

Viesti Kirjoittaja paaton »

maisema kirjoitti:olen skannannut vanhoja digikuvia ja tallentanut ne verbatim dvd:lle, ovat olleet dvd levyllä muutaman vuoden ja nyt olen huomannut että etenkin ruskakuvissa värit ovat muuttuneet tummemmaksi mutta esim:15 v, otetuissa kuvissa tromsan kaupungista ja muissakin kuvan laatu on säiilynyt hyvin, mistä johtuu?
Eli dvd levyllä olleista kuvista ovat hävinneet värit?
Tuo vanhojen digikuvien skannaaminen kuulostaa myös pikkuisen hämärältä ratkaisulta.
paaton

Jussi88 kirjoitti:Voi ei, DVD levyille ei kannattaisi laittaa kuvia juuri tämän takia, sillä usein värit haalistuvat vuosien saatossa. Mikroon laittaminen kuitenkin voi pelastaa värit, ja itsekin olen joutunut työssäni pelastamaan näin kuvia usealta levyltä.

Katsoin Verbatimin nettisivuilta ohjeet, ja niiden mukaan puoli minuuttia mikron sulatustoiminnolla auttaa värien palautukseen.
Et sitten malttanut ;)
paaton

Värien muutos voi johtua ainoastaan muuttuneesta katseluohjelmasta. Digi on siitä kiva, että kuvat joko näkyvät tai sitten ei. Ne eivät haalistu vaikkapa auringon valossa.
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

(Moderaattori)
Tuolla vielä ketjun aloittajan kommentti (uusi ketju, joka nyt lukittu)

http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12726109
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

paaton kirjoitti:Värien muutos voi johtua ainoastaan muuttuneesta katseluohjelmasta.
Minusta yksi vaihtoehto on, että se 17 tuuman kuvaputkinäyttö alkaa haalistua. DVD-taltiointi ja pitkä säilytysaika viittaavat siihen, että kuvien tallennusaikaan ainakin putki on ollut käytössä.
Vastaa Viestiin