Itsekkin harkitsen Mackia seuraavaksi kannettavaksi sujuvaan kuvien käsittelyyn kuvauskeikoilla. Kannattaako siitä makpook prööstä tosiaan maksaa, kun näitä Sonyja ym PC puolen leluja saa hieman mukavampaan hintaan? Nimimerkillä: "ei koskaan Mäkkiä käyttänyt..."HannuS kirjoitti:Olen katsellut itselleni tehokannettavaa ja tämä kone on ollut PC-koneiden kärjessä Macbook Pron ollessa toinen vaihtoehto. Suurin syy koneen päivitystarpeeseen on avchd-videoiden editointi. Kävin Sony-Centerissä laitetta kokeilemassa ja tulin tulokseen, että pöytäkäyttössä lisänäyttö taitaa olla seuraava hankinta.
Tämä säie on kiitettävästi pysynyt asiassa ja asiapitoisena. Jotakin tämän Vaion pätevyydestä kertonee sekin, että Mäkisen porukkakin on ollut harvinaisen hiljaa.
Kannettava kuvan käsittelyyn: Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI
-
-
- Viesti:
-
Mukavaa kun vastasit, mutta haluaisin jonkun kertovan ne faktat, hieman kattavammin.Jarvil kirjoitti: Lyhyesti: Kyllä kannattaa.
Suosittelen tutustumaan.
Eli, miksi mäkistä kannattaa maksaa extrahintaa, kun vastaavia specksejä vertaamalla winukalla varustettuja koneita saa paljon halvemmalla.
Onko se mäk oikeesti sen rahan edestä parempi?
Tyylikkyys jne muotoseikat ei merkkaa mulle mitään. Eniten painoarvoa annan toimivuudelle, nopeudelle ja luotettavuudelle. Näitä juuri olen kuullut mäkissä kehuttavan, mutta pc ei monien mielestä ole enää niin paljon jäljessä, kuin mäkit vielä hinnassa edellä. Pöytäkoneen juuri päivitin Wintoosalla pyörivään versioon, eli jos läppäriksi hommaan mäkin, olisin sekakäyttäjä. Järkee vai ei?
Vai hä?
-
Käytön sujuvuus juuri on viime vuosina saanut monet valitsemaan Macin PC:N sijasta. Syy lienee suureksi osaksi virustorjunta- ja palomuurisoftien aiheuttama hidastus PC-koneissa.
Pelkäänpä kuitenkin, että jatkossa tämä ero tulee kuroutumaan umpeen, kun virustorjujat parantelevat ohjelmiaan vähemmän tehoja vaativiksi ja Macit alkavat kiinnostaa nettirikollisia entistä enemmän, kun ne yleistyvät.
Sitäpaitsi Macciin pitäisi kuitenkin asentaa Windows, kun kaikkia nykyisin käytössä olevia ohjelmiani ei voi asentaa Macin käyttöjärjestelmään. Macissa kahden käyttöjärjestelmän rinnakkainen käyttö taas alkaa hidastaa myös Maccipuolen toimintaa.
Järki sanoo edelleen, että PC, mutta tunne on Mäkisen puolella. Suurin syy tähän lienee Mäkisen softan ja muotoilun linjakkuus.
Pelkäänpä kuitenkin, että jatkossa tämä ero tulee kuroutumaan umpeen, kun virustorjujat parantelevat ohjelmiaan vähemmän tehoja vaativiksi ja Macit alkavat kiinnostaa nettirikollisia entistä enemmän, kun ne yleistyvät.
Sitäpaitsi Macciin pitäisi kuitenkin asentaa Windows, kun kaikkia nykyisin käytössä olevia ohjelmiani ei voi asentaa Macin käyttöjärjestelmään. Macissa kahden käyttöjärjestelmän rinnakkainen käyttö taas alkaa hidastaa myös Maccipuolen toimintaa.
Järki sanoo edelleen, että PC, mutta tunne on Mäkisen puolella. Suurin syy tähän lienee Mäkisen softan ja muotoilun linjakkuus.
-
-
- Viesti:
Ostin kuitenkin NIERLESTÄ Bluray-levyjä, koska hinta oli NIIN edullinen SONY 10 kpl fullprintable hinta 29€, eli noin 7 kertaa halvempia kuin Suomessa ostettaessa, eikä fullprintable levyjä ole edes tarjolla. Tilasin samaan syssyyn myös ulkoisen kovalevyn VERBATIM 2000 GB hintaan 161 €. Levyssä USB2 ja eSATA. Nyt tiedostot lentävät noin 60MB:n vauhtia kannettavasta levylle ja takaisin, nopeuttaa työskentelyä. Tietsikka on muutenkin ollut kätevä, tehokas ja korvannut minulla pöytäkoneen täysin, kulkee helposti mukana, tehoja riittää. Ainut miinus oli kun ostin SONY:n oman bluetooth-hiiren, joka käyttää kannettavan omaa bluetooth yhteyttä, hiiri lopettaa joskus toimintansa yllättävästi. Kävin SONY CENTERISTÄ kysymässä, että missähän vika on. Vastauksena oli, että he eivät tiedä eivätkä pysty asiassa auttamaan !!! En raaskinut kauppoja perua, vaikka hetken jo ajattelin niin tekeväni, mutta kyllä harmitti.MattiH kirjoitti:Useita vuosia sitten Nierlen palvelimelle murtauduttiin, kymmenet tuhannet luottokorttitiedot varastettiin, niitä myös käytettiin. Suomestakin taisi olla ainakin monta kymmentä luottokortin omistajaa, joiden luottokorttia rikolliset olivat käyttäneet. Missään vaiheessa Nierle ei kertonut "ongelmasta" yhtään mitään.
Että tuollaiseen firmaan vaan ostamaan (vaikka onkin iso ja meillä suosittu).
Toimitus NIERLESTÄ tuli 6 päivässä ja mukana pieni pullo juomaa talven kylmien varalle...
-
- Viesti:
HEI!HannuS kirjoitti:.. rinnakkainen käyttö taas alkaa hidastaa myös Maccipuolen toimintaa.
Mihin päädyit Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI on minulla toiminut hienosti ja nyt taitaa tästäkin koneesta olla SONY:llä jo uusi malli.
-
Päädyin Sonyyn, juuri VPC-F11Z1F/BI -malliin jo huhtikuun loppupuolella. Olen ollut pääosin tyyttyväinen. Nöyrä peli, joka jaksaa raataa raskaankin taakan alla Full hd-videot mukaan lukien. Jos jotakin haluaa moittia, niin ergonomiapuolelta löytyy; hiiren painikkeet ovat hipaisulevyn alapuolella liian lähellä laitteen reunaa. Tämä aiheuttaa ongelmia, kun käytän konetta makuuasennossa. Tulee tahattomia kosketuksia. Lisälaitteeksi olen harkinnut ulkoista näyttöä kokoluokassa 24-28".lippoma kirjoitti:HEI!HannuS kirjoitti:.. rinnakkainen käyttö taas alkaa hidastaa myös Maccipuolen toimintaa.
Mihin päädyit Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI on minulla toiminut hienosti ja nyt taitaa tästäkin koneesta olla SONY:llä jo uusi malli.
-
- Viesti:
Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI
Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI kone on toiminut hienosti ja valokuvat vääntyvät Lightroomissa toistaiseksi joutuisasti, ennen kuin taas keksivät pikseleitä lisää kennoon. Lightroom ja VAIO näyttävät sopivan yhteen hyvin, jossa 8GT muistia varmaan auttaa asiaa ja neliydin prosessori. En tekniikasta ymmärrä mitään, mutta tuo neliydinprossu ilmisesti jotenkin lepäilee, kun tekee jotain pientä koneella, käsittelee pieniä tiedostoja. Ja sitten kun prosessoi jotain isompaa määrää kuvia aloittaa VAIO tehokkaamman työskentelyn, jonka kuulee kun tuuletin alkaa huutamaan. Valokuvauskeikan jälkeen vien Lightroomiin satoja kuvia 5D MARK II kuvia ja ne humpsahtavat hienosti sinne. Nyt myös VAION oma bluetooth hiiri on alkanut toimia luotettavasti jonkin päivityksen jälkeen windows 7:ssä. Olen ollut nyt 9 kk omistanut tämän koneen enkä ole katunut valintaa, seuraavakin hankintani voi olla VAIO, vaikka loukkaannuinkin aluksi siitä, että bluetooth hiiri ei oikein heti toiminut vaan helposti plumpsahti pois toiminnasta. Ai niin ja nyt olen käyttänyt kuvien käsittelyssä pelkästään koneen omaa näyttöä ja hyvää jälkeä on tullut. Jos ostaisin ulkoisen näytön, sen pitäisi olla iso ja tosi laadukas (kallis) ja rahaa ei nyt sellaiseen juuri tällä hetkellä likene ja koneen liikkuvuuskin kärsii, nyt voin vääntää kuvia siellä missä olen. Pöytäkoneeseen ei ole paluuta näillä näkymin.lippoma kirjoitti:Fotón kirjoitti: Bluetooth hiiri häiriintyy minun vanhan kannattavani läheisyydessä.
-
Re: Sony Vaio VPC-F11Z1E/BI
Tämä ei ole mitenkään erityisesti VAIOn tai neliydinprosessorin ominaisuus. Silloin kun koneen prosessori ei tee mitään, se lepää, ja myös sähkönkulutus - eli lämmöntuotto - on vähäinen. Kun prosessoria kuormitetaan raskaalla laskennalla, se kuluttaa enemmän sähköä, ja kaikki sähkö muuttuu tietysti lämmöksi, joka pitää poistaa koneesta. Silloin koneen sisäinen tuuletin huomaa lämpötilan nousun ja kierroksia pitää nostaa.lippoma kirjoitti:En tekniikasta ymmärrä mitään, mutta tuo neliydinprossu ilmisesti jotenkin lepäilee, kun tekee jotain pientä koneella, käsittelee pieniä tiedostoja. Ja sitten kun prosessoi jotain isompaa määrää kuvia aloittaa VAIO tehokkaamman työskentelyn, jonka kuulee kun tuuletin alkaa huutamaan.
Tämä toimii samalla tavalla kaikissa koneissa jostain windows 95:n ja kottaraispönttömäkin ajoista alkaen, mutta nykyaikaisilla tehokkailla prosessoreilla ilmiö on entistä helpommin havaittavissa, koska tuulettimien ohjaukset ovat kehittyneet niin, että ne pyörivät entistä hiljempaa silloin kun tarvetta ei ole.
-
Ainakin osassa F-sarjan VAIOista on Turbo Boost :-) eli prosessoria ylikellotetaan tilapäisesti silloin kun tarvitaan enemmän prosessointitehoa. Silloin syntyy myös tavallista enemmän lämpöä ja pitää laittaa tuulettimeenkin enemmän jenkaa...pjt kirjoitti:Tämä ei ole mitenkään erityisesti VAIOn tai neliydinprosessorin ominaisuus. Silloin kun koneen prosessori ei tee mitään, se lepää, ja myös sähkönkulutus - eli lämmöntuotto - on vähäinen. Kun prosessoria kuormitetaan raskaalla laskennalla, se kuluttaa enemmän sähköä, ja kaikki sähkö muuttuu tietysti lämmöksi, joka pitää poistaa koneesta. Silloin koneen sisäinen tuuletin huomaa lämpötilan nousun ja kierroksia pitää nostaa.lippoma kirjoitti:En tekniikasta ymmärrä mitään, mutta tuo neliydinprossu ilmisesti jotenkin lepäilee, kun tekee jotain pientä koneella, käsittelee pieniä tiedostoja. Ja sitten kun prosessoi jotain isompaa määrää kuvia aloittaa VAIO tehokkaamman työskentelyn, jonka kuulee kun tuuletin alkaa huutamaan.
Tämä toimii samalla tavalla kaikissa koneissa jostain windows 95:n ja kottaraispönttömäkin ajoista alkaen, mutta nykyaikaisilla tehokkailla prosessoreilla ilmiö on entistä helpommin havaittavissa, koska tuulettimien ohjaukset ovat kehittyneet niin, että ne pyörivät entistä hiljempaa silloin kun tarvetta ei ole.
-
Edelleenkin, tällä ei ole mitään tekemistä sen logon kanssa mikä koneen kannesta löytyy tai montako ydintä siellä on. Kyseessä on prosessorin / piirisarjan ominaisuus ja on löytynyt kaikista intelin mobiilisarjan prossuista jo vuosikaudet.hauusita kirjoitti:Ainakin osassa F-sarjan VAIOista on Turbo Boost :-) eli prosessoria ylikellotetaan tilapäisesti silloin kun tarvitaan enemmän prosessointitehoa. Silloin syntyy myös tavallista enemmän lämpöä ja pitää laittaa tuulettimeenkin enemmän jenkaa...
EDIT: Huomasin juuri että muistin asian väärinpäin. Vuosikaudet Intel on tarjonnut Speedstep teknologiaa jolla prossorin nopeutta lasketaan akun säästämisen nimissä. Tarpeen vaatiessa nopeus nostetaan takaisin normaalille tasolle. Uusimmissa prossuissa nopeutta voidaan myös tämän lisäksi nostaa tilapäisesti siitä normaalitasosta. Yhtä kaikki, ominaisuudet on riippumattomia sen koneen valmistuttajasta.
Viimeksi muokannut -Q-, Marras 08, 2010 12 : 18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viesti:
No siis.. ainaki hyvät komponentit on koottu tähän VAIO:oon joka minulla on näyttö hyvä ja jaksaa puurtaa tiedostojen kanssa väsymättä. Yksittäisen valokuvan kannalta ei prosessorilla ole merkitystä, mutta ehkä tuo workflow helpottuu kun koneesta löytyy jytyä ja väyliä joka lähtöön ja mikä parasta tämän kaiken voi ottaa kainaloon ja mukaan sinne missä aksöniä milloinkin on.-Q- kirjoitti: Edelleenkin, tällä ei ole mitään tekemistä sen logon kanssa mikä koneen kannesta löytyy tai montako ydintä siellä on....
-
Vieläkö Lippomalla tai jollakulla muulla on tämä Sony käytössä? Minulla on, mutta koneen virtajohto, tyyppiä VGP-AC19V16 lakkasi toimimasta ja konekin hyytyi tietenkin heti perään. Huonoksi onneksi olin juuri työstämässä erästä työtä, joka piti saada valmiiksi tänään. Onko kenelläkään pikaista apua asiaan esim. lainata tai myydä em. virtajohtoa?
-
Iso kiitos Lippomalle, jolta sain pariksi päiväksi lainaksi Vaion verkkojohdon, mikä mahdollisti kesken jääneiden töiden loppuunsaattamisen ja akun lataamisen täyteen sekä tulevien välttämättömien hommien hoitamisen. Uuden verkkojohdon tilasin 12.10. englantilaisesta verkkokaupasta. Luvattu saapumisaika 16.-20.10. Saas nähdä, meneekö kaikki niinkuin on meinattu.