jorepuusa kirjoitti:
Tekeekö digi hienoja kuvia, siis ihan itsekseen?
ja..............
Enpä tiedä, jos näin käy-- niin pysähdyn, laitan laavun ja keitän kahvit ja katselen maisemaa päivän, pari--haluan hiukan osaksi sitä.
En oikein tässä iässä halua mennä tuli pyrstössä paikasta toiseen ottamaan reproja maisemista, kun ne on yleensä postikorteissa kuvattu paremmassa valossa ja paremmin kuin satunnainen taltioija pystyy.
Tuskin minä siitä kuvaa otan, mutta jos otan, en usko, että ero minun kuvani ja digipokkarilla otetun välillä on niin suuri kuin luulisi.
Minä kun osaan ottaa maisemakuvankin siten, että siinä etuala toimii 3D tunnelman luojana ja toisaalta jaksan odottaa sitä oikeaa valoa, jota ilman digikään ei itse osaa ottaa sitä "hyvää" kuvaa.
---------
Jore, ymmärrän hyvin pointtisi tuossa.
Lomahan siinä pilalle menee, jos kokoajan on juostava ympäriinsä miettimässä kuvakulmia..joskus pelkkä rentoutuminen ja kahvin keitto maisemia ihaillen riittää. Liika on aina liikaa ja tarkoitus ei ole matkustaa pelkästään kuvaamaan vaan myös vain rentoutumaan ja nauttimaan maisemista/luonnosta, mutta koska en aikaisemmin Norjassa ole käynyt, niin on se mukava ottaa sieltä kuvia muistoksi. Yritän olla innostumatta liikaa ja muistaa nauttia myös lomasta :)
Periaatteessahan se on aika sama ottaako kuvat muistikortille vai filmille. Digin valitsen siksi, että saan otettua enemmän kuvia ja kehittää niistä vain parhaat/onnistuneet ja lisäksi työni puolesta saan tulostettua digikuvat paljon edullisemmin, kuin kehittää filmikuvia. Lisäksi en ole vielä niin taitava valokuvaaja, että onnistuisin kuvaamaan koko rullallisen onnistuneita otoksia vaan se on minulla vielä aika paljon kokeilemista ja harjoittelemista yrityksen ja erehdyksen kautta. Tässä digikamera on erityisen hyvä, kun voit nähdä tuloksen heti ja tehdä tarvittavia korjauksia ja yrittää uudelleen.
Kun taitoni valokuvaajani kehittyvät ja voin olla varma, että filmille tallentunut kuva valottui oikein yms. sitten sillä ei enää lopputuloksen kannalta ole niin paljon väliä ottaako lomakuvat digillä vai filmikameralla.
Tottahan se on, että voit ostaa paikanpäältä myös postikortin, jossa sama maisema on jo kuvattuna liki täydellisenä, mutta vaikka se oma otos olisi huonompi niin se on kuitenkin OMA otos ja ainakin minulle sillä on enemmän arvoa vaikka kuva ei laadullisesti olisikaan niin hyvä.
Alkaa jo mennä vähän offtopiciksi, mutta laitetaan nyt vielä tähän ketjuun.
-Kai