adapteri kirjoitti:Tarkoitan sitä, että ennen amatööri otti yhden kuvan käden heilautuksesta tai 110metrin aidoista. Ammattilainen, joka "polttaa surutta", kuvaa jokaisen aidan, jokaisen erän alkueristä lähtien, poliitikon kädenheilautuksenkin joka kerta, kun se heilahtaa. Sarjakuvaustakin tietysti voi käyttää, jos siitä yhdestä heilautuksesta haluaa kaks kuvaa.
-----------
Usein verkkokeskusteluilla on taipumus juuttua inttämiseksi.
Siksi vastaankin tähän enää kerran perustellen hieman enemmän.
Ammattilainen EI polta surutta filmiä, EI kuvaa jokaista aitaa, EI jokaista kädenheilautusta, EIKÄ sarajkuvaa jos haluaa "kaks kuvaa"
Ammattilehtikuvaaja hakee kuvan, joka tarvitaan johonkin mediatuotteeseen.
Tämä ajattelu on usein vieras tai lähes tuntematon.
Ammattikuvaaja ei siis mene jonnekin kuvan toivossa, vaan lähtee hakemaan tietynlaista kuvaa, jonka tietää ottavansa, koska on ammattilainen. Ja hän on ammattilainen, koska omaa kyvyn tuottaa asiakkaan tarvitsema kuva, jopa ilman mitään muunnelmaa asiakkaan toiveeseen vastaten.
110 metrin aidoista kuvataan useimmiten kaksi aitaa, ensimmäinen suosikista toiselta aidalta, jolloin rytmi on löytynyt ja toinen viimeiseltä aidalta johtavasta juoksijasta ja lopuksi tuuletuskuva maaliviivalta.
Jokaisesta erästä (pelit) kuvataan ne kuvat, jotka tarvitaan ao urheilulajin luonteen ja tietyn joukkueen onnen tai epäonnen kuvittamiseen.
Kukaan ammattilehtikuvaaja ei kuvaile summamutikassa, siitä ei tulisi siksikään mitään, että editointi pitää tapahtua äkkiä, eikä kukaan aikanaan halunnut kehittää vessassa kymmentä rullaa tai nykyisin käydä läpi satoja tiedostoja. Varsinkaan kun siihen ei ole tarvetta.
SIIS vielä kerran, ammattilehtikuvaaja tietää mitä on hakemassa ja toteuttaa sen pienellä määrällä kuvattuja ruutuja. Haastattelun ilmeistä ja eleistä haetaan ne, joita tarvitaan jutun kärjen kuvittamiseen --ei kaikkia huitomisia. Kuvaaja katsoo ja reagoi ja ohjaa kuvattavaa ja tuottaa sitä, mitä on sovittu etukäteen.
-------
adapteri kirjoitti:
Digin viive ei kuitenkaan tee tuotakaan mahdottomaksi. Digillä sen tekee vaikeaksi kuvaajan osaamattomuus. Kamera on vaan laukaistava 0,3 sekuntia aikaisemmin kuin vanha vilmijärkkäri.
---------
Ikävä kyllä digin viive ei ole arvioitavissa täsmällisesti, siksi paikallislehtikuvaajat kuvaavat entistä enemmän ns. pönötyskuvia , koska niissä he saavat ainakin jotain aikaan.
Heidän..lue niiden, joita olen kouluttanut ---digipokkarit laukeavat tilantesta ja kamerasta ym riippuen erillaisilla viiveillä.
---------------------
adapteri kirjoitti:
Digillä saa muuten todennäköisemmin hyvän kuvan siitä pallon potkaisemisesta. Filmillä kuvaava (harrastaja siis) ei ikinä polta niin paljoa filmiä siihen, että saisi juuri "sen" kuvan, jota haluaa. Fanaattinen digikuvaaja taas menee ja ottaa juuri sen haluamansa kuvan, jos vaan tarpeeksi sitä haluaa.
En voi kirjoittaa muuta kuin. että olen täysin eri mieltä.
Ja koska inttäminen lienee turhaa,-- annan asian jo olla.
adapteri kirjoitti:
Siis: lehtikuvaa ei huononna kameran laatu vaan kuvan hinta.
----------------------
Paikallislehdessä kuvaavan toimittajan kuvan ja kuvien visuaalinen laatu on romahtanut digipokkarien vallattua lehdet. Minulla riittäisi aiheesta koulutettavaa joka viikolle,- jos jaksaisin. Ja jokaisessa koulutuksessa juuri tämän keskustelun kärki nousee esiin yhä uudestaan.
Eli: miten saan tällä kameralla innovatiivisia ja oikean näköisiä lehtikuvia ja vaikka asiaa hiukan voi auttaa, itse ongelma ei poistu siirtymättä digijärjestelmään ja laajaan tietämyksen nousuun.
-----------