Siis, kultturitaustan (tai jokin muun realistisen seikan johon kuva saattaa viitata) ehkä voi hahmottaa kuvista (siis monesta kuvasta, ei yhdestä tai muutamasta) ja silloinkin vain jos katsoja siitä jotain ymmärtää (tuntee sitä).jorepuusa kirjoitti:Tästä taas olen eri mieltä jos ymmärrän oikein tarkoituksesi. Kulttuuritausta näkyy selkeästi kuvien takana. Kuvissa on useimmiten viestejä siitä mikä liikuttaa kuvaajaa. Jos katsomme John Heartfieldin kuvia niin taustalla on vain Hitleriin ja natsismiin kohdistuva kritiikki, mutta ihmiset voivat nähdä ne kuvat myös pelkkinä hauskoina teoksina, jos eivät tiedä taustalla olevaa kulttuurillista angstia.
Se mitä mielikuvia tai mielleyhtymiä kuva saattaa synnyttää ei yleensä ole lainkaan valokuvaajan ansiota. Nehän syntyvät *katsojan* aivoissa, sen kokemus- tai unelma-maailman perusteella jonka *katsoja* omaa.
Kuvaaja voi tietenkin käyttää hyväkseen esim jotain tunnetusti fiksoitunutta fetisismiä hyödykseen, se sitten puree ko katsojaryhmään ennakoidulla tavalla mutta poislukien nämä eritystapauset se on se katsoja joka tulkitsee kuvan omista lähtökohdistaan eikä kuvaajalla ole tähän mitään mahdollisuutta vaikuttaa.
Minun mielestäni sinä usein korotat valokuvan sellaiselle jalustalle jolle se ei kuulu eikä sovi eikä täytä niitä odotuksia joita sille asetat, sinä suorastaan jumalallistat kuvan ihan itsessään sekä mystifioit kuvan vaikutukset.Hmmm... koska mitäänsanomatonta räpsyä ei ole. Olen viimeaikoina kuvituskuvan opetuksen yhteydessä tutustunut semiotiikkaan ja pakko sanoa, että kuva kuin kuva pitää sisällään valtavan määrän merkkikieltä, jonka kuvaaja on tahtomattaan saanut aikaan. Kuvaa voi oikeasti paloitella ja mennä siihen sisään. Kuvasta löytyy kuvaajan persoona, ympäristö, sosiaalinen status ja sitä voi arvottaa ja arvioida.
Ainakin minulla on lukematon määrä mitäänsanomattomia räpsyjä vaikka niitä jatkuvasti deletoin (ja siis tähän ei kuulu teknisesti epäonnistuneet kuvat). Olen varsin tyytyväinen jos yksi kuva viidestäkymmenestä teknisesti onnistuneesta kuvasta ei ole räpsy.
Kuvalla toki on merkitys, kuvalla voidaan vaikuttaa, kuvalla voidaan kertoa, kuvalla voi synnyttää mielikuvia.
Mutta ei alkuunkaan jokaisella räps.. kuvalla.
TImo Autiokari