Miltä elämä tuntuu, kun on maailman napa?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

laite kirjoitti: viedään kiasmaan vaan katselemaan *sensuroitu* tehosekoittimessa ...
ah sitä korkempaa taidetta mitä minä, ali-ihminen, en ymmärrä.
Ainakin se tehosekoitin on onnistunut sinua tehokkaasti sekoittamaan ja ravistelemaan, kun vieläkin jaksat siitä olla noin tuohtunut. :)
Armi Hölttö
www.digicamera.net
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

armih kirjoitti:
laite kirjoitti: viedään kiasmaan vaan katselemaan *sensuroitu* tehosekoittimessa ...
Ainakin se tehosekoitin on onnistunut sinua tehokkaasti sekoittamaan ja ravistelemaan, kun vieläkin jaksat siitä olla noin tuohtunut. :)
ne on niitä maailman ihmeellisiä juttuja ;)
no, kai se on sitä taidetta kun en sitä kerran ymmärrä.
salamiJakk

Viesti Kirjoittaja salamiJakk »

On siitä tultu melkoinen matka, kun muinaiset tavikset piirsivät kallionseinämiin tikkueläimiä, tikkukasveja ja tikkuihmisiä gallerioiksi. Kaippa kehitykseen kuului silloinkin jonkun arvostella moista puuhastelua.
PeteM

Viesti Kirjoittaja PeteM »

laite kirjoitti:
viedään kiasmaan vaan katselemaan *sensuroitu* tehosekoittimessa ja kissantappovideoita. hyvällä tuurilla saattaa nähdä jopa spermaa ruiskittuna ympäriinsä.

Veit sanat suustani. En vihaa taiteessa mitään niin paljoa kuin juuri tuollaista p**kaa... Tuo Kaila-linkin kuva on mielestäni typerä, ja lähes kaikki Kiasmaan liittyvä on suorastaan mautonta. Tämä on tietysti vain minun näkemykseni, joku toinen noista varmasti pitää.
mahei74

Viesti Kirjoittaja mahei74 »

Jos kerran...alkoipa lupaavasti...kuvagallerioiden kuvat on huonoja ja niitä ei viitsi katsella, niin sanokaa se ja kertokaa mitä kuvissa voisi tehdä paremmin. Kommentit loistaa poissaolollaan melkein tyystin. (ai niin, eihän kuvia pitäisi voida kommentoida, jos nitä ei edes katso) Ne harvat kommentit mitä olen kuvistani saanut ovat olleet kyllä asiallisia ja rakentavia. En tarkoita tällä, että ketään pitäisi lyttyyn haukkua, mutta ammattilaisten ja harrastajien neuvot olisi aloittelijalle tarpeellisia. Kunhan ette heti sano, että mene heti kauppaan ja osta digijärkkäri ja putkia kolmella tonnilla ;-)
Marko

Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

mahei74 kirjoitti:...kuvagallerioiden kuvat on huonoja ja niitä ei viitsi katsella, niin sanokaa se ja kertokaa mitä kuvissa voisi tehdä paremmin. Kommentit loistaa poissaolollaan melkein tyystin. (ai niin, eihän kuvia pitäisi voida kommentoida, jos nitä ei edes katso)
Valtaosan kuvista on mitäänsanomatonta sontaa, avaruuskohinaa. Vaikka galleristilla on tunne että juuri hän on Universumin keskus, niin tosiasiallisesti on suuruudenhullu ajatus sysätä +100 kuvaa nettiin ja odotella kieli pitkänä arvostelua. Se on surffaajan ajankäytön halveksintaa, eikä johda tulokseen.

Sen sijaan on parempi laittaa 3 omasta mielestä nappiotosta ja kysyä niistä kommentteja. Hyvät kuvat pysäyttävät ja parhaassa tapauksessa joku voi kommentoidakin. On kuitenkin muistettava, että massoilla ei ole sanottavaa ja jos on, se on sisällöllisesti arvotonta. Kunhan toljottavat taitepaukkujasi. Ikioman analyyttisen ajatuksen luominen on pitkä prosessi vaatien ponnistelua ja henkistä kapasiteettä, eikä onnistu valtaosalta meistä elämän aikana. En laske kommentiksi näitä analyyttisiä "ihan kiva, mä tykkään tosta, kivat sukat"-palautteita.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

mikko kirjoitti:luulen kyllä että pojun posti on jo mennyt aikaa sitten piloille: teemu.maki@teemumaki.com
Tuosta kyllä saa sen kuvan että olet tehnyt muutakin kuin laittanut muutaman sähköpostin.
Ja minä en todellakaan hyväksy kaikkea, Olen Teemulle itselleen luvannut että jos hän ei lopeta pervoiluaan aion helkilökohtaisesti esittää hänelle parit otteet Syväjoki elokuvasta ja sanoa sitä sitten performassiksi.
Viimeksi muokannut nieppi, Touko 09, 2004 10 : 49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

nieppi kirjoitti: ja lähetät anteeksipyynnön spämmisi kohteelle.
Mitä ihmettä tarkoitat, lähetin 2 kpl sähköposti viestejä jossa kerroin eläintenkiduttaja teemu mäelle mitä mieltä olen hänen taiteesta. Myös minulla on oikeus mielipiteeseeni, ja siksi tuon pojun koti sivuilla on sähköposti osoite että hänelle voi lähettää mielipiteensä hänen teoistaan.

Spämmäys on aivan eri asia kuin 2 kpl emailia.

Itse en pysty sulkemaan silmiäni eläinten kidutukselta ja siitä kiksejä saavilta persversseiltä tyypeiltä jotka vielä sitä taiteeksi mainostavat.
Nieppi jos itse hyväksyt kaiken ja siltä silmäsi suljet puuttumatta asioihin se on käpertymistä peiton alle.
Viimeksi muokannut mikko, Touko 09, 2004 10 : 37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
*Pro Mikko Laakso*
mahei74

Viesti Kirjoittaja mahei74 »

adele kirjoitti:Vaikka galleristilla on tunne että juuri hän on Universumin keskus, niin tosiasiallisesti on suuruudenhullu ajatus sysätä +100 kuvaa nettiin ja odotella kieli pitkänä arvostelua. Se on surffaajan ajankäytön halveksintaa, eikä johda tulokseen.
Olisiko kenties silloin viisasta vihjaista gallerian omistajalle, että "kuvia oli liikaa, jaksoin katsoa 3 ensimmäistä" Olen kylläkin samaa mieltä, että vain parhaat esille ja vielä gallerialle selkeä aihe, joka ei ole sekalaisia kuvia. Sitten ainakin voi valita mitä katsoo, jos gallerian nimestä jo selviää mitä aihetta galleria käsittelee.
Marko

Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
nieppi

Viesti Kirjoittaja nieppi »

mikko kirjoitti:
nieppi kirjoitti: ja lähetät anteeksipyynnön spämmisi kohteelle.
Mitä ihmettä tarkoitat, lähetin 2 kpl sähköposti viestejä jossa kerroin eläintenkiduttaja teemu mäelle mitä mieltä olen hänen taiteesta. Myös minulla on oikeus mielipiteeseeni, ja siksi tuon pojun koti sivuilla on sähköposti osoite että hänelle voi lähettää mielipiteensä hänen teoistaan.

Spämmäys on aivan eri asia kuin 2 kpl emailia.

Itse en pysty sulkemaan silmiäni eläinten kidutukselta ja siitä kiksejä saavilta persversseiltä tyypeiltä jotka vielä sitä taiteeksi mainostavat.
Nieppi jos itse hyväksyt kaiken ja siltä silmäsi suljet puuttumatta asioihin se on käpertymistä peiton alle.
Oho olimpas näppärä!
Mun piti vastata sulle lainaten mutta muokkasinkin vahingossa tuota omaa vietiäni, eli mun vastau on tossa sun viestin yläpuolella.
Sormet on silmiä nopeemmat ;-)
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

nieppi kirjoitti:
mikko kirjoitti:luulen kyllä että pojun posti on jo mennyt aikaa sitten piloille: teemu.maki@teemumaki.com
Tuosta kyllä saa sen kuvan että olet tehnyt muutakin kuin laittanut muutaman sähköpostin.
Ja minä en todellakaan hyväksy kaikkea, Olen Teemulle itselleen luvannut että jos hän ei lopeta pervoiluaan aion helkilökohtaisesti esittää hänelle parit otteet Syväjoki elokuvasta ja sanoa sitä sitten performassiksi.
No todellakaan ole, tarkoitin vain sitä kohua mikä lehdistössä on ollut ja siitä johtuen p-teemun email on varmasti tukossa.

Toivonkin että ihmiset tajuavat boikotoida kaikkea roskaa mitä hän tekeekin, oikeudessa hän on jo saanut tuomionsa, sillä hän on vain hyvittänyt tekonsa suomen valtiolle.

Hienoa Nieppi tuo loppu tekstisi osoitti sinun olevan täysin samaa mieltä tästä asiasta.
*Pro Mikko Laakso*
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Eiköhän jatketa Teemu Mäki -keskustelua jossain muualla? Sen verran kuitenkin, että video lienee tehty 16 vuotta sitten ja herran ajatukset lienevät noista ajoista muuttuneet roimasti.
bugi

Viesti Kirjoittaja bugi »

;-)

Ai niin, heti alkuun vastakysymys joka unohtui edellisestä viestistäni:
2. Kärsisikö oma luovuus, jos tutustuisi valokuvauksen perusteisiin?
Missä menee perusteiden ja taideopintojen raja? Perusteet auttavat saamaan kuvaan useammin sitä mitä itse haluaa, tyypilliset taideopinnot taas ovat usein (mutta _ei aina_) luovuuden tappaja. Jotkut osaavat opettaa tekemään omaa taidetta, useimmat ei.

Ja sitten eteenpäin:
Vanhan kansan latistettuna ihmisenä ihmetyttää se täydellinen itsekritiikin puute, joka on näiden kuvakollaasien tekijöiden perusominaisuus.
Johon liittyen minä:
Ja vielä itsekritiikiksi mainittakoon, että itse en ole vielä montaakaan "oikeaa" kuvaa ottanut, eikä otettujen joukossa ole mielestäni yhtään jonka kehtaisin laittaa julkiseen galleriaan.Ystävilleni kyllä (kun heitä ne kuvat saattavat joskus kiinnosta koska ovat itse kuvassa tai olivat ainakin paikalla), mutta ei kaikelle maailmalle.
Johon vastaus oli:
Vallitsevan tilanteen huomioon ottaen olet estynyt introvertti ja hyvä niin.
Minä nyt en ole mikään huippukuvaaja joka hyväksyy yleensä yhden kuvan sadasta ottamastaan, vaan kuvistani paljon suurempi osa on roskakoriin joutavia, enkä ole vielä niin montaa kuvaa ottanut (ostin kamerani noin puoli vuotta sitten enkä ole mikään himokuvaaja), että niistä saisi kasaan tarpeeksi montaa kuvaa galleriaksi asti, ainakaan sillä itsekritiikin tasollani jonka nykyisin omaan.

(Jos itsekritiikkini olisi tasolla jota nyt kritisoidaan, niin olisin jo jonkinlaisen pienen "gallerian" kyhännyt.)

Ja siitä siis seurasi että "Vallitsevan tilanteen huomioon ottaen olet estynyt introvertti ja hyvä niin."

Voisiko joka selventää tällaiselle lähinnä tekniikan alan sanastoa tuntevalle tuon lauseen? Mihin tuo vallitseva tilanne viittaa (kertomaani omaan tilanteeseeni vai foorumilla olevaan tilanteeseen vai maailmantilanteeseen)? Estynyt introvertti? "ja hyvä niin" - miksi se on hyvä? (Ai niin, koska ei ole tullut yhtä turhaa galleriaa katsottavaksi?)

Minulle olisi riittänyt (enkä edes sitä odottanut) "kiitos".

Eli kun sitten löytyy joku jolla on tarpeeksi itsekritiikkiä, hän on estynyt introvertti. Niin tai näin, aina väärinpäin. Täytyykin varmaan kyhätä äkkiä galleria noita minun 12 megatavuisista black frame testikuvista ja zoomin tarkennustesteistä kohteena "Otaniemen vesitorni Leppävaarasta nähtynä" ;-)

bugi kirjoitti:
mutta tuli vaan mieleen että joskus jossakin kuvassa voi olla ihan oikeasti tekniikkaa, tunnelmaa, ainutkertainen tilanne jne. vaikkei katsoja sitä aina huomaakaan.
Siis Tavisten taiteen vaatimukset ylittävät ymmärrykseni? Onko mitään opusta olemassa, jotta saisin ymmärrykseni kasvuun? Vaikka: "Ruoho kasvaa Kälviällä; miten löydän Tavisgallerioiden syvimmän olemuksen?"
Et sitten varmaan huomannut että olin varta vasten tällaista vastausta varten maininnut että "No jostain epäterävästä "ruoho kasvaa tiesmissä" kuvasta lienee paha mennä sanomaan että ehkä siinä olisi sittenkin jotain". (Ja tuo ei ollut kysymys). Ja kyllä, Tavisten taiteen vaatimukset voivat ylittää ymmärryksesi. Voivat ylittää kenen tahansa ymmärryksen. Kenen tahansa taide voi ylittää kenen tahansa ymmärryksen (joskus jopa taiteilijan itsensä).
(Huom. "kenen tahansa" ei tarkoita samaa kuin "kaikkien" - aina voi löytyä ihminen jolle jokin taideteos ei "aukea".)

Ja tämän viestiketjun pääaihetta mukaellen:

Kaikenlaisia viestintynkiä sitä joutuukin netistä lukemaan kun kirjoittajilla ei ole minkäänlaista itsekritiikkiä. Ei sellaisia pitäisi kutsua edes viesteiksi, enintään "epämääräisiksi jorinoiksi". :P

Markku Hassinen

P.S. ;-)
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

bugi kirjoitti:Kaikenlaisia viestintynkiä sitä joutuukin netistä lukemaan kun kirjoittajilla ei ole minkäänlaista itsekritiikkiä. Ei sellaisia pitäisi kutsua edes viesteiksi, enintään "epämääräisiksi jorinoiksi"
Puuttellisen ymmärrykseni takia myönnän, että en pysynyt mukana kaikissa viestisi käänteissä.
Ensiksi, kiitän että et ole laittanut vielä omaa kuvagalleriasi esille verkkoon.
Toiseksi keskustelussa esiintynyt määre; estynyt introvertti, oli tässä tapauksessa lataunut positiivisella arvovarauksella ja siten eduksi ihmiselle tulkittava ominaisuus.
Mitä näihin "keskustelupalstoihin", viestintynkiin ja merkityksiin tulee niin ei näillä ole mitään vaikutusta tai merkitystä. Harmitonta ajanvietettä. Kaikki jatkuu niinkuin aina ennenkin, myös itsekritiikin puute.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
PekkaM

Viesti Kirjoittaja PekkaM »

Keskustelun aloitusviestin pohjalta arvio kirjoittajasta:

TAIK:ista valmistumassa oleva valokuvaustaiteen opiskelija, jota suunnattomasti kiukuttaa se, että muutkin voivat nykyään kuvata helposti ja laadukkailla välineillä. Aivan sietämättömäksi v*tutuksen tekee se, että tavalliset taiteesta mitään tajuamattomat juntit eivät näe hänen omissa kuvissaan mitään hienompaa kuin noissa parjatuissa gallerioissa.

Eli antaa kaikkien kukkien kukkia (ja ihmisten esitellä niistä ottamiaan kuvia) ;)
Santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Santtu »

Mihin muuten perustuu väite, että joku kuvittelee olevansa maailman napa, jos laittaa kuviaan nettiin esille?

Netti on niin täynnä sellaista saastaa, että niiden rinnalla omat netissä olevat kuvani ovat oikeasti taidetta ;-)
ExC

Viesti Kirjoittaja ExC »

Santtu kirjoitti: Netti on niin täynnä sellaista saastaa, että niiden rinnalla omat netissä olevat kuvani ovat oikeasti taidetta ;-)
Sama homma kuulemma Kiasmankin osalta :D
Cam70

Viesti Kirjoittaja Cam70 »

Ehkä Adelen noin vanhan kansan ihmisenä kannattaisi luopua netin käytöstä, eikös se ole hankalaakin? Ja käydä katselemassa vain näyttelyissä kuvia.
Kai sillä kuukausimaksulla jo pari hienoa näyttelyä käy katsomassa.

Tässä on hyvä esimerkki ihmisestä, joka pitää itseään älykkönä ja muita parempana ihmisenä. Älä huoli kyllä ne ulkoavaruuden oliot ottaa varmaan sinuun ensimmäisenä yhteyttä, kun olet noin fiksu.
Turha niitä on sieltä SETI:llä etsiä..
herkko

Re: Miltä elämä tuntuu, kun on maailman napa?

Viesti Kirjoittaja herkko »

adele kirjoitti:"Nettigallerioita" katsoessa ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Demokraattinen tiedon valtaväylä tursuaa kuvia, joissa ainoa vaatimus kuvaajalta on ollut kyky tunnistaa nappula, josta tallentava laite laukaistaan
Hyvä puoli tässä demokratiassa on että kun puhutaan valokuvauksesta, voidaan ylimielisen besserwisserinkin kuvia ryhtyä kysymään jossain vaiheessa keskustelua. Jos kuvia ei tule näytille pyynnöistä huolimatta, voidaan todeta että herra/rouva/neiti puhuu paremmin kuin kuvaa.

Tälläkin foorumilla on tullut nopeasti selväksi kenellä pysyy myös kamera kädessä ja kenellä taas vain turpavärkin moottoriperä jauhaa taukoamatta.

Eli sen kummemmitta paskapuheitta ja selityksittä: missä sinun valokuvasi ovat nähtävissä? Jatketaan keskustelua sitten kun olemme varmistuneet ettemme keskustele kuvaamisesta sen kuuluisan kaikkien alojen erityisasiantuntijan kanssa;)
herkko

Viesti Kirjoittaja herkko »

adele kirjoitti: Offtopic: Kirjoitetun tekstin perustella voi kertoa vuosikymmenen tarkkuudella koska kirjoittaja on syntynyt ja koska käynyt koulunsa, koska äidinkielen opetuksen taso vaihtelee vuosikymmenestä toiseen. Lueppa on 80-lukua, eli 80-luvulla syntyneen henkilön kirjoittamaa tekstiä. Oikea muoto on luepa.
Äidinkielen oppituntisi, 'Offtopicit' ja 'Less is moret' tekstissäsi osoittavat sitä samaa itsekritiikin puutetta jota olet kovalla tohinalla kaatamassa muiden päälle. Jos et ole vain trollailemassa kustannuksellamme: otan osaa kärsimykseesi.
Vastaa Viestiin