10D:n tilaus Camera-discountista

Kokemuksia, vinkkejä, tullit, halvimmat paikat yms. Saksasta, USA:sta jne.
MikaL

Viesti Kirjoittaja MikaL »

tjokela kirjoitti: Ja kyse oli mistä kuusta ? :-)
Jotenkin näin:

Hi Mika, here we are again.

The deliveries of the Canon EOS 10D cameras are still quite slow at the
moment.

Although we expect to have more cameras here shortly, we have been in
touch with Canon to find out exactly when this will be. Once we are
given this information we will be in touch.

At the moment I think that the next delivery should reach us around the
end of September.

Thanks for your patience.

Until then have a nice day,

Best regards,

Gerold Weinmann,

Your New York Camera Team.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tjokela

Viesti Kirjoittaja tjokela »

Voi jumalauta mitä tekstiä... ei kannata ihan kaikkea *sensuroitu* uskoa mitä yritetään syöttää.
Uskoni kyseisen putiikin lupauksiin menetin jo n. kuukausi sitten.
Eikä NY-Camera voi itkeä sen takia että niille aiheutuu lisäkustannuksia siitä että itse ekana myyvät ei oota ja sen takia jotuvat menettelemään mainitsemallaan tavalla. Tämä aiheutunut lisäkustannus ei millään tavoin vaikuttaa siihen etteikö asiakas vosi vaatia rahojaan takaisin, koska tavaraa ei ala ilmaantua. Mielestäni tässä tapauksessa voisi vaatia aiheutuneesta viivästyksestä jopa hyvitystä, koska asiakkaalle on luvattu toimittaa tavara ja annettu jopa ajankohta siihen. Saatanan tunarit.
Asian ydin on siinä, että 2600e maksamaani rahaa makaa NYC:n pankkitilillä. Toinen ongelma on siinä, että voin kyllä esittää (olen esittänyt) erilaisia vaatimuksia liikkeen suuntaan, mutta heillä ei "ymmärrettävästi" ole oikein mitään motivaatiota toimia noiden vaatimusten mukaisesti.

Noin niinkuin yleisellä tasolla olisi kiinnostavaa tietää, pystyykö suomalainen ostaja millään tavalla vaikuttamaan oikeuksiensa toteutumiseen sen jälkeen, kun rahat on maksettu (ulkomaisen) myyjän tilille? Mitä pitäisi tehdä mahdollisessa huijaustapauksessa? Soittaa Saksan kuluttaja-asiamiehelle? Pakata kirves reppuun ja buukata hytti Finjetiltä?

-Tommi
ArtoH

Viesti Kirjoittaja ArtoH »

tjokela kirjoitti:Noin niinkuin yleisellä tasolla olisi kiinnostavaa tietää, pystyykö suomalainen ostaja millään tavalla vaikuttamaan oikeuksiensa toteutumiseen sen jälkeen, kun rahat on maksettu (ulkomaisen) myyjän tilille? Mitä pitäisi tehdä mahdollisessa huijaustapauksessa? Soittaa Saksan kuluttaja-asiamiehelle? Pakata kirves reppuun ja buukata hytti Finjetiltä?
-Tommi
http://www.hel.fi/eu-kuluttajaneuvonta/
Katsopas, löytyisikö tuolta minkälaisia neuvoja ja ohjeita.
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

ArtoH kirjoitti:
tjokela kirjoitti:Noin niinkuin yleisellä tasolla olisi kiinnostavaa tietää, pystyykö suomalainen ostaja millään tavalla vaikuttamaan oikeuksiensa toteutumiseen sen jälkeen, kun rahat on maksettu (ulkomaisen) myyjän tilille? Mitä pitäisi tehdä mahdollisessa huijaustapauksessa? Soittaa Saksan kuluttaja-asiamiehelle? Pakata kirves reppuun ja buukata hytti Finjetiltä?
-Tommi
Eikä kannata tyytyä vain lueskeluun, ilmaista viranomaisapua on tarjolla. Ovat ilmeisesti vieläpä sangen aktiivisiakin.

Lainaus:
EU-kuluttajaneuvonta kuuluu Euroopan laajuiseen Euroquichet-verkostoon. Teemme tiivistä yhteistyötä eurooppalaisten sisartoimistojemme kanssa mm. yksittäisten kuluttajariitojen selvittelyssä ja sovittelussa. Suomalaiset kuluttajat saavat kauttamme käyttöönsä koko verkoston neuvonta- ja avustuspalvelut.
tjokela

Kiitoksia vinkistä! Löysin noilta sivuilta mainion dokumentin http://citizens.eu.int/fi/fi/gf/bg/pdf/1.pdf, jossa on erinomaisen selkokielisesti selostettu EU-kansalaisen oikeuksia hänen hankkiessaan tavaroita ja palveluita EU:n sisämarkkinoilta. Voin lämpimästi suositella kaikille, jotka harkitsevat jonkun tavaran tai palvelun tilaamista EU:sta.

Omaa tapaustani sivuten löysin mm. seuraavat kohdat:

Harhaanjohtavan mainonnan kohteeksi joutuneet henkilöt voivat luonnollisesti saada vahingonkorvausta jäsenvaltioiden omien oikeussuojakeinojen mukaisesti.

Tässä tapauksessa sovelletaan käsitykseni mukaan Saksan lakia, koska kauppa on tehty Saksassa.

Kuluttaja voi arvioida joutuneensa kärsimään harhaanjohtavasta mainonnasta tai kohtuuttomista sopimusehdoista tai olla osallisena tavaroiden ostoon, rahan lainaamiseen tai vakuutuksen ottoon koskevissa riita-asioissa.

Kovin tutulta tuntuu..

Monissa tapauksissa ongelmien sovinnolliseen ratkaisemiseen ilman erimielisyyksiä ja ylimääräisiä kustannuksia riittää pelkkä valituksen esittäminen tuotteen valmistajalle tai jakelijalle tai palvelun suorittajalle.

Mutta ei aina, kuten on nähty.

Jos näin ei kuitenkaan päästä tyydyttävään ratkaisuun, kuluttaja ei ole ilman turvaa. Useissa maissa on otettu käyttöön yksinkertaistettuja menettelyjä kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisten riita-asioiden sopimiseen, minkä ansiosta ei ole välttämättä tarpeen turvautua asianajajan apuun. Lisäksi tunnustetuilla kuluttajajärjestöillä ja tietyillä hallintoelimillä on joissakin maissa oikeus viedä asia tuomioistuimen käsiteltäväksi, kun on kyse yleisten etujen turvaamisesta.

Käytännössä tämä tarkoittanee, että riitatapauksissa on syytä ottaa yhteyttä Saksan kuluttaja-asiamieheen tms. tahoon.

Dokumentin tärkein opetus lienee kuitenkin se, että suomalaisella kuluttajalla on hyvin vankka juridinen tuki takanaan EU-maiden alueella tehtävässä kaupanteossa. Eli jos joudut kusetuksen uhriksi (en nyt omaa tilannettani sentään sellaisena pidä), niin rohkeasti vain yhteys kyseisen maan kuluttajaviranomaisiin.

-Tommi
huikka78
Viesti:

Viesti Kirjoittaja huikka78 »

tjokela kirjoitti:Dokumentin tärkein opetus lienee kuitenkin se, että suomalaisella kuluttajalla on hyvin vankka juridinen tuki takanaan EU-maiden alueella tehtävässä kaupanteossa. Eli jos joudut kusetuksen uhriksi (en nyt omaa tilannettani sentään sellaisena pidä), niin rohkeasti vain yhteys kyseisen maan kuluttajaviranomaisiin.
-Tommi
Täytyy nyt tässä vaiheessa tuoda ilmi se, että eivät nuo kuluttajaviranomaisetkaan mitään kaikki voipia ole. Vähän sellainen käsitys tuosta tuli, että mikä tahansa ongelma ratkeaa heidän avullaan. Itselläni kävi niin ikävästi, että satuin tilaamaan tyhmyyttäni kameran liikkeestä, jota ei oikeasti ollut olemassa (tai siis oli, mutta mitään tavaraa ei ollut). Liikkeen selittelyjen jälkeen ei muuta kuin yhteys saksan kuluttaja-asiamieheen, joka tarttuikin toimeen. Tässä välissä tuo huijaus paljastui. Kuluttajaviranomaiset ovat nyt nostaneet oikeusjutun tuota firman pitäjää kohtaan, mutta mitäpä se auttaa. 700 huijatun ihmisen yhteensä yli 250 000 euroa ovat jossain missä lie taivaantuulissa. Aika epätodennäköiseltä tuntuu saada mitään oikeutta tuossa. Onneksi kyseessä oli vain A60, monen muun huijatun talous kärsi varmasti enemmän.
Yli tuhannen sanan tarinoita:
http://huikka.1g.fi
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Mikä oli firman nimi? Ongelmana ei liene ollut itse tilaaminen, vaan ennakkomaksun lähettäminen. Visalla (tai muulla luottokortilla) maksaessasi olisit varmasti selviytynyt tappiotta.
huikka78
Viesti:

Viesti Kirjoittaja huikka78 »

MattiH kirjoitti:Mikä oli firman nimi? Ongelmana ei liene ollut itse tilaaminen, vaan ennakkomaksun lähettäminen. Visalla (tai muulla luottokortilla) maksaessasi olisit varmasti selviytynyt tappiotta.
Olen sen nimen joskus aikaisemmin kertonutkin täällä, mutta ei sillä lienee enää merkitystä, kun putiikkia ei valitettavasti (tai onneksi) enää ole, taisi olla Connection electronics tms. Juu, luottokortti olisi ollut valttia tuossa tapauksessa, mutta kun sellaista ei minulle vielä myönnetä (olen siis opiskelija).
Yli tuhannen sanan tarinoita:
http://huikka.1g.fi
MikaL

tjokela kirjoitti: Asian ydin on siinä, että 2600e maksamaani rahaa makaa NYC:n pankkitilillä.
Vaativatko sinulta ennakkomaksun kamerasta?
Itselläni ei vielä ole "penniäkään" kiinni, muutakuin postiennakkotilaus sisällä. En edes uskaltaisi laittaa rahaa ennakkoon kauppiaalle, edes suomeen...
Joku viisas on muuten joskus sanonut: "Kauppa perustuu AINA petokseen"
tjokela

Vaativatko sinulta ennakkomaksun kamerasta?
Joo, näin oli näreet. Firmalla kun on katto postiennakolla tapahtuville maksuille (1533.88e). Eli rungon olisi ilmeisesti saanut tilattua postiennakolla, mutta muut roippeet olisi sitten pitänyt tilata toisessa lähetyksessä (ja maksaa 2*postimaksut). Näin jälkeenpäin ajateltuna olisin kyllä mielelläni maksanut tuplapostimaksut, kun samalla olisi ollut mahdollisuus peruuttaa tilaus jo kauan sitten..
Itselläni ei vielä ole "penniäkään" kiinni, muutakuin postiennakkotilaus sisällä. En edes uskaltaisi laittaa rahaa ennakkoon kauppiaalle, edes suomeen...
Joku viisas on muuten joskus sanonut: "Kauppa perustuu AINA petokseen"
Viisas mies, ei siinä mitään :-) Ehkäpä olen aikaisemmin vain ollut onnekas, kun postimyyntifirmojen kanssa ei mitään erityistä hämminkiä ole sattunut. Tästä lähin kyllä harkitsen kaksi kertaa, ennen kuin siirrän rahaa pelkkiä lupauksia vastaan.

-Tommi
MikaL

tjokela kirjoitti: Firmalla kun on katto postiennakolla tapahtuville maksuille (1533.88e). Eli rungon olisi ilmeisesti saanut tilattua postiennakolla, mutta muut roippeet olisi sitten pitänyt tilata toisessa lähetyksessä (ja maksaa 2*postimaksut).
Näin juuri minä tein tilaukseni. Ajattelin että samapa tuo on maksaa postit tuplana kun tulee joka tapauksessa satoja euroja halvemmaksi kuin ostaa Suomesta. Tilasin siis 10D rungon erikseen ja Tamron SP AF 2,8/28-75 mm XR Di Macro (ähh mikä nimihirviö) + parit filtterit + CF muistikortti samaan pakettiin.
Katsotaan nyt mitä lähettävät ja milloin :P
joonal

Viesti Kirjoittaja joonal »

Itse pistin juuri 10d:n tilaukseen ac-photosta ja upsilla pitäis tulla, saas nähdä selviinkö ongelmitta..
Pete K

Viesti Kirjoittaja Pete K »

Minä ainakin voin suositella Top-Fotoa. Tilasin sieltä 10D:n, linssin ja CF-kortin. Maksoin etukäteen tilisiirrolla (työpaikkani kautta) keskiviikkona 17.9 ja maksu näkyi heidän tilillään seuraavana tiistaina 23.9. Laittoivat samana päivänä kamat pakettiin ja postiin. Tänään hain paketin postista ja kaikki oli ok!
Eli aikaa maksamisesta kului 13pv kunnes tavara oli käsissäni.
Jos tilaisi postiennakolla ei tarvitsisi odotella tilisiirtoon kuluvaa aikaa (eivät huoli luottokorttia).

Kaikin puolin asiallinen firma. Vastaavat nopeasti kyselyihin ja ainakin minun kohdalla pitivät sen minkä lupasivat.

Hyvä Ingo!
jruots
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

Pete K kirjoitti:Minä ainakin voin suositella Top-Fotoa. Kaikin puolin asiallinen firma. Vastaavat nopeasti kyselyihin ja ainakin minun kohdalla pitivät sen minkä lupasivat.

Hyvä Ingo!
Toivottavasti homma toimii yhtä hyvin minullakin. Tilaisin viikko sitten tuon 10D:n ja eilen sanoivat, että tavaraa tulee "lähipäivinä" jos Canonin puheet pitävät paikkansa. Nyt täytyy vaan tyytyä hipelöimään tuota 70-200mm f/4L-putkea ;)
hsm

Viesti Kirjoittaja hsm »

joonal kirjoitti:Itse pistin juuri 10d:n tilaukseen ac-photosta ja upsilla pitäis tulla, saas nähdä selviinkö ongelmitta..
Varaa tasaraha sille UPSin kundille, niillä on huonosti vaihtokassaa.
tbman

Viesti Kirjoittaja tbman »

Pete K kirjoitti:Minä ainakin voin suositella Top-Fotoa. Tilasin sieltä 10D:n, linssin ja CF-kortin. Maksoin etukäteen tilisiirrolla (työpaikkani kautta) keskiviikkona 17.9 ja maksu näkyi heidän tilillään seuraavana tiistaina 23.9. Laittoivat samana päivänä kamat pakettiin ja postiin. Tänään hain paketin postista ja kaikki oli ok!
Eli aikaa maksamisesta kului 13pv kunnes tavara oli käsissäni.
Jos tilaisi postiennakolla ei tarvitsisi odotella tilisiirtoon kuluvaa aikaa (eivät huoli luottokorttia).

Kaikin puolin asiallinen firma. Vastaavat nopeasti kyselyihin ja ainakin minun kohdalla pitivät sen minkä lupasivat.

Hyvä Ingo!
Itselläni lähti paketti viime perjantaina matkaan, tässä päivittelenkin 5min välein postin seurantaa et joko se paketti ois Suomessa :)
Ei kellään oo tietoo missä vois seurata pakettia Saksan päässä, tilasin siis topfotosta.
janisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja janisa »

Itse tilasin 24.9 Topfoto-onlinesta 10D:n, 24-85 mm objektiivin ja pystykuvauskahvan. Tunnin parin päästä tuli sitten tilausvahvistus, jossa kertoivat että pystykuvauskahvaa ei ole varastossa, mutta lähettävät heti kun saavat niitä.

25.9 tuli jälleen postia jossa kerrottiin että tilaus on lähtenyt matkaan ja mukana oli myös seurantakoodi.

Saas nähdä, että milloin paketti on perillä...
jruots
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jruots »

janisa kirjoitti:Itse tilasin 24.9 Topfoto-onlinesta 10D:n, 24-85 mm objektiivin ja pystykuvauskahvan. Tunnin parin päästä tuli sitten tilausvahvistus, jossa kertoivat että pystykuvauskahvaa ei ole varastossa, mutta lähettävät heti kun saavat niitä.

25.9 tuli jälleen postia jossa kerrottiin että tilaus on lähtenyt matkaan ja mukana oli myös seurantakoodi.

Saas nähdä, että milloin paketti on perillä...
Aika erikoista toimintaa Topfotolta. Minä nimittäin tilasin kameran 23.9, mutta minulle ei olla lähetetty yhtään mitään. Täytyypä olla varmaan taasen sinne yhteydessä ja kysellä että mistäs moinen voi johtua.
mauk

Viesti Kirjoittaja mauk »

Heps,

Lähetyksen seuraaminen saattaisi onnistua:
http://www.dhl.de/dhl?lang=de_EN&xmlFile=40315

ja sieltä edelleen tuollainen kohta (tai siis oma lähetys löytyi):
National and international Express shipments Track & Trace Express

tai sitten täältä:
http://www.deutschepost.de/dpag?check=y ... lFile=1474

Näitä taitaa riittää kohtuullisen monta vaihtoehtoa ;-) Saksan pojilla on vielä paljon opittavaa, kun vertaa muutamaan Atlannin takaiseen verkkokauppaan, ne sentään tajuaa liittää mailiin suoran linkin lähetyksenseuranta sivulle, eikä mene tämän tyyliseksi hakuammunnaksi.
Pete K

Viesti Kirjoittaja Pete K »

tbman kirjoitti: Itselläni lähti paketti viime perjantaina matkaan, tässä päivittelenkin 5min välein postin seurantaa et joko se paketti ois Suomessa :)
Ei kellään oo tietoo missä vois seurata pakettia Saksan päässä, tilasin siis topfotosta.
Tässä Deutsche Postin osoite josta voi seurata Top-Foton lähettämän paketin kulkua.

http://www.deutschepost.de/dpag?check=y ... mlFile=828

Valitse 'Shipment tracking'.

Paketin tuleminen Suomen Postille kestää 4-5 pv. Sitten sen näkee jo Suomen postin seurannasta. Kun paketti saapuu Suomen Posti logistiikkaan, niin seuraavana päivänä se pitäisi tulla sulle.
Vastaa Viestiin