mvert kirjoitti: ↑Huhti 29, 2025 9 : 58
Etelä~Suomen metsien hakkuumäärä on jo teollisuudenkin sanoin maksimissa. Ja se kyllä näkyy, jos yhtään ajelee metsävaltaisemmilla alueilla.
Suomen wanhat metsät ovat pieniä plänttejä siellä sun täällä, Kainuun alapuolella ei ole enää yhtään suurempaa elinvoimaista metsäaluetta jäljellä.
Hiilen mittaamiseen perustuva kartta vuodelta 1999 kertoo Suomen 100-vuotiaiden ja sitä vanhempien metsien määrän, sekä niiden suojelualueet > http://old.forest.ru/eng/publications/l ... inland.pdf . Tilanne on nykyään vielä huonompi.
Villaristi kirjoitti: ↑Huhti 28, 2025 10 : 43
Muutenkin meidän kuvaajien tulisi tallentaa ja raportoida enemmän luonnon ja eläinten tilasta tässä maassa...
Olihan hyvä tuo aamuteeveessä ollut Juha Kauppisen haastattelu luonnon monimuotoisuuden katoamisesta. Peräti 900 lajia on uhanalaista ja lähes 90 on hävinnyt muutaman viime vuosikymmenen aikana. Parikymmentä vuotta sitten varsin yleinen ja mielestäni yksi sympaattisimmista pöllöistäkin - helmipöllö on muuttunut näinä vuosina uhanalaiseksi. Tuohon voin helposti yhtyä, sillä niin vaikeaa on nykyisin löytää helmaria. Tämä kuva otettu viimekesänä Muhoksella.
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?
A. Haataja oli muuten se jolta sain sytykkeen tähän kesken olevaan ja yhä vuosia kestävään kuvaprojektiini metsän hoidosta ja sen jäljistä.
Ja Juha Kauppisen Heräämisiä kirja sai mut taas myöntämään itselle, että olen luonnonsuojelija. Olen viihtynyt kyllä ennen sitäkin paljon luonnossa ja harmitellut sen tilaa. Tuon kirjan luettuani olen kuitenkin jatkuvasti lisännyt omaa aktiivisuutta luonnon puolustajana. Totesin, et miksi vaatisin muita toimimaan, kun voin myös itse tehdä isompia ja pienempiä tekoja luonnon puolesta. Ja samalla tulee sitten pidettyä meteliä asiasta siellä täällä.
mvert kirjoitti: ↑Huhti 29, 2025 17 : 44
kirja sai mut taas myöntämään itselle, että olen luonnonsuojelija. Olen viihtynyt kyllä ennen sitäkin paljon luonnossa ja harmitellut sen tilaa. Tuon kirjan luettuani olen kuitenkin jatkuvasti lisännyt omaa aktiivisuutta luonnon puolustajana. Totesin, et miksi vaatisin muita toimimaan, kun voin myös itse tehdä isompia ja pienempiä tekoja luonnon puolesta. Ja samalla tulee sitten pidettyä meteliä asiasta siellä täällä.
Erittäin selkeää ajattelua sulta ja itseasiassa sai mullakin heräämään ideanpoikasen, että voisi ikuistaa vanhoja metsiä ja muita tärkeitä luonnon kohteita jotka saattavat olla hävittämisen uhan alla.
Hyvä idea taltioida kohteita ennen ja mahdollisesti jälkeen jos niin ikävästi käy.
'Why should I feel lonely ? is not our planet in the Milky way?'
JL Anttola kirjoitti: ↑Huhti 29, 2025 21 : 11
Vitsi kun hukkasin sen viimisen enduropyörän viitisen vuotta sitten; sillä ois nopiasti kuvaillu enemmänkin metsiä kypäräkameralla...
Miksi jonkun vanhan pahvin pitää pilata ainoan asiallisen luontokeskusteluketjun pitkästä aikaa tällä foorumilla typerällä ns. pärinäpoikahuumorillaan. Moottoiriajoneuvot eivät kuulu luontoon! No jonkun pitää aina aukaista suunsa vaikka ei olisi edes mitään sanottavaa.
Keskustelkaa luontokadosta, please!
Kannattaako enää edes elää, sillä Kovanen hautaa niin halvalla?