värien säilyvyys vanhoissa kuvissa
-
värien säilyvyys vanhoissa kuvissa
olen skannannut vanhoja digikuvia ja tallentanut ne verbatim dvd:lle, ovat olleet dvd levyllä muutaman vuoden ja nyt olen huomannut että etenkin ruskakuvissa värit ovat muuttuneet tummemmaksi mutta esim:15 v, otetuissa kuvissa tromsan kaupungista ja muissakin kuvan laatu on säiilynyt hyvin, mistä johtuu?
-
Voi ei, DVD levyille ei kannattaisi laittaa kuvia juuri tämän takia, sillä usein värit haalistuvat vuosien saatossa. Mikroon laittaminen kuitenkin voi pelastaa värit, ja itsekin olen joutunut työssäni pelastamaan näin kuvia usealta levyltä.
Katsoin Verbatimin nettisivuilta ohjeet, ja niiden mukaan puoli minuuttia mikron sulatustoiminnolla auttaa värien palautukseen.
Katsoin Verbatimin nettisivuilta ohjeet, ja niiden mukaan puoli minuuttia mikron sulatustoiminnolla auttaa värien palautukseen.
-
Re: värien säilyvyys vanhoissa kuvissa
Eli dvd levyllä olleista kuvista ovat hävinneet värit?maisema kirjoitti:olen skannannut vanhoja digikuvia ja tallentanut ne verbatim dvd:lle, ovat olleet dvd levyllä muutaman vuoden ja nyt olen huomannut että etenkin ruskakuvissa värit ovat muuttuneet tummemmaksi mutta esim:15 v, otetuissa kuvissa tromsan kaupungista ja muissakin kuvan laatu on säiilynyt hyvin, mistä johtuu?
Tuo vanhojen digikuvien skannaaminen kuulostaa myös pikkuisen hämärältä ratkaisulta.
-
Et sitten malttanut ;)Jussi88 kirjoitti:Voi ei, DVD levyille ei kannattaisi laittaa kuvia juuri tämän takia, sillä usein värit haalistuvat vuosien saatossa. Mikroon laittaminen kuitenkin voi pelastaa värit, ja itsekin olen joutunut työssäni pelastamaan näin kuvia usealta levyltä.
-
-
- Site Admin
- Viesti:
(Moderaattori)
Tuolla vielä ketjun aloittajan kommentti (uusi ketju, joka nyt lukittu)
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12726109
Tuolla vielä ketjun aloittajan kommentti (uusi ketju, joka nyt lukittu)
http://www.digicamera.net/keskus/viewto ... t=12726109
-
- Viesti: