Mitä ominaisuuksia koneelta vaaditaan??

Kuvankäsittelyä, mitä vain
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

Eli ne jotka käyttää Wintoosaa ja tykkäävät siitä ovat kiihkoilijoita....ja Macciä käyttävät ovat siinäkin oikeassa.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
JLuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JLuu »

Hannu KH kirjoitti:Eli ne jotka käyttää Wintoosaa ja tykkäävät siitä ovat kiihkoilijoita....ja Macciä käyttävät ovat siinäkin oikeassa.
Vaikka itse olen tyytyväinen Macin käyttäjä niin en mie hiilly paasaamaan Windows käyttäjille...
Jokainen saa käyttää sitä mihin on tyytyväinen...
Sen minkä olen omassa tuttavapiirissä huomannut on se että kun on vaihtanut Macciin niin ei ole vielä kukaan vaihtanut takaisin Windows puolelle. Toki niitäkin on mutta ei ole ainakaan miun siviili- tai työpuolella ollut...
www.jluuri.fi
YouTube Juha Luuri
Hannu KH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu KH »

JLuu kirjoitti:
Hannu KH kirjoitti:Eli ne jotka käyttää Wintoosaa ja tykkäävät siitä ovat kiihkoilijoita....ja Macciä käyttävät ovat siinäkin oikeassa.
Vaikka itse olen tyytyväinen Macin käyttäjä niin en mie hiilly paasaamaan Windows käyttäjille...
Jokainen saa käyttää sitä mihin on tyytyväinen...
Sen minkä olen omassa tuttavapiirissä huomannut on se että kun on vaihtanut Macciin niin ei ole vielä kukaan vaihtanut takaisin Windows puolelle. Toki niitäkin on mutta ei ole ainakaan miun siviili- tai työpuolella ollut...
En minäkään paasaa, saattaa seuraava olla Mac...tai sitten ei. Loppujen lopuksi yhtä typerää vääntämistä kuin kameroista väitteleminen.

Oma kone on 5 vuoden vanha, muutama vuosi Pitäis vielä pärjätä, katsotaan sitten.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuu tabletista.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

paaton kirjoitti:Ainakaan itse en ole mollannut lainkaan applea. Ei vaan ole kamalan reilua verrata 3.1 windowsia nykyaikaisiin käyttiksiin. Siitähän tämä mikaelin applen myyntipuhe läksi liikenteeseen.
Ei, en vertaa vanha Windowsia nykyisiin OS X:n vaan mainitsen sen vertailukohdaksi, niin että oma kokemukseni olisi selvillä. Olen viimeksi käyttänyt Win 7:aa joitakin kertoja.

Enkä oikein koe pitäväni myöskään myyntipuhetta. En saa provikkaa tai edes tarroja siitä, että kerron muutamista hyvistä OS X:n puolista, jotka näen olevan oikeasti hyviä.

Pidettäköön sitä fanatismina tai sitten ei niin se ei muuta Macin hyviä puolia miksikään. Ne olisi hyvä nähdä erillään henkilökohtaisista tuntemuksista. Huonoja puolia onkin jo mainittu, joten niihin ei ole tarve keskittyä.
BoyWonder

Viesti Kirjoittaja BoyWonder »

ppotka kirjoitti:Mielenkiintoisinta tässä keskustelussa on se miten Win-kiihkoilijoilta menee herne nenään, kun joku kertoo olevansa tyytyväinen Macciin.
Yksittäiskäyttäjän kannalta ei järjestelmien suhteen ole suurta eroa, jos tarkoitus on vain käsitellä kuvia Lightroomilla tai jollain pikselieditorilla.
Mä itse meinasin siirtyä mäkkiin muutama vuosi takaperin, mutta huomasin silloin olevani siihen hommaal turhan persaukinen :/
Sinäänsä ei ole väliä, millä koneella ohjelmiani väännän, kun rauta on nykyisin ihan samaa, en vaan halua maksaa turhaa yhdestä logosta.

Mä en tähän omenakeskusteluun ole osallistunut, mutta FB:n puolella trollailen omenaihmisiä! :D
Menee nääs herne nenään yhtä tiukasti, ellei tiukemmin, kuin win miehellä ;)
Ja näissäkin tartun yleensä pointteihin, mitä ihmiset toitottavat tosina, mutta ovat vaan mielipiteitä, ilman kokemusta taikka todenmukaisuutta.
Välillä tulee kiihkouskovaiset mieleen, kun ihmettelee joidenkin Omenamiesten toimintaa.

Omenaväellä on kova taipumus vaahdottaa oman koneensa parempia ominaisuuksia, ilman mitään käyttäjäkokemusta näistä nykywinukoista. (tähän syyllistyy kyllä win heebotkin)

Mulla ei ole siis mitään osx käyttökokemusta, kun persaukinen olen, mutta eräs valokuvaaja kerra totes yhdelle omenauskovaiselle omakohtaisiin kokemuksiin perustuen, kun se mainosti Applen olevan niin ylivertainen, että ihan samalla tavalla ne kummatkin käyttikset kaatuu ja kummassakin on omat huonot puolensa!

Eilen taasen treenikaverin kanssa keskusteltiin käyttiksistä ja se tokas, että windows on aivan p4ska!
Piti pienen tauon ja jatkoi, mutta kaikista markkinoilla olevista softista, mitä oon käyttänyt (siellä on linuksia, osx:ää ja winukkaa, useita eri versioita kustakin), se vähiten p4ska.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

ppotka kirjoitti:Mielenkiintoisinta tässä keskustelussa on se miten Win-kiihkoilijoilta menee herne nenään, kun joku kertoo olevansa tyytyväinen Macciin.
Mutta Pekka hyvä, jos jaksat lukea nuo aiemmat viestit, niin se mistä "herne meni nenään", on tapa esittää asiat.

Me voimme keskustella mielipiteistä, mutta niitä ei saa esittää faktoina. Jos jonkun mielestä mäkki on parempi käyttää kuin windows, niin mikäs minä olen siihen mitään sanomaan. Mutta ei se ole fakta. Tai sitten asiasta on olemassa tutkimuksia, joihin viitata.

Ei se nyt ihan pelkästään Microsoftin markkinamiesten ansioita ole, että Windowsin markkinaosuus on mitä on. Tai asiakkaiden tyhmyyttä.

---
Jos tämä ketju olisi alkanut mac-ketjuna ja kolmannessa viestissä olisin postannut, että osta Windows äläkä hassaa rahojasi siihen p*skaan mäkkiin, niin kuinkahan rationaalista palautetta olisi "siltä toiselta leiriltä" tullut?

Ja ennen vastaamista miettikää ihan hetki ja vastatkaa rehellisesti.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

Ite olen käytellyt Windowsia 3.0-versiosta lähtien omassa PC:ssä ja 80-luvun lopulta asti myös seuraillut tuttavan seikkailuja Mac-maailmassa. Joskus olen itsekin ajatellut että olisihan se yksi Macci kiva olla kotona. Vielä ei ole kuitenkaan näin pitkälle päästy. Kuten BoyWonder tuossa sanoikin, oma persaukisuus on myös ollut hidasteena. Eniten Maceissä viehättää hieno design ja rakenne. Ja toisaalta, vaikka Windowsia käytänkin sekä töissä että kotona, en todellakaan koe olevani mikään Microsoftin ystävä.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
JiiPeeM

Viesti Kirjoittaja JiiPeeM »

paaton kirjoitti: Ja ne windowsissa on matoja ja se on epävakaa kommentit voi unehtaa. Ensi viikolla tulee vuosi täyteen win7 koneella ilman uudelleen käynnistystä. Ilmainen avast toimii taustalla, eikä sen olemassa oloa edes huomaa.

Ei sitten ole vuoteen päivityksiäkään asenneltu......
ppotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ppotka »

Koko tämä foorumi kuolisi alta aikayksikön, jos vaatimus olisi kirjoittaa vain tutkittua tietoa kirjallisuusviittein. Myös Matti ja Armi kuolisivat työtaakkaan, jos yrittäisivät moderoida ketjuja tiukasti otsikon mukaisiksi.

Itse olen maccikäyttäjä, jonka koneella on myös Windows. Kuvankäsittelykoneeni on vuoden 2008 MacPro. Syy näin vanhaan koneeseen on se, että Applella ei ole ollut tarjota ratkaisevasti tehokkaampia vuosikausiin. Kyselin viime vuonna isompia muistikampoja koneeseen. Niin vanhoja yheensopivia ei enää ole. Suljetulla systeemillä on haittansa. Toinen puoli kolikkoa, on ohjelmallisesti ajan tasalla oleva kone joka toimii päivästä toiseen ongelmitta skannereineen, printtereineen, raideineen, nauhavarmistusasemineen... Sisällä neljä kovalevyä ja ulkoisia 2-x kappaletta.

Nyt on tarjolla uutta Appleltakin. Odottelen hiukan, että tiedän saavani lastentaudeista vapaan ongelmattoman laitteen moniksi vuosiksi eteenpäin. Haluamallani kokoonpanolla uusi MacPro maksaa 5300 euroa. Vastaavan Windows-koneen saisi varmaan puoleen hntaan? En kuitenkaan maksa raudasta vaan vuosien kokemusten mukaan työrauhasta.

Kumpikaan systeemi ei ole paras. Siksi ainoa keskusteltavissa oleva asia on omat kokemukset. Mielipiteet vailla linkkejä tutkimuksiin.

[quote="mremonen] ...se mistä "herne meni nenään", on tapa esittää asiat.

Me voimme keskustella mielipiteistä, mutta niitä ei saa esittää faktoina. Jos jonkun mielestä mäkki on parempi käyttää kuin windows, niin mikäs minä olen siihen mitään sanomaan. Mutta ei se ole fakta. Tai sitten asiasta on olemassa tutkimuksia, joihin viitata.

Ei se nyt ihan pelkästään Microsoftin markkinamiesten ansioita ole, että Windowsin markkinaosuus on mitä on. Tai asiakkaiden tyhmyyttä.

---
Jos tämä ketju olisi alkanut mac-ketjuna[/quote]
pekkapotka.com
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

ppotka kirjoitti:Kuvankäsittelykoneeni on vuoden 2008 MacPro.
Hämmästytät minua. Puolitoista vuotta sitten juttelimme erään koulutustilaisuuden loputtua tietokoneista ja kerroin silloin minulla olevan käytössä juuri tuollainen 2008-mallinen Mac Pro. Totesit siihen, että itse et koskisi sellaiseen koneeseen pitkällä tikullakaan.
mremonen
Viesti:

Mites tällainen fakta:
Helpoin ja paras tapa valokuvata on laittaa kamerasta täysautomaattiasetus ja jpg. Muuta ei tarvita. Kuvat onnistuu aina ja niitä on helppo tulostaa ja teettää. Ja jakaa SoMessa, kun ei tarvitse miettiä mitään konversioita.

Mielellään vielä mahdollisimman pienikennoinen kamera, jolloin terävyysalue on etulinssistä kuuhun ja takaisin.
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
mremonen
Viesti:

ppotka kirjoitti:Koko tämä foorumi kuolisi alta aikayksikön, jos vaatimus olisi kirjoittaa vain tutkittua tietoa kirjallisuusviittein. Myös Matti ja Armi kuolisivat työtaakkaan, jos yrittäisivät moderoida ketjuja tiukasti otsikon mukaisiksi.
Totta. Mutta jos provosoidaan, ei kannata sitten ihmetellä jos provosoidutaan. Pelataan kaikki samoilla säännöillä.

Jä tämä ei nyt viittaa sinuun. Tässä ketjussa :)
---
blogi
ppotka
Viesti:

?
kunijo-1 kirjoitti:
ppotka kirjoitti:Kuvankäsittelykoneeni on vuoden 2008 MacPro.
Hämmästytät minua. Puolitoista vuotta sitten juttelimme erään koulutustilaisuuden loputtua tietokoneista ja kerroin silloin minulla olevan käytössä juuri tuollainen 2008-mallinen Mac Pro. Totesit siihen, että itse et koskisi sellaiseen koneeseen pitkällä tikullakaan.
pekkapotka.com
ppotka
Viesti:

Suomessa järjestelmäkameroiden myynti on laskenut alkuvuonna puoleen viime vuotisesta. Fakta on, että todella monet ovat todenneet itselleen helpoimmaksi ja parhaaksi kameraksi älypuhelimen.

Tämä ei kuitenkaan toimi vertauksena mäkin ja pc:n välillä.

Vanhempani ovat 85v ja käyttävät tyytyväisinä Windowsia. Pankkiasiat, digikameralla otettujen kuvien katselu, pelaaminen, reseptien ja muun tiedot etsiminen netistä jne, ylipäätään kaikki mihin he tietokonetta ja nettiä tuntevat tarvitsevansa, on hanskassa. Lähellä asuva veljeni ylläpitää konepuolen. Typerintä mitä voisin tehdä olisi mennä tyrkyttämään mäkkiä tilalle, koska "se on helpompi käyttää". Ei olisi.

Kotona meillä on verkossa pysyvästi kaksi pöytämäkkiä (joista toinen tarvittaessa win-muodossa), AppleTV ja viihdedigiboksi sekä on/off pari iPadia ja iPhonea, kaksi win-läppäriä ja kaksi mäkkikäppäriä. Ongelmallisimmat laitteet verkon kannalta ovat digiboksi ja win-läppärit. Win-läppärit ovat IT-hallinnon ammattifirman omaisuutta ja niiden käyttäjä on IT-hallinnon ammattilainen koodaustaustoineen... Syytä win-läppäreiden ongelmiin ei tiedetä mutta se tuskin kuitenkaan on sinänsä Windows, vaan ylläpidon tietoturvan jokin. Ratkaisu ei tässäkään ole win-läppäreiden vaihto mäkkiin. Ei olisi edes softaa.

Kirjoitin tämän jorinan vain muistuksena, että asiat eivät ole mustavalkoisia. Kummallakin systeemillä on puolensa ja sitten on paljon asioita, jotka sotkevat ja hämärtävät.
mremonen kirjoitti:Mites tällainen fakta:
Helpoin ja paras tapa valokuvata on laittaa kamerasta täysautomaattiasetus ja jpg. Muuta ei tarvita. Kuvat onnistuu aina ja niitä on helppo tulostaa ja teettää. Ja jakaa SoMessa, kun ei tarvitse miettiä mitään konversioita.

Mielellään vielä mahdollisimman pienikennoinen kamera, jolloin terävyysalue on etulinssistä kuuhun ja takaisin.
pekkapotka.com
mremonen
Viesti:

ppotka kirjoitti:Kirjoitin tämän jorinan vain muistuksena, että asiat eivät ole mustavalkoisia. Kummallakin systeemillä on puolensa ja sitten on paljon asioita, jotka sotkevat ja hämärtävät.
Suljetun järjestelmän etu on siinä, että yleensä se toimii paremmin kuin avoin. Esimerkkinä nyt vaikka B&O:n stereot: koittakaapa rakentaa vastaava ympäristö muista komponenteista ja vaikka valmistajia sekoittaen: ei onnistu.

Toisaalta etu on myös haitta: suljettua järjestelmää kutsutaan suljetuksi kun se on hmmm.... suljettu. Eli se mitä valmistaja on päättänyt, se löytyy ja toimii, juuri mikään muu ei. Joillekin tämä filosofia sopii, toisille ei. Ei niitä oikein kannata keskenään arvottaa.

Määrätyllä tavalla suljettuja ne ovat nämä kamerasysteemitkin omine bajonetteineen ja sähköisine järjestelmineen. En sitten tiedä olisiko maailma sen parempi, jos ei olisi näitä "piraatti"valmistajia, kuten vaikka Adobe, joka häikäilemättä siipeilee muiden pöydissä. Itse kokisin hirveän hankalaksi, jos minun pitäisi opetella uusi ohjelma aina kun vaihdan kameramerkkiä.

Juu, ja ylläoleva analogia ei nyt suoraan istu tähän Apple vs. Windows -keskusteluun, nostin sen nyt tähän vain esimerkiksi siitä, ettei se suljettu ja kontrolloitu aina ole se paras.
---
blogi
tehodia

Viesti Kirjoittaja tehodia »

Ne, jotka saavat itse vapaasti valita järjestelmänsä, käyttävät useimmiten OSX:ää. Ne, jotka eivät voi vapaasti valita järjestelmäänsä, käyttävät useimmiten Windowsia.

Molempia pitkään käyttäneenä paremmuuteen en ota kantaa, yleensä se on miehessä vika, jos vehkeet ei pelaa.
mremonen
Viesti:

tehodia kirjoitti:Ne, jotka saavat itse vapaasti valita järjestelmänsä, käyttävät useimmiten OSX:ää. Ne, jotka eivät voi vapaasti valita järjestelmäänsä, käyttävät useimmiten Windowsia.
Huoh! Ja ne jotka on uskossaan vahvoja, niiden päätä ei mikään käännä.

En ole tunnistanut mitään ulko- enkä sisäpuolista pakkoa, joka minut olisi pakottanut Windows-käyttäjäksi. Mutta ehkä vielä jonain päivänä näen valon.

Tätäkin kirjoittelen iPadilla enkä silti ole saanut tästä mitään kiksejä. Päinvastoin, nytkin tämä näppis on kadonnut kahdesti kesken kirjoittamisen. Ja maksaisin pienen omaisuuden kursorinäppäimistä. Tuo suurennuslasi on suoraan sieltä, mihin ei päivä paista.

IPodista ei pahaa sanaa, niitä mulla on kaksi.

... mutta näissähän onkin iOS eikä OSX... siksi varmaan vielä vaellan pimeydessä.
---
blogi
BoyWonder

Viesti Kirjoittaja BoyWonder »

tehodia kirjoitti:Ne, jotka saavat itse vapaasti valita järjestelmänsä, käyttävät useimmiten OSX:ää. Ne, jotka eivät voi vapaasti valita järjestelmäänsä, käyttävät useimmiten Windowsia.
Siis että mitä? Täh? Hä?

Mä oon itse saanut vapaasti valita käyttikseni ja valinta on ollut Windows! OS/2:stakin tuli käytettyä aikoinaa, harmi vaan että ei lähtenyt lentoon...

Itse olen päättänyt, että en omenaan koske (on mulla tosin iPod).
Tämä päätös on juurikin syntynyt siksi, että olen saanut valita vapaasti!
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

Missä maassa ihmiset joutuvat väkisin valitsemaan käyttöjärjestelmänsä? Kiinassa tuskin, mutta ehkä sanoja asuu Pohjois-Koreassa? ;-)

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

On tämä kumma aihe, tämä Mac vastaan Windows. Vaikka ollaan kamerafoorumilla, säännöllisen epäsäännöllisin välein täällä kinataan aiheesta. Kaiken lisäksi kinataan kuin uskonnosta, eikä käydä järkevää ja pohtivaa keskustelua faktoista ja ominaisuuksista.
Taitaa aika monella olla sama tilanne kuin minulla, ettei molemmista nykyisistä käyttöjärjestelmistä ole kokemusta. Aikanaan ostin sen keittiökalusteen näköisen valkoisen Macbookin ja ajattelin pitää sen Windows-pöytäkoneen rinnalla. Eipä tuossa kauan mennyt, kun meillä vaihtui vaimonkin kone Maciksi, eikä tältä tieltä taida olla paluuta. Maceissa viehättää koneiden ja järjestelmien valmius, virheetön ja miellyttävä toiminta. Koneet ovat äänettömiä ja uusi Air loistava matkakone.
Olin lähellä viittäkymmentä, kun vaihdoin W:sta Macciin, eikä siinä kaikki asiat aivan läpihuutojuttuja ollut. Nyt on jo helppo sanoa, että helppoja ja huolettomia nämä ovat, virusturvasta ei tarvitse huolehtia, eikä itse koneeseen tai järjestelmiin tarvitse kiinnittää huomiota. Voi keskittyä täysillä työntekoon.
Onko turhempaa vääntämisen aihetta kuin se, mikä tietokone on paras? Jos sitä pitää kuitenkin tehdä, eikö voisi yrittää pitäytyä asialinjalla ja pohtia, mitä ne erot oikeasti ovat ja mihin ne vaikuttavat?
Vastaa Viestiin