Millainen on hyvä hiiri

Kuvankäsittelyä, mitä vain
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

Naranek kirjoitti:Sama koskee näppistä, pelinäppiksistä löytää taas sen kunnon kirjoituskonemaisen tuntuman jossa ei tarvitse arpoa että menikö lyönti perille vai ei.
On noissa omat huonot puolensa. Ostin eilen Corsair Vengeance K70:n ja nyt se on kiinni pojan koneessa... No, onneksi osa porukkaa elää myymällä noita, joten uudestaan kauppaan.

Nuo "pelinäppäimistöt" ovat mekaanisilla kytkimillä. Jos halvemmalla haluaa päästä, käy divarista hakemassa kympillä aidon IBM PS/2-näppiksen. Tekniikka on sama. Valot puuttuu...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
Rockford
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rockford »

mremonen kirjoitti:Nuo "pelinäppäimistöt" ovat mekaanisilla kytkimillä. Jos halvemmalla haluaa päästä, käy divarista hakemassa kympillä aidon IBM PS/2-näppiksen. Tekniikka on sama. Valot puuttuu...
Taitaa puuttua myös USB-liitäntä.... Itekin haaveillut tuollaisesta mekaanisilla kytkimillä olevasta näppiksestä. Tuntuma on niin mahtava että pakko sellainen on jossain välissä saada.
Petri Kekkonen :: Kuvia :: "Light and shade - time and space" - PSB
mremonen
Viesti:

Rockford kirjoitti:Taitaa puuttua myös USB-liitäntä....
Saahan noita PS/2 - USB -välimokkuloita. Niitähän tuli jossain vaiheessa näppiksien mukana. Ja kunnon emossahan on vielä PS/2-liitin näppikselle :)

http://www.asus.com/Motherboards/RAMPAG ... ifications

Tietysti jos oikein vanhan näppiksen löydät, niin siinä on 9-napainen DIN-liitin. Sitä ei taida saada enää kiinni...
Innovoija (innovator) – 2–3% väestöstä: uskalias, koulutettu, omaa useita informaation lähteitä;
---
blogi
Rockford
Viesti:

mremonen kirjoitti:Saahan noita PS/2 - USB -välimokkuloita. Niitähän tuli jossain vaiheessa näppiksien mukana. Ja kunnon emossahan on vielä PS/2-liitin näppikselle :)

http://www.asus.com/Motherboards/RAMPAG ... ifications

Tietysti jos oikein vanhan näppiksen löydät, niin siinä on 9-napainen DIN-liitin. Sitä ei taida saada enää kiinni...
Eilen juuri tuota samaa emoa kuolasin nettikaupasta, mutta en tiedä onko se 400 euron väärti. Ja oon huomannutkin että PS/2-liittimiä tosiaan löytyy noista paremmista emolevyistä. Mulla oli vielä 6 vuotta sitten käytössä Keytronic jossa oli 9-napainen DIN-liitin ja se oli PS/2-sovittimella emossa. Painavan kierrejohdon ja adapterin vaikutuksesta tuo pyrki irtoamaan itsestään kun PS/2-liitin ei lukitu oikein kunnolla. Vaihdoin sitten suoraan USB-näppikseen jossa on volumesäätö yms.

Silti tuollainen mekaaninen kunnon näppis kiinnostais kokeilla. Kaupassa ne tuntuu ihan mahtavilta.
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

Rockford kirjoitti:Itekin haaveillut tuollaisesta mekaanisilla kytkimillä olevasta näppiksestä. Tuntuma on niin mahtava että pakko sellainen on jossain välissä saada.
No Topre oli huokea suhteessa siihen, mitä sillä rahalla sai. Halusin lyhyen mallin (ilman numeronäppäimiä eli malli 88) ja onhan tällä ilo kirjoittaa. Hiiren ohella toinen tärkeä elementti.

Kokeilin vuosi sitten pariakymmentä erilaista näppäimistöä ja lopputuloksena oli, että monet peliversiot pitivät inhottavaa ääntä tai tuntuma oli kumma. Myös muutama näppäimistöleiska tuntui vieraalta. Omat suosikit olivat Topre ja Logitechin vesipestävä. Musta Topren näppäimistö mustilla teksteillä opetti taas kirjoittamaan katsomatta sormiin. Pystyin myös lukitsemaan mukana tulleilla osilla muutaman ärsyttävän painikkeen (F1, insert...). Kannattaa käydä testaamassa useampaa vaihtoehtoa mahdollisuuksien mukaan. Merkittäviä eroja oli minusta paljon.

Sivuhuomio: Yritys, jossa teen töitä, ei tue enää langattomia näppäimistöjä, koska ne ovat tietoturvariski. Tämä huomattiin, kun eräät salattavat tiedot ilmestyivät myös toisen kerroksen työntekijän ruudulle. Paristojakin menee vähemmän, kun langattomat hävitettiin.
Rockford
Viesti:

itu kirjoitti:Paristojakin menee vähemmän, kun langattomat hävitettiin.
Mäkin innostunut BYOD-ajatuksesta sen verran, että käytän töissä läppärissä omaa langatonta hiirtä omilla paristoilla. :-)
mremonen
Viesti:

Rockford kirjoitti:Eilen juuri tuota samaa emoa kuolasin nettikaupasta, mutta en tiedä onko se 400 euron väärti.
On se. :)

En tiijä. Halusin mustan emon. Satasen olisi säästänyt, jos olisi ottanut Extreme IV:n, mutta semmoista se on.

Digikuvaushan on ilmaista. Mitä nyt laitteissa on kiinni parikymmentätonnia. Filkka-aikaan pärjäsi parin sadan rungolla ja fillkakulutkin oli ehkä sen toiset pari sataa vuodessa.

Elämä on...
---
blogi
kunijo-1

Viesti Kirjoittaja kunijo-1 »

Niin mutta kun on kerran sen hyvän digikaluston ostanut, sen jälkeen kuvaaminen on ilmaista. Hyvä kalusto kestää vaikka isältä pojalle.

Täh?!
Maffer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Maffer »

Kannattaa ostaa leveä ja matala hiiri minkä päällä kämmen lepää. Nimittäin sellaisella on paljon tarkempi työstää pieniä siirtymiä pienellä herkkyydellä eli viilausta. Itsellä puhkikulunut Logitech G9.

Gxxx sarjasta en itse tykännyt yhtään muuten kuin joskus quakea pelaili.
kaarina

Re: hiirikäsi kipeytyy, jos ergonomia ei ole kohdallaan

Viesti Kirjoittaja kaarina »

paaton kirjoitti:
kaarina kirjoitti:ja siksi minä käytänkin RollerMouse Pro -hiirtä.

Ja kuvankäsittelyssäkin tämä toimii moitteettomasti. Piirtopöytää en ole käyttänyt aikoihin, kun työpöydälleni ei mahdu...
Eli tällainen?

Kuva

Kerrotko vähän miten tämä toimii?
Käytän rullahiirtä niin, että ranteet lepää noilla tyynyillä, kun kirjoitan, kursoria liikutan tuosta rullasta sormilla (peukalot saattaa tulla kipeiksi, jos käyttää siihen peukkua),sitten siinä on normaalin hiiren rulla ja vasen ja oikea näppäin. Keskimmäinen näppäin vastaa kaksoispainallusta.
Rullan ja näppäinten välissä olevista pienistä mustista näppäimistä vasen saa vieritystoiminnon aikaseksi ja oikealla voi valita alueen.

En osaa kunnolla 10-sormijärjestelmää ja olen muutenkin hidas, enkä esim. valitse kuvista kovin yksityiskohtaisi juttuja, joten minulle tämän tarkkuus riittää.

Paras puoli tässä on se, että toista kättä ei tartte kannatella vartalosta erossa, kuten silitellessä sitä normaalia hiirtä.

Sain muutama päivä sitten tabletin ja heti on oikea hartia kipeenä, kun en kait osaa osaa pitää sitä oikein handussa, kun koskettelen näyttöä...
kaarina
voi, kun vielä joskus oppis...vaikka edes jotain!
paaton

Viesti Kirjoittaja paaton »

Minä olen tottunut lyhyt liikkeisiin näppiksiin. Aiemmin oli logitechin kallis bt näppis ja nyt applen malli. Minusta tuossa aplen näppiksessä on tosi hyvä tuntuma, vaikka liike on matala. Koodareille tuo apple ei ole kovin näppärä, kenoviivakin puuttuu toiseen suuntaan :)

Olen kyllä koettanut mekaanista näppistä vähän pidempäänkin, mutten enää halua pitkää liikematkaa.
itu

Viesti Kirjoittaja itu »

paaton kirjoitti:Minä olen tottunut lyhyt liikkeisiin näppiksiin... Olen kyllä koettanut mekaanista näppistä vähän pidempäänkin, mutten enää halua pitkää liikematkaa.
Juuri nämä tottumukset ovat sellainen asia, jonka vuoksi suosittelen kokeilemaan eri komponenttien ergonomiaa. Vähän niin kuin minulle sopiva fillarin jakkara, joka ei tietenkään sovi kysyjälle.
ahz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ahz »

mremonen kirjoitti:
Naranek kirjoitti:Sama koskee näppistä, pelinäppiksistä löytää taas sen kunnon kirjoituskonemaisen tuntuman jossa ei tarvitse arpoa että menikö lyönti perille vai ei.
On noissa omat huonot puolensa. Ostin eilen Corsair Vengeance K70:n ja nyt se on kiinni pojan koneessa... No, onneksi osa porukkaa elää myymällä noita, joten uudestaan kauppaan.

Nuo "pelinäppäimistöt" ovat mekaanisilla kytkimillä. Jos halvemmalla haluaa päästä, käy divarista hakemassa kympillä aidon IBM PS/2-näppiksen. Tekniikka on sama. Valot puuttuu...
Noita IBM näppiksiä näkee aika harvoin divareissa, ainakaan vanhempia M-malleja. Itse olen noita käyttänyt parikymmentä vuotta, enkä helposti muuhun vaihtaisi. Parempia näppiksiä ei ole tehty, enkä usko että tehdään. Edellinen maksoi kirpputorilla 2euroa, mutta siitä on jo kymmenisen vuotta. Ostaisin mielelläni noita enemmänkin, jos tiedät divarin mistä noita saa ilmoittamallasi hinnalla, niin laita linkkiä niin ostan samantien isomman pinon varastoon.

Koska hiiristä oli puhe, niin täytyy mainita että M5 mallissa on myös trackball mukana, ainut vika on ettei noita saa mistään.
http://www.clickykeyboards.com/index.cf ... /id/274910

Perus IBM-näppäimistöjä saa toki ostaa, jos vaan rahaa löytyy:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40
mremonen
Viesti:

ahz kirjoitti:Ostaisin mielelläni noita enemmänkin, jos tiedät divarin mistä noita saa ilmoittamallasi hinnalla, niin laita linkkiä niin ostan samantien isomman pinon varastoon.
Tuolta voi käydä katsomassa, josko löytyy. En ole käynyt itse tuolla pariin vuoteen, mutta aiemmin siellä oli hyvät valikoimat vanhoja näppiksiä.
---
blogi
mikkomati

Viesti Kirjoittaja mikkomati »

Suosittelen myös leveän ja matalan RollerMouse-hiiren ostamista. Siinä kämmen lepää hyvin ja työkin sujuu sutjkaammin. Itse teen työkseni kuvankäsittelyä ja työnjäljestäkin tulee paljon siistimpää.
Petes

Viesti Kirjoittaja Petes »

mikkomati kirjoitti:Suosittelen myös leveän ja matalan RollerMouse-hiiren ostamista. Siinä kämmen lepää hyvin ja työkin sujuu sutjkaammin. Itse teen työkseni kuvankäsittelyä ja työnjäljestäkin tulee paljon siistimpää.
Itsellä RollerMouse Red Plus ja suosittelen myös. Vaatii kaveriksi suorareunaisen näppiksen.
http://www.contour-design.fi/products/rollermouse-red
Vastaa Viestiin