Paljonko olet kuvannut nykyisellä kamerallasi?
-
- Viesti:
Paljonko olet kuvannut nykyisellä kamerallasi?
Tuli vaan mieleen että miten paljon muut kuvaa, kun omalla, joulukuussa ostetulla A80:lla menee pikapuoliin 10 000 kuvan raja rikki... Eli onko se paljon vai vähän?
Kummasti niitä kuvia muuten tulee otettua, kun itestä tuntuu ettei ylettömän paljon kuvaa; aika usein kuvaamiset jää pääosin viikonloppuun - toisaalta niiden aikana kun tekee jonkun reissun niin tulee kyllä kuvattua melko surutta, jopa niin että 256 muistikortti on muutamaan kertaan todettu liian pieneksi... Informaatioähkyä??? :D
Oho, oli melkein viidestuhannes (4999) viesti tälle aihealueelle! :D
Kummasti niitä kuvia muuten tulee otettua, kun itestä tuntuu ettei ylettömän paljon kuvaa; aika usein kuvaamiset jää pääosin viikonloppuun - toisaalta niiden aikana kun tekee jonkun reissun niin tulee kyllä kuvattua melko surutta, jopa niin että 256 muistikortti on muutamaan kertaan todettu liian pieneksi... Informaatioähkyä??? :D
Oho, oli melkein viidestuhannes (4999) viesti tälle aihealueelle! :D
-
Oma kuvaustyylini on peruja filmiajalta, eli katselen paljon etsimen läpi, mutta laukaisinta tulee painettua vasta, kun kuva etsimessä näyttää ottamisen arvoiselta. Eihän se digikuvan otto "varmuuden vuoksi" mitään maksa, mutta kyllä siihenkin turhaa aikaa tuhrautuu kuvaushetkellä ja jälkikäsittelyssä, ja se on taas pois niiltä "hyviltä kuvilta".
Pienenä erona ehkä valotusta tulee kyllä haarukoitua filmikuvausta enemmän. Norjan kuvausreissulla tuli otettua hieman reilu 600 kuvaa (8 päivää) vaikka kamera oli käytännössä kokoajan olalla tai kasvojen edessä. Toisaalta kotona kuvista ei karsiutunut suoraan roskikseen kovinkaan montaa.
Jouluna saadulla 300D:llä kuvia on tullu otettua ehkä 3500 kappaletta. Mukana on parit häät ja lakkiaiset, jolloin digifilmi on laulanut reippaammin, mutta kyllä niissäkin kuvamäärät ovat jääneet muutamaan sataan.
Edit: pyöreät 5000 viestiä täynnä :-)
Pienenä erona ehkä valotusta tulee kyllä haarukoitua filmikuvausta enemmän. Norjan kuvausreissulla tuli otettua hieman reilu 600 kuvaa (8 päivää) vaikka kamera oli käytännössä kokoajan olalla tai kasvojen edessä. Toisaalta kotona kuvista ei karsiutunut suoraan roskikseen kovinkaan montaa.
Jouluna saadulla 300D:llä kuvia on tullu otettua ehkä 3500 kappaletta. Mukana on parit häät ja lakkiaiset, jolloin digifilmi on laulanut reippaammin, mutta kyllä niissäkin kuvamäärät ovat jääneet muutamaan sataan.
Edit: pyöreät 5000 viestiä täynnä :-)
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
- Viesti:
-
Miten tulikaan mieleeni Kalle Kultala -vainaa, joka eräässä haastattelussa valotti yhden ruudun.adapteri kirjoitti:Marraskuun 26pv jälkeen 18 000 kuvaa. Mukana on yksi jalkapalloturnaus, 2pv 2000 kuvaa ja muutama tapahtuma, joista hiukan "normaalia" enemmän kuvia. Normaali viikkotahti lienee 500 harrastusräpsyä viikossa.
-
Aiheeseen takaisin. Sony P9, 25 kuukautta ja 6400 kuvaa. Sisältäen 3 vajaan 2 viikon kesälomareissua.
( Toinen tapa ilmaista tuo kuvamäärä: äsken kuului näet takaviistosta tyttöystävän kommentti: " ... pistä siihen, että niin paljon että muija on jo hermostunut !" ) :)
- Btw, nyt kun kamera on kestänyt jo tuon 6000 kuvaa, on toteutunut digikuvauksen halpuudesta omalla kohdallani vihdoin se, että hinta per räpsäys on yksi vanha markka. Tuolloin 2 v sitten kamera ja kortti näet maksoivat vielä 1000€.
Hinta / kuva sitten onkin aivan eri asia. Järkeviä ja ottamisen arvoisia räpsyistä on kait 7-10 %. Hinta siis ehkä n 2 €uroa/kuva. Ei sisällä printtejä, cd:tä ym ym.
( Toinen tapa ilmaista tuo kuvamäärä: äsken kuului näet takaviistosta tyttöystävän kommentti: " ... pistä siihen, että niin paljon että muija on jo hermostunut !" ) :)
- Btw, nyt kun kamera on kestänyt jo tuon 6000 kuvaa, on toteutunut digikuvauksen halpuudesta omalla kohdallani vihdoin se, että hinta per räpsäys on yksi vanha markka. Tuolloin 2 v sitten kamera ja kortti näet maksoivat vielä 1000€.
Hinta / kuva sitten onkin aivan eri asia. Järkeviä ja ottamisen arvoisia räpsyistä on kait 7-10 %. Hinta siis ehkä n 2 €uroa/kuva. Ei sisällä printtejä, cd:tä ym ym.
lm
-
- Viesti:
10D ollut tasan viikon ja olen ottanut tasan 64 kuvaa.
Näistäkin valotustestejä varmaan se 50, sillä on se filkan jälkeen hiukan erilainen valotettava.
Tietyn tuntuman sain jo Juhannuksena, kun kuvasin Himosfestareilla 3 päivää lainakameralla, mutta silti kameran pitää joka tilanteessa "istua selkäytimeen". No varmaankin tuo tilanne parilla sadalla kuvalla pahenee tässä viikonlopun aikana.
Näistäkin valotustestejä varmaan se 50, sillä on se filkan jälkeen hiukan erilainen valotettava.
Tietyn tuntuman sain jo Juhannuksena, kun kuvasin Himosfestareilla 3 päivää lainakameralla, mutta silti kameran pitää joka tilanteessa "istua selkäytimeen". No varmaankin tuo tilanne parilla sadalla kuvalla pahenee tässä viikonlopun aikana.
-
-
Kuvausmäärä
Nikon 5700:lla olen kuvannut n. 18 kk aikana reilut 10.000 kuvaa ja D70:llä viimekuukausina n. 2.500 kuvaa. Lisäksi jonkin verran vielä Ixuksella. Kaikki ovat pelanneet hyvin. Yritän olla "räiskimättä turhaan" vaikka tuleehan sitä aika usein samasta aiheesta otettua useampikin variaatio. Aika paljon aikaa menee kuvien valintaan, jälkikäsittelyyn ja arkistointiin. Yleinen kysymys perheessä on, että milloin niitä kuvia sitten nähdään - kotiteatteriko on ratkaisu asiaan? Filmille ei ole tullut enää kuvailtua paitsi muutama dia pc-grafiikoista talvella.
-
Re: Paljonko olet kuvannut nykyisellä kamerallasi?
otat n.2 kuvaa tunnissa vuorokauden jokaisena tuntina. Jos nyt ajattelee että olet valveilla vaikka 12 tuntia vuorokaudessa, niin olet ottanut kuvan valveillaoloaikanasi joka 15 minuutti. Kyllä se mun mielestä aika paljo on :)Wolfheart kirjoitti:Tuli vaan mieleen että miten paljon muut kuvaa, kun omalla, joulukuussa ostetulla A80:lla menee pikapuoliin 10 000 kuvan raja rikki... Eli onko se paljon vai vähän?
Kummasti niitä kuvia muuten tulee otettua, kun itestä tuntuu ettei ylettömän paljon kuvaa;
-
Kamera ostettu joulukuun puolessa väliä ja mittarissa 6500 kuvaa.
.:.Minolta DiMAGE Z1.:.
http://www.uusikaupunki.fi/~jusanta/
http://www.uusikaupunki.fi/~jusanta/
-
- Viesti:
No tota mä just tarkoitin, että jos sitä ajattelemaan alkaa niin toihan on ihan järjetöntä. Mutta toisaalta se ei tunnu niin suurelta määrältä, koska usein menee kevyesti 5-6 päivää ettei kuvaa yhtään... Pitäisköhän ens vuoden alusta alkaa pitämään kirjaa otetuista kuvista samaan tapaan kuin juodun oluen määrästä nyt..? (rapiat 130 litraa tänä vuonna) :)otat n.2 kuvaa tunnissa vuorokauden jokaisena tuntina. Jos nyt ajattelee että olet valveilla vaikka 12 tuntia vuorokaudessa, niin olet ottanut kuvan valveillaoloaikanasi joka 15 minuutti. Kyllä se mun mielestä aika paljo on :)
Ja se on totta että määrä ei ainakaan omalla kohdallani todellakaan ole suhteessa laatuun - niitä (omasta mielestä) hyviä kuvia tulee kuitenkin helvetin vähän. Tossa on vaan toi vapaus kokeilla.
-
- Site Admin
- Viesti:
Digeihin on sisäänrakennettuna salakavala harha, jota on syytä varoa. Kun kuvan ottaminen ei ns. maksa mitään, niin samasta kohteesta voi ottaa monta kuvaa. Kovin monella tästä sitten seuraa (koskee myös minua), että kuvan ottamiseen ei jaksa paneutua samalla intensiteetillä kuin filmikameraa käyttäessä. Aina pitäisi jaksaa miettiä se paras rajaus ja paras kuvakulma, vaikka sulkimen painallus ei maksakaan mitään.
Otettujen kuvien määrä ei kerro kovinkaan paljon. Kuvaamistakin on niin monenlaista. Kuukauden matkalla voi ottaa 2.000 kuvaa, jos vain talletustilaa löytyy. Jos vuodessa kuvaa esim. kymmenen perhejuhlaa tms., niin tällaisistakin kertyy helposti kerralla viitisen sataa kuvaa.
En kehtaa edes kertoa, kuin monta kuvaa on otettu maaliskuun lopussa v. 2003 hankitulla Canon 10D:llä. Kansioiden nimistä muistikorteilla näkee, kuinka mones kymmenes tuhannes kuva on menossa. Itse kuvien tiedostonimethän nollautuvat kymmenen tuhannen kohdalla ympäri. Sen verran voin kertoa, että vielä ollaan alle 50.000 kuvan.
Otettujen kuvien määrä ei kerro kovinkaan paljon. Kuvaamistakin on niin monenlaista. Kuukauden matkalla voi ottaa 2.000 kuvaa, jos vain talletustilaa löytyy. Jos vuodessa kuvaa esim. kymmenen perhejuhlaa tms., niin tällaisistakin kertyy helposti kerralla viitisen sataa kuvaa.
En kehtaa edes kertoa, kuin monta kuvaa on otettu maaliskuun lopussa v. 2003 hankitulla Canon 10D:llä. Kansioiden nimistä muistikorteilla näkee, kuinka mones kymmenes tuhannes kuva on menossa. Itse kuvien tiedostonimethän nollautuvat kymmenen tuhannen kohdalla ympäri. Sen verran voin kertoa, että vielä ollaan alle 50.000 kuvan.
tiedän joitakin pokkarikuvaajia, jotka yrittävät saada "sitä yhtä mahtavaa otosta" räpsimällä kohteesta kymmeniä kuvia ja valitsemalla joukosta parhaat, mutta tällöin tuskin voidaan puhua valokuvaamisesta vaan pikemminkin lottoamisesta. ikäväkseni huomasin itsekin, että vaikka digikameralla otetuissa kuvissani oli toisaalta paremmin onnistuneita otoksia, tuli aina filmikameran kanssa keskityttyä paremmin ja yritettyä enemmän, vaikka lopputulos ei välttämättä päätä huimannutkaan. olen yrittänyt petrata 10D:llä ja olla ottamatta turhia kuvia, rawien koko ja kovalevyn pienuus ovat hyvä kannustin. toisaalta - joskus on myös hauska vain huolettomasti räpsiäkin ;-)MattiH kirjoitti:Digeihin on sisäänrakennettuna salakavala harha, jota on syytä varoa. Kun kuvan ottaminen ei ns. maksa mitään, niin samasta kohteesta voi ottaa monta kuvaa. Kovin monella tästä sitten seuraa (koskee myös minua), että kuvan ottamiseen ei jaksa paneutua samalla intensiteetillä kuin filmikameraa käyttäessä. Aina pitäisi jaksaa miettiä se paras rajaus ja paras kuvakulma, vaikka sulkimen painallus ei maksakaan mitään.
ja kuvien määrä on 10D:llä tällä hetkellä noin 5000
-
- Viesti:
On joitakin tilanteita, joissa kuvia voi suunnitella ja sommitella rauhassa. On myös tilanteita, joissa kohteen hallinta on mahdotonta ja silloin etukäteissuunnittelu ja sommittelu voivat olla mahdottomia.
Kun juniorijalkapalloilijat pelaavat jalkapalloa ja haluaisi, että esim 30 oman seuran pelaajasta olisi "hyvä" kuva, kuvia tulee paljon. Lisäksi pitäisi saada muutama maali kuvatuksi. Potkuja on paljon eikä ikinä tiedä, mikä on juuri SE potku.
Joutsenia (yäk!) kuvatessa ne eivät suostu toistamaan laskeutumisia, ohilentoja, siipien levittelyä jne. Harvoin ne ilmoittavat etukäteen, mikä niistä räpyttelee tai uhittelee naapurilleen. Jos niistä haluaa kuvan, kuvia tulee paljon.
Perhonen on myös vaikea kuvattava. Se saattaa avata siipensä sekunniksi kahdeksi ja taas istua pitkään siivet supussa.
Digikuvauksessa on juuri se etu, että on varaa kokeilla, opetella ja yrittää. Minä en tarvitse valokuvaa perhosesta siivet levällään. Sen ottaminen on minulle harrastus. Kun olen sellaisen saanut, se on kovalevyllä ja cd:llä, eikä sitä kukaan katso. Poikien jalkapallokuvista sen sijaan tehdään 10 cd:tä ja jaetaan joukkueen poikien äideille.
Minulle valokuvaaminen on luomista. Minä yritän ottaa sellaisia kukkakuvia, joita kukaan ei ole koskaan ennen ottanut. Minä yritän löytää itselleni UUDEN tavan kuvata kukka. Katson vähän muitten ottamia kuvia, etten vain näkisi, miten muut ottavat kuvia. Pitääkin tästä lähteä taas niitylle katsomaan, voisiko vielä löytää yhden tavan kuvata horsma....
Kun juniorijalkapalloilijat pelaavat jalkapalloa ja haluaisi, että esim 30 oman seuran pelaajasta olisi "hyvä" kuva, kuvia tulee paljon. Lisäksi pitäisi saada muutama maali kuvatuksi. Potkuja on paljon eikä ikinä tiedä, mikä on juuri SE potku.
Joutsenia (yäk!) kuvatessa ne eivät suostu toistamaan laskeutumisia, ohilentoja, siipien levittelyä jne. Harvoin ne ilmoittavat etukäteen, mikä niistä räpyttelee tai uhittelee naapurilleen. Jos niistä haluaa kuvan, kuvia tulee paljon.
Perhonen on myös vaikea kuvattava. Se saattaa avata siipensä sekunniksi kahdeksi ja taas istua pitkään siivet supussa.
Digikuvauksessa on juuri se etu, että on varaa kokeilla, opetella ja yrittää. Minä en tarvitse valokuvaa perhosesta siivet levällään. Sen ottaminen on minulle harrastus. Kun olen sellaisen saanut, se on kovalevyllä ja cd:llä, eikä sitä kukaan katso. Poikien jalkapallokuvista sen sijaan tehdään 10 cd:tä ja jaetaan joukkueen poikien äideille.
Minulle valokuvaaminen on luomista. Minä yritän ottaa sellaisia kukkakuvia, joita kukaan ei ole koskaan ennen ottanut. Minä yritän löytää itselleni UUDEN tavan kuvata kukka. Katson vähän muitten ottamia kuvia, etten vain näkisi, miten muut ottavat kuvia. Pitääkin tästä lähteä taas niitylle katsomaan, voisiko vielä löytää yhden tavan kuvata horsma....
-
Re: Paljonko olet kuvannut nykyisellä kamerallasi?
Kuvia tullut n. 60 kamerana 300D.
Noniin, kerrottakoon että kamera on ollut käytössä vasta 1 päivän.
Vanhalla S45:lla tullut tulitettua n. 6200 kuvaa 1 1/2 vuodessa.
Noniin, kerrottakoon että kamera on ollut käytössä vasta 1 päivän.
Vanhalla S45:lla tullut tulitettua n. 6200 kuvaa 1 1/2 vuodessa.
----Kalle----