Vuoden luontokuva - kuvan muokkaaminen
Vuoden luontokuva - kuvan muokkaaminen
Tuli tässä mieleen, että jos haluaa osallistua vuoden luontokuva-kilpailuun ottamallaan RAW-kuvalla, niin minkäs verran sellaista saa sitten muokkailla? Saako esim. kuvan valkotasapainoa säätää???
http://www.luontokuva.org/vuodenluontok ... ot2005.pdf
edit: Niinjoo, tuskin valkotasapainon säätäminen mikään suuri rike on, mutta muuten toi käsittely on käsittääkseni kiellettyä.
edit: Niinjoo, tuskin valkotasapainon säätäminen mikään suuri rike on, mutta muuten toi käsittely on käsittääkseni kiellettyä.
-
- Viestit: 699
- Liittynyt: Tammi 09, 2003 22 : 38
viime vuoden vuoden luontokuva (siis se lentävä kaakkuri jonka saa sampo-pankin kuottokortteihinkin) oli kyllä sekin hieman säädetty. Ainakin kuvaaja sanoi että "kuvaa en ole millään tavalla muuttanut paitsi tein sen auringonlaskun enemmän sellaiseksi kun se oli siellä luonnossa", elikkä vois valkotasapainon ja saturaatio namiskan vääntelyä epäillä...
Muutenkin minusta täysin manipulaation kieltäminen on aika tyhmää sillä silloinhan pitäisi digit muutenkin kieltää koska käsittelevät kamerassa kuvaa. Ja pitäisi myöskin kertoa yhden filmityypin ja objektiivin jolla kuva pitää ottaa sillä kuten tiedämme eri filmi ja objektiivit toistavat valoa hieman eri tavoilla, kuten esim. tunnetut velvia-värit.
Muutenkin minusta täysin manipulaation kieltäminen on aika tyhmää sillä silloinhan pitäisi digit muutenkin kieltää koska käsittelevät kamerassa kuvaa. Ja pitäisi myöskin kertoa yhden filmityypin ja objektiivin jolla kuva pitää ottaa sillä kuten tiedämme eri filmi ja objektiivit toistavat valoa hieman eri tavoilla, kuten esim. tunnetut velvia-värit.
Re: Vuoden luontokuva - kuvan muokkaaminen
postaukseni ei suoraan sivua vuoden luontokuva-kilpailua, mutta halusin paneutua "valokuvan" käsitteeseen. joillekin kuvaajille valokuvaus on todellisuuden tallentamista niin realistisena kuin sen omilla silmillä näkee ilman mitään kikkailuja tai efektejä. toisten mielestä roskien/epäolennaisten yksityiskohtien ym muokkaus ja värien muuttaminen tunnelman luomiseksi ovat täysin hyväksyttäviä keinoja koska niin on tehty valokuvauksen alusta asti.
itse käsitän valokuvauksen konseptin vain valon tallentamisena paperille/kennolle/kuvaksi.kamerana voi toimia kenkälaatikko ja valonherkkä paperi, pokkari, järkkäri, mikä tahansa tekniikka joka tallentaa joltain alueelta valon (ir/näkyvä/uv) ja projisoi siitä kuvan pinnalle. valotus voi olla tunnin mittainen, valotuksia voi tehdä samalle pinnalle useampia. kaikissa kuitenkin valo itse on se joka muodostaa kuvan. kaikki kuvan data on realistista - vaikka lopputulos ei olisikaan. digikameroissa valko/väritasapainon säätäminen voi olla pakollistakin kuville jos yritetään toistaa silmän näkemää mahdollisimman tarkasti enkä näe siinä mitään pahaa.
photomanipulointi on mielestäni asia erikseen, sillä siinä kuvaan lisätään asioita jotka eivät koskaan ole siellä olleet, tai poistetaan tietoa joka sinne olisi muutoin tallentunut. sillä voi tehdä myös upeita tuotoksia mutta en silti laske sitä "aidoksi valokuvaukseksi" ;-) sekavaa, eikö?
itse käsitän valokuvauksen konseptin vain valon tallentamisena paperille/kennolle/kuvaksi.kamerana voi toimia kenkälaatikko ja valonherkkä paperi, pokkari, järkkäri, mikä tahansa tekniikka joka tallentaa joltain alueelta valon (ir/näkyvä/uv) ja projisoi siitä kuvan pinnalle. valotus voi olla tunnin mittainen, valotuksia voi tehdä samalle pinnalle useampia. kaikissa kuitenkin valo itse on se joka muodostaa kuvan. kaikki kuvan data on realistista - vaikka lopputulos ei olisikaan. digikameroissa valko/väritasapainon säätäminen voi olla pakollistakin kuville jos yritetään toistaa silmän näkemää mahdollisimman tarkasti enkä näe siinä mitään pahaa.
photomanipulointi on mielestäni asia erikseen, sillä siinä kuvaan lisätään asioita jotka eivät koskaan ole siellä olleet, tai poistetaan tietoa joka sinne olisi muutoin tallentunut. sillä voi tehdä myös upeita tuotoksia mutta en silti laske sitä "aidoksi valokuvaukseksi" ;-) sekavaa, eikö?
Re: Vuoden luontokuva - kuvan muokkaaminen
Kiitos kommenteista.
Ajattelin itsekin jotakin tuon suuntaista.
Toki kaikki valokuvaus yleensäkin on luovaa ja taiteellista, mutta harvoin ilman manipulointia valokuvaaja voi toteuttaa visioitaan täydellisesti.
Ajattelin itsekin jotakin tuon suuntaista.
Minun mielestä valokuvaus ilman manipulointia on puolitaidetta ja sitten kun tulee manipulointi mukaan, niin aletaan puhua taiteesta.piksi kirjoitti: photomanipulointi on mielestäni asia erikseen, sillä siinä kuvaan lisätään asioita jotka eivät koskaan ole siellä olleet, tai poistetaan tietoa joka sinne olisi muutoin tallentunut. sillä voi tehdä myös upeita tuotoksia mutta en silti laske sitä "aidoksi valokuvaukseksi" ;-) sekavaa, eikö?
Toki kaikki valokuvaus yleensäkin on luovaa ja taiteellista, mutta harvoin ilman manipulointia valokuvaaja voi toteuttaa visioitaan täydellisesti.
-
- Viestit: 8018
- Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Vuoden luontokuva - kuvan muokkaaminen
Tai sitten se vaatii nykysukupolvelle sopimatonta pitkäjänteistä suunnittelua, jotta halutunlainen kuva saadaan aikaan.Daquerre kirjoitti:Toki kaikki valokuvaus yleensäkin on luovaa ja taiteellista, mutta harvoin ilman manipulointia valokuvaaja voi toteuttaa visioitaan täydellisesti.
Joskus myös sitä raakaa, käsillä tapahtuvaa työtä.
-
- Viestit: 1237
- Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26
-
- Viestit: 8018
- Liittynyt: Huhti 20, 2004 1 : 07
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Periaatteessa kyllä, vaikka tuossa fotonitykki asiassa puhutaankin jo niin utopistisia asioita, etteivät ne todellisuudessa tule toteutumaan kenenkään kuvissa.oneironaut kirjoitti:Tipe, onko sinun mielestä sitten sellainen hyväksyttävää, että laittaa jonkun fotonitykin ampumaan yksittäisiä fotoneita kennolle/filmille? Tai suodattimen joka päästää vain tietyt fotonit läpi? Silloinhan tallennettu valo on oikeasti ollut olemassa :)
Suodattimia on käytetty valokuvauksessa maailman sivun ja tullaan myös tulevaisuudessa käyttämään. Tosin digitaalikäsittely syö tätäkin alaa kiihtyvällä tahdilla.
Taidekuvaa saa käsitellä vaikka kuinka perskeleesti taiteilija haluaa, mutta luontokuva on uniikki,luontoa kuvaava teos, jossa jälkikäteen suoritettu digitaalinen manipulointi ei ole sallittua. Tai ainakin sellaisille kuville tulee olla oma sarjansa, kuten esim. Kuusamossa on.
Luontokuvasta tässä otsakkeen mukaan on puhe, joten siltä kantilta tätä itse katselen.
-
- Viestit: 1237
- Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26
Itselläni luontokuvakriteeteihin kuuluu se, että kuva on mahdollisimman lähellä sitä mitä silmä näkee. Eli en periaatteessa hyväksy edes syväterävyydellä kikkailua.
Mut oikeesti mua ei haittaa, jos kuvaa on hieman korjailtu Photarilla. Pääasia, että sisältöä ei muuteta ja värit pysyvät todellisina.
Mut oikeesti mua ei haittaa, jos kuvaa on hieman korjailtu Photarilla. Pääasia, että sisältöä ei muuteta ja värit pysyvät todellisina.
"The Third Way Leads To The Third World"
-
- Viestit: 388
- Liittynyt: Joulu 05, 2003 18 : 50
*REPS* Ei helvata. No, kukin tietysti tyylillään, mutta...oneironaut kirjoitti: Eli en periaatteessa hyväksy edes syväterävyydellä kikkailua.
edit: No perustellanpas vähän. Eli luontokuvauksessahan syväterävyydellä "kikkailu" on usein olosuhteiden sanelema pakko. Monesti aukko on pakko olla mahdollisimman suuri, jotta suljinaika saataisiin riittävän lyhyeksi. Tämä yhdistettynä pitkään teleen aiheuttaa lyhyen syväterävyyden. Vai olisiko luontokuvaus mielestäsi sallittua vain digipokkareilla?
Viimeksi muokannut mäkikuisma, Heinä 26, 2004 18 : 02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vuoden luontokuva - kuvan muokkaaminen
Voi olla näinkin ja omalla kohdallani onkin hyvin paljon niin.Tipe kirjoitti:Tai sitten se vaatii nykysukupolvelle sopimatonta pitkäjänteistä suunnittelua, jotta halutunlainen kuva saadaan aikaan.Daquerre kirjoitti:Toki kaikki valokuvaus yleensäkin on luovaa ja taiteellista, mutta harvoin ilman manipulointia valokuvaaja voi toteuttaa visioitaan täydellisesti.
Joskus myös sitä raakaa, käsillä tapahtuvaa työtä.
Tällä hetkellä ei ainakaan minulle ole valokuvaus ole niin tärkeä harrastus, että viitsisin siihen kovin paljoa aikaa kuluttaa, kun ei kerran rahaakaan ole yhtään liikaa käytettäväksi :(
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
Ehdottomasti 50 mm optiikka ja jalkazoomi ainoiksi hyväksytyiksi välineiksi. Eikä vääristellä näkymää kaikelaisilla teleoptiikoilla.:)oneironaut kirjoitti:Itselläni luontokuvakriteeteihin kuuluu se, että kuva on mahdollisimman lähellä sitä mitä silmä näkee. Eli en periaatteessa hyväksy edes syväterävyydellä kikkailua.
-
- Viestit: 1237
- Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26
Olisitko valmis ostamaan Fotoni-Photoshopin, jos kehitän sellaisen?Tipe kirjoitti:Periaatteessa kyllä, vaikka tuossa fotonitykki asiassa puhutaankin jo niin utopistisia asioita, etteivät ne todellisuudessa tule toteutumaan kenenkään kuvissa.oneironaut kirjoitti:Tipe, onko sinun mielestä sitten sellainen hyväksyttävää, että laittaa jonkun fotonitykin ampumaan yksittäisiä fotoneita kennolle/filmille? Tai suodattimen joka päästää vain tietyt fotonit läpi? Silloinhan tallennettu valo on oikeasti ollut olemassa :)
Suodattimia on käytetty valokuvauksessa maailman sivun ja tullaan myös tulevaisuudessa käyttämään. Tosin digitaalikäsittely syö tätäkin alaa kiihtyvällä tahdilla.
Taidekuvaa saa käsitellä vaikka kuinka perskeleesti taiteilija haluaa, mutta luontokuva on uniikki,luontoa kuvaava teos, jossa jälkikäteen suoritettu digitaalinen manipulointi ei ole sallittua. Tai ainakin sellaisille kuville tulee olla oma sarjansa, kuten esim. Kuusamossa on.
Luontokuvasta tässä otsakkeen mukaan on puhe, joten siltä kantilta tätä itse katselen.
Se toimisi muuten samalla lailla kuin nykyinen Photari, mutta se lähettäisikin konekieliset käskynsä fotonitykin prosessorille, joka taas ampuisi ne kameran kennolle :D
"The Third Way Leads To The Third World"
-
- Viestit: 1237
- Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26
No olisit lukenut koko viestin. Toi osa oli lähinnä vitsi.mäkikuisma kirjoitti:*REPS* Ei helvata. No, kukin tietysti tyylillään, mutta...oneironaut kirjoitti: Eli en periaatteessa hyväksy edes syväterävyydellä kikkailua.
edit: No perustellanpas vähän. Eli luontokuvauksessahan syväterävyydellä "kikkailu" on usein olosuhteiden sanelema pakko. Monesti aukko on pakko olla mahdollisimman suuri, jotta suljinaika saataisiin riittävän lyhyeksi. Tämä yhdistettynä pitkään teleen aiheuttaa lyhyen syväterävyyden. Vai olisiko luontokuvaus mielestäsi sallittua vain digipokkareilla?
Mutta periaatteessa, jos minun pitäisi esitellä jonkun vieraan planeetan asukkaille millaista luontoa täällä Maassa on, niin kyllä se olisi todella törkeetä manipulaatiota, kun syväterävyydellä leikitään. Ei kertoisi totuutta.
"The Third Way Leads To The Third World"
-
- Viestit: 388
- Liittynyt: Joulu 05, 2003 18 : 50
Jaa se oli vitsi, olisihan se pitänyt arvata. Ja kuten kohan jo mainitsikin, niin muistathan ottaa kaikki kuvat 50 millisellä, muuthan vääristävät todellisuutta törkeesti. 50 millisellä tosin valitettavasti jäävät lähikuvat kuvaamatta vähänkään aremmista eläimistä, mutta pääasiahan on ehdoton autenttisuus. Kuvattuasi luonnon totuudenmukaisen täydellisenä, voitkin ampua itsesi fotonitykillä vieraalle planeetalle esittelemään mestariteoksiasi.oneironaut kirjoitti:No olisit lukenut koko viestin. Toi osa oli lähinnä vitsi.
Mutta periaatteessa, jos minun pitäisi esitellä jonkun vieraan planeetan asukkaille millaista luontoa täällä Maassa on, niin kyllä se olisi todella törkeetä manipulaatiota, kun syväterävyydellä leikitään. Ei kertoisi totuutta.
-
- Viestit: 1237
- Liittynyt: Touko 10, 2004 14 : 26
Kyllä 50 milliselläkin kuvia saa eläimistä, kun tarpeekisi hyvin naamioituu. Yksinkertaisempi ratkaisu -> tarpeeksi megapikseleitä. Eikä se haittaa, jos vain hieman vääristyy.mäkikuisma kirjoitti:Jaa se oli vitsi, olisihan se pitänyt arvata. Ja kuten kohan jo mainitsikin, niin muistathan ottaa kaikki kuvat 50 millisellä, muuthan vääristävät todellisuutta törkeesti. 50 millisellä tosin valitettavasti jäävät lähikuvat kuvaamatta vähänkään aremmista eläimistä, mutta pääasiahan on ehdoton autenttisuus. Kuvattuasi luonnon totuudenmukaisen täydellisenä, voitkin ampua itsesi fotonitykillä vieraalle planeetalle esittelemään mestariteoksiasi.oneironaut kirjoitti:No olisit lukenut koko viestin. Toi osa oli lähinnä vitsi.
Mutta periaatteessa, jos minun pitäisi esitellä jonkun vieraan planeetan asukkaille millaista luontoa täällä Maassa on, niin kyllä se olisi todella törkeetä manipulaatiota, kun syväterävyydellä leikitään. Ei kertoisi totuutta.
Enkä missään vaiheessa kyllä sanonut, että ottaisin ne totuudenmukaiset kuvat jollakin nykyisillä kameroilla.
Ja kyllä voin sillä fotonitykillä mennäkin toiselle planeetalle, mikäli suostut koehenkilöksi, eikä sinun käy huonosti.
"The Third Way Leads To The Third World"
-
- Viestit: 12556
- Liittynyt: Helmi 21, 2004 15 : 02
- Paikkakunta: Keuruu
No mutta nyt menee polla ihan sekaisin! Vastikään luomukamerasta digiaikaan siirtyneenä vastustan sitä että kameran otosta mennään digitaalisesti kuvaruudunreunoista saksimaan.:):)oneironaut kirjoitti:Kyllä 50 milliselläkin kuvia saa eläimistä, kun tarpeekisi hyvin naamioituu. Yksinkertaisempi ratkaisu -> tarpeeksi megapikseleitä. Eikä se haittaa, jos vain hieman vääristyy.
koomista kuinka sanat otetaan kovin kirjaimellisesti välillä täällä ;-) en puhunut fotonimikroskoopeista tai vastaavista mitään. tarkoituksenani oli selittää eroa sen välillä kun valokuva muodostuu "puhtaasti" kuvaamiseen käytetyn aparaatin ominaisuuksien pohjalta eikä kuvaan lisätä tai siitä poisteta mitään mitä alkuperäisessä kuvattavassa kohteessa ei ole ollutkaan.
siitä voidaan saivarrella loputtomiin kuinka paljon esim kameroiden sisäiset algoritmit muuttavat kuvaa ja tuovat siihen omaa "kädenjälkeään". myös kuvien käsittelyssä voidaan aina riidellä siitä, mikä lasketaan vielä säätämiseksi ja mikä muokkaukseksi.
mitä luontokuviin tulee, pysyn linjassani. väritasapainon, ym. muokkaaminen ei kuvaa pilaa, mutta jos kuvassa on häiritseviä oksia joista haluaa eroon jälkeen päin tai jos tsirppa näyttää yksinäiseltä oksalla ja taustalle haluaisi manipuleerata huiman auringonlaskun - ei se enää oikein istu aiheeseen. pääpainon pitäisi olla itse kuvauksella - sillä, että jo kuvan ottamisen aikaan osaa sommitella sekä rajauksen että kuvakulman ja vastaavat jo kuvan ottamisen aikaan. mielestäni: mitä enemmän työtä on tehty kuvaa otettaessa ja mitä vähemmän jälkimuokkausta - sitä parempi valokuvaaja. juuri se, että kaikki asiat pitää pystyä hallitsemaan kuvaustilanteessa, joskus jopa muutamien sekuntien aikana ja saada aikaan hyvä kuva tässä ja nyt tekee kuvauksesta mielenkiintoista ja haastavaa. mitä iloa muuten kuvaamisesta on jos kaiken voi antaa anteeksi kuvatessa ja korjata jälkikäteen? :-)
siitä voidaan saivarrella loputtomiin kuinka paljon esim kameroiden sisäiset algoritmit muuttavat kuvaa ja tuovat siihen omaa "kädenjälkeään". myös kuvien käsittelyssä voidaan aina riidellä siitä, mikä lasketaan vielä säätämiseksi ja mikä muokkaukseksi.
mitä luontokuviin tulee, pysyn linjassani. väritasapainon, ym. muokkaaminen ei kuvaa pilaa, mutta jos kuvassa on häiritseviä oksia joista haluaa eroon jälkeen päin tai jos tsirppa näyttää yksinäiseltä oksalla ja taustalle haluaisi manipuleerata huiman auringonlaskun - ei se enää oikein istu aiheeseen. pääpainon pitäisi olla itse kuvauksella - sillä, että jo kuvan ottamisen aikaan osaa sommitella sekä rajauksen että kuvakulman ja vastaavat jo kuvan ottamisen aikaan. mielestäni: mitä enemmän työtä on tehty kuvaa otettaessa ja mitä vähemmän jälkimuokkausta - sitä parempi valokuvaaja. juuri se, että kaikki asiat pitää pystyä hallitsemaan kuvaustilanteessa, joskus jopa muutamien sekuntien aikana ja saada aikaan hyvä kuva tässä ja nyt tekee kuvauksesta mielenkiintoista ja haastavaa. mitä iloa muuten kuvaamisesta on jos kaiken voi antaa anteeksi kuvatessa ja korjata jälkikäteen? :-)