Foorumin taso ja sen moderointi
-
Foorumin taso ja sen moderointi
Ehdotan seuraavaa, kuten monesta ketjusta on tullut huomattua että tämän palstan moderointi on täysin retuperällä ja yksi pelle pääsee hallitsemaan foorumia miten lystää, joten kaikki tähän tympääntyneet, itse mukaanlukien, siirtykää valokuva.net foorumille jossa on todella paljon ammattimaisempaa ja asiallisempaa keskustelua. Näin aion tehdä myös itse.
Viimeksi muokannut villeh, Kesä 01, 2004 21 : 17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
Yksi pelle, mutta ei koko foorumia vaan vain yhdellä ketjulla, ja eikä se edes sitä hallinnut, ei todellakaan ;)
En minä huomannut viime aikoina edes mitään moderoitavaa. Tai no, riippuu tietysti foorumin pitäjien mielipiteistä, sillä hehän ne laskut maksaa ylimääräisestä trafiikista, ja jos he eivät halua epävalokuvausaiheista keskustelua esim. "sana on vapaa" alueelle, niin ehkä siinä tapauksessa voitaisiin katsoa että moderointi on lipsunut. Toisaalta, sielläkin on näkynyt että ainakin Armi on reagoinut, ja kyllä minä luulisin että jos kerran on reagoinut niin on toiminut juuri niinkuin on itse katsonut aiheelliseksi. Eli moderoinut.
Eli kysymys lieneekin onko moderointi ollut (tai ollut olematta) sellaista mitä _sinä_ (villeh) olisit halunnut.
Mutta kuten villeh itsekin mainitsee: jos ei kelpaa, niin eipä ole pakko lukea tätä foorumia, nettihän on pullollaan muitakin.
Markku Hassinen
En minä huomannut viime aikoina edes mitään moderoitavaa. Tai no, riippuu tietysti foorumin pitäjien mielipiteistä, sillä hehän ne laskut maksaa ylimääräisestä trafiikista, ja jos he eivät halua epävalokuvausaiheista keskustelua esim. "sana on vapaa" alueelle, niin ehkä siinä tapauksessa voitaisiin katsoa että moderointi on lipsunut. Toisaalta, sielläkin on näkynyt että ainakin Armi on reagoinut, ja kyllä minä luulisin että jos kerran on reagoinut niin on toiminut juuri niinkuin on itse katsonut aiheelliseksi. Eli moderoinut.
Eli kysymys lieneekin onko moderointi ollut (tai ollut olematta) sellaista mitä _sinä_ (villeh) olisit halunnut.
Mutta kuten villeh itsekin mainitsee: jos ei kelpaa, niin eipä ole pakko lukea tätä foorumia, nettihän on pullollaan muitakin.
Markku Hassinen
-
Re: Foorumin taso ja sen moderointi
Eihän niitä juttuja joihin huomaa tympääntyvänsä ole pakko seurata. Kaikenlainen "turha löpinä" loppuu yleensä siihen, että se ei saa enää huomiota.villeh kirjoitti:Ehdotan seuraavaa, kuten monesta ketjusta on tullut huomattua että tämän palstan moderointi on täysin retuperällä ja yksi pelle pääsee hallitsemaan foorumia miten lystää, joten kaikki tähän tympääntyneet, itse mukaanlukien, siirtykää valokuva.net foorumille jossa on todella paljon ammattimaisempaa ja asiallisempaa keskustelua. Näin aion tehdä myös itse.
Tämän foorumin moderointi on onnistunut sellaisessakin, mikä ei onnistunut esim. valokuva.netissä. Asioita seuranneet tietävät kyllä.
Puolet kehuista annan kyllä tänne koko porukalle. Aika yllättävää että täältä teknis-suuntautuneesta joukosta on löytynyt joustavuutta, ymmärrystä, uteliaisuutta ja suvaitsevuutta enemmän kuin tuolta naapurista.
Molempia kannattaa kyllä seurata.
Pekka M.Nurminen
-
-
- Viesti:
Re: Foorumin taso ja sen moderointi
Ottamatta nyt kantaa keskustelut tasoon valokuvanetissä...villeh kirjoitti:Ehdotan seuraavaa, kuten monesta ketjusta on tullut huomattua että tämän palstan moderointi on täysin retuperällä ja yksi pelle pääsee hallitsemaan foorumia miten lystää, joten kaikki tähän tympääntyneet, itse mukaanlukien, siirtykää valokuva.net foorumille jossa on todella paljon ammattimaisempaa ja asiallisempaa keskustelua. Näin aion tehdä myös itse.
Se, että yksi heppu pääsee hallitsemaan koko foorumin kirjoittelua, kertoo enemmän muista kirjoittelijoista kuin tämän ko. keskustelijan ominaisuuksista.
Kannattaa muistaa vanha usenetin ajoilta peräytyvä sanonta: "Älä ruoki trollia."
/---
ap
Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan
http://gramdel.kapsi.fi/
http://gramdel.kapsi.fi/
-
-
Totta, ei villen tai kenenkään muunkaan tarvitse väkisin olla tällä foorumilla ja lukea viestejä. Ja ainakin minä sain äsken villeltä sen verran röyhkeitä viestejä tuolla dslr/300 mm-osastolla, että joutaakin lähteä pois täältä. Terve menoa!
En minä tosiaan hallinnut tuota yli 300 viestin mittaista viestiketjua kuin osittain. Paljon oli kovia vastaväittäjiä ja välillä jäin pahasti alakynteen, kun kamppailin useiden vastaväittäjien kanssa samaan aikaan yksin.
Sitten taakseni tuli joukko löylynheittäjiä ja "sotahulluja" ja keskustelu lähti taas rullaamaan. Mutta eikös ollutkin hauskaa kaikilla, joilla on vähänkin huumorintajua? No välillä puheet meni ehkä liian vakaviksi, mutta kuitenkin.
En minä tosiaan hallinnut tuota yli 300 viestin mittaista viestiketjua kuin osittain. Paljon oli kovia vastaväittäjiä ja välillä jäin pahasti alakynteen, kun kamppailin useiden vastaväittäjien kanssa samaan aikaan yksin.
Sitten taakseni tuli joukko löylynheittäjiä ja "sotahulluja" ja keskustelu lähti taas rullaamaan. Mutta eikös ollutkin hauskaa kaikilla, joilla on vähänkin huumorintajua? No välillä puheet meni ehkä liian vakaviksi, mutta kuitenkin.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
-
- Viesti:
Spedestä huolimatta tunnen oloni täällä kotoisaksi kaiken teknohörhöilyn keskellä. Vaikka joskus valitankin moderoinnista, on se mielestäni onnistunutta (vrt. vk.net). Täällä on tunnelmaa ja foorumilla on sielu, eikä yksi spede sitä pysty pilaamaan, vaikka äärirajoilla tällä hetkellä mennäänkin.
Asiantuntemusta löytyy (joskus liiaksikin) niin paljon, että tyhjänpäiväisen Pikselin tilaus oli meikäläisen osalta rahan haaskausta. Myös osto- ja myyntipalstojen teho on uskomaton, kiitos suurien kävijämassojen.
Kiitos Suomen parhaasta foorumista Matille ja Armille!
p.s.
On ne Spegen jutut joskus oikeasti hauskojakin.
Asiantuntemusta löytyy (joskus liiaksikin) niin paljon, että tyhjänpäiväisen Pikselin tilaus oli meikäläisen osalta rahan haaskausta. Myös osto- ja myyntipalstojen teho on uskomaton, kiitos suurien kävijämassojen.
Kiitos Suomen parhaasta foorumista Matille ja Armille!
p.s.
On ne Spegen jutut joskus oikeasti hauskojakin.
Viimeksi muokannut tareone, Kesä 01, 2004 22 : 25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
-
Spede-laatikko
Niin, vknetissä on se hiekkalaatikko, minne heivataan överiksi menevä tavara. Tänne voisi perustaa Spede-laatikon.
Se voisi toimia niin, että heti kun Spege kirjoittaa jotain, siirtyy koko ketju automaattisesti Spede-laatikkoon. Näin ne, jotka eivät Spegeä jaksa, saisivat rauhassa sekä kirjoittaa että lueskellä ilman hänen ylitsevuotavaa epäisänmaallista ja asiatonta hölinää.
Se voisi toimia niin, että heti kun Spege kirjoittaa jotain, siirtyy koko ketju automaattisesti Spede-laatikkoon. Näin ne, jotka eivät Spegeä jaksa, saisivat rauhassa sekä kirjoittaa että lueskellä ilman hänen ylitsevuotavaa epäisänmaallista ja asiatonta hölinää.
-
Re: Spede-laatikko
SINÄKIN FANGIONI !fangio kirjoitti:Niin, vknetissä on se hiekkalaatikko, minne heivataan överiksi menevä tavara. Tänne voisi perustaa Spede-laatikon.
Minä kun luulin, että me ollaan kavereita. Mikä minun viesteissäni on sinua niin häirinnyt? Mainitse muutama.
-
Re: Spede-laatikko
Juu, ja mielellään ihan tuonne foorumin pohjalle. Kokemuksesta tiedän että tiukka moderointilinja johtaa helposti entistä katkerampiin vuodatuksiin. Ainoaksi keinoksi jää sitten jaella rankalla kädellä pysyviä banneja.fangio kirjoitti:Niin, vknetissä on se hiekkalaatikko, minne heivataan överiksi menevä tavara. Tänne voisi perustaa Spede-laatikon.
Minusta moderointi on ollut sopivan sallivaa, joskin toivoisin että turhat lätinät joskus splittailtaisi pois asiaketjuista. Henkilökohtaisuuksiin meneviä viestejä ei pidä sallia, ne on syytä moderoida pois. Henkilökohtaiset viestit kuuluvat muutenkin privaviesti-osastolle.
Viimeksi muokannut SamiN, Kesä 01, 2004 23 : 26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Where facts are few, experts are many. -- Donald R. Gannon
-
- Viesti:
Tuliko tästä uusi 22 -sivuinen vääntö...?
:)
:)
* Canon EOS 1D Mark III *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
* Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM *
* Canon EF 300mm f/2.8 L IS USM *
* Ex: Canon EF 500mm f/4 L IS USM *
* http://photo.digitalfinland.net *
-
Tässä erääseen foorumiin kokoamani moderointisäännöt:
Moderointisäännöt
Muista kunnioittaa toisten mielipiteitä äläkä ainakaan itse antaudu hedelmättömään juupas-eipäs väittelyyn. Älä kirjoita epäasiallisia tai loukkaavia viestejä. Vitsejäkin on erittäin vaikea joskus sellaisiksi tulkita, vältä siis kommentointia, joka saattaa aiheuttaa väärinkäsityksiä. Vie voimakkaita mielipide-eroja aiheuttavat viestit mieluummin jollekin muulle erikoistuneelle foorumille, älä ainakaan väitä, että vain sinun poliittiset mielipiteesi, uskontosi, seksuaalinen suuntautuneisuutesi, rotusi jne. olisivat ainoita oikeita. Pysy viestin alkuperäisessä aihepiirissä, äläkä kaappaa toisten keskustelua. Lisäksi olisi hyvä jos viestisi sisältäisi jotain asiaakin. Natsipropagandaa ei sallita siinä missä ei mitään muutakaan laitonta toimintaa. Hakaristit ja muut tuon ajan tunnisteet on kielletty muuten kuin historiallisten valokuvien, piirrosten, tekstien jne. muodossa. Tällöin asiayhteyden on oltava historiaan liittyvä.
Kaikki em. asiat ovat sellaisia, joiden rikkomisesta moderaattori voi poistaa viestisi varoittamatta. Jos viestisi poistamisen syy on itsellesi epäselvä, kysy asiasta joukkueenjohtajilta tai moderaattoreilta (älä käytä palstaa). Toistuvista väärinkäytöksistä seuraa käyttöoikeuksien peruminen.
- Keskustelupalstojen moderointi noudattaa seuraavia peruslinjoja:
a) kaikki positiivinen, rakentavassa hengessä käyty keskustelu -> sallitaan
b) epäasiallinen tai loukkaava viesti -> poistetaan
c) hedelmätöntä väittelyä tai inttämistä -> lukitaan/poistetaan
d) ei liity alkuperäisen viestin aihealueeseen -> splitataan/poistetaan
e) turha, ei sisällä mitään asiaa -> poistetaan (jatkuvat späm-tyyppiset yhden rivin heitot)
f) yhden asian toistuva propaganda -> poistetaan
g) rasismi -> poistetaan
- xxxxxxn keskustelupalstat eivät ole Usenetin keskusteluryhmiä. Usenetissä (sekä sfnetissä ym.) keskusteluihin osallistuminen on vapaata ja moderoituja ryhmiä ei juuri ole. xxxxxxn keskustelupalstat vaativat rekisteröitymisen. Suuri osa keskustelupalstoista on suljettuja ja niille pääsyyn tulee noudattaa ylläkuvattuja sääntöjä.
Ja muista olla liikkeellä avoimella mielellä.
Where facts are few, experts are many. -- Donald R. Gannon
-
No, mitäpä mieltä olette tästä kaivelin viestistä, eikö tällainen *sensuroitu* pitäisi ainakin siivota foorumilta pois;
Tämän viestin hän tuhersi tuonne DSLR-osastolle, jossa aiheena oli Canonin 300 mm objektiivi.kaiveli kirjoitti:hehe...
Vakavasti sanoen silti hymyssä suin joko olet typerä ylimielinen pelle joka lukee netistä objektiivien tietoja ja bröystäilee niillä ja kuvillaan... tai sitten olet typerä ylimielinen pelle jolla on kovat välineet muttei taitoa käyttää niitä eikä aivoja ja silti bröystäilee täällä...
Tietosi linsseistäkin ovat aika peruskamaa, tiedotkun saa kuka tahansa selville netistä...
Kuvasi olivat mielestäni aikalailla harrastelijoiden peruskamaa ei verrattavissa aktiivi harrastajien kuviin saatikka Hannu Hautalan kuviin...
Tuskin niitä 1lk kuvia täällä tulee näkymäänkään... jokuhan voisi tunnistaa ne omiksi kuvikseen...
Myönnettäköön silti että en itsekkään pystyisi nopeasti parempaan...
Jos tämä nyt jotenkin yrityksestä huolimatta loukkaa sinua niin en pyydä anteeks...i itse kun vihaa ylimielisiä ja saavutuksillaa kehuskelevia ihmisiä varsinkin kun niissä ei tunnu olevan perää...
Ja jos niitä hyviä kuvia joskus tulee niin hieno homma mutta niiden arvo on jo tippunut 3lk:aan minun silmissäni...