Kuvasuhteen ero ja kehittäminen

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
artur
Viesti:

Kuvasuhteen ero ja kehittäminen

Viesti Kirjoittaja artur »

Hei,

Nyt kun olen viikon verran ottanut kuvia 300D:llä, olen huomannut että sen kuvat ovat eri suhteessa kuin Fuji:n S5000. Alla kuva josta selviää kuvasuhteet. Vasemmalla on 300D ja oikealla S5000.

Kuva

Miten nyt kun vien nämä kuvat kehitettäväksi paprulle kokoon 20x15, niin miten kaupassa hanskataan näinkin suuri kuvasuhteen ero? Venyttääkö/kutistuttaako ne kuvaa jotta saa sen mahtumaan yllä mainittuun kokoon vai mitä?
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
^Nanook^
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ^Nanook^ »

Kuvasuhde on 2:3. Miksi kuvat pitäisi teettää 4:3 kuvasuhteeseen?

Valittavissasi on seuraavat koot:
10 x 15 cm
13 x 19 cm
15 x 23 cm
20 x 30 cm

Näin niinq esimerkiksi.
mahei74

Viesti Kirjoittaja mahei74 »

Joo 300D:ssä on ns. oikean kameran (3:2) kuvasuhde. Kestäähän siihen hetki tottua, mutta parempi se mun mielestä on kuin 4:3 suhde
Marko

Jos mikään ei toimi, lue käyttöohje - jos mikään ei vieläkään toimi, hae isompi vasara
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

Kiitos vastauksestanne, kumminkin vielä olen epätietoinen sen suhteen, että jos vaikka valkkaan tuo 15x23 koon, niin miten ne hanskaa kaksi eri kuvasuhdetta?
harrin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja harrin »

Ifillä kuviin tulee valkoiset reunat, jos kuvaa ei rajata tilattaessa oikeaan kuvasuhteeseen. Kuvaa ei siis litistetä tai venytetä tms.
luola

Viesti Kirjoittaja luola »

Hanskaa monin tavoin. Ensinnäkin itse päätät kuvakoon. Kannattaa tietenkin valita sellainen, missä sivusuhde sama kuin ko kuvassa. Ellet niin tee, niin toimittajasta riippuen rajaavat/ jättävät valkoista.
-Parhaiten selvinnee, kun lueskelet jonkin kuvavalmistajan omaa tekstiä. Nippu linkkejä esim
täällä
lm
Vastaa Viestiin