Vielä muutama, ----sitten aihe lienee loppuun kaluttu

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
jorepuusa

Re: Vielä muutama, ----sitten aihe lienee loppuun kaluttu

Viesti Kirjoittaja jorepuusa »

Arnold kirjoitti:Rakas jorepuusa,

dystopioistasi saisi loistavan b-luokan splättis scifi-leffan;).
----------
Tekstisi rivien välistä voisi lukea, että siirtyminen analogisesta ajasta digitaaliseen tuottaa sinulle tuskaa, mutta kuten kirjoitit, siirtymävaihe on toki helpompi hahmottaa hakemalla vertauksia analogisiin laitteisiin.
Ehdotan ihan noin yleiselläkin tasolla tekstieni lukemista ennekuin niistä kirjoittaa, se helpottaa niiden oivallusta.
Olen ensimmäisiä Suomessa, jotka siirtyivät ammattimaisesti digitaaliaikaan ja kuvankäsittelyyn tietokoneilla aivan -90 luvun alussa.

Minulla ei ole mitään itse kennoa ja tiedostontuottotapaa vastaan MUTTA kuvien visuaalisuuden häviämisestä, sitä vastaan minulla on ja paljon.
Sitä myös olen kirjoittanut tällä forumilla. Lue uudestaan ja mieti ennekuin kirjoitat dystopioista.

Joskus tuntuu että tässä maassa mykät puhuvat kuuroille ja sokeat ottavat kuvia, joissa paraplegikot hyppäävät korkeutta.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

jorepuusa kirjoitti: Minulla ei ole mitään itse kennoa ja tiedostontuottotapaa vastaan MUTTA kuvien visuaalisuuden häviämisestä, sitä vastaan minulla on ja paljon.
Sitä myös olen kirjoittanut tällä forumilla. Lue uudestaan ja mieti ennekuin kirjoitat dystopioista.
Jore, minä luin muutaman noista sinun kirjoituksistasi uudelleen. Luin myös niitä vanhoja nyyssikirjoituksia, joita ennen kirjoitit. Minusta joka paikassa kyllä saa sen kuvan, että mielestäsi digikamerat ovat syypää kuvien visuuaalisuuden häviämiseen. Sen kautta näkyy asenne, jonka minä tulkitsen niin, että olet sitä mieltä, että tavallinen digipokkarinäppäilijä ei voi ottaa mieleisiään kuvia käymättä "kuvankäsittelykurssia". Ei mikron ääreessä kuitenkaan valokuvausta: visuaalisuutta, näkemistä jne voi oppia.
Gillis

Viesti Kirjoittaja Gillis »

jorepuusa kirjoitti: Jos akkuja tai pattereita ei ole.
Eikä niitä saa mistään kuten esim kriisitilanteessa tai kauppojen jakeluketjujen mennessä poikki tms. Niin silloin digeillä ei tee yhtään mitään. Sota on sellainen tilanne. Sotia syttyy ja niitä käydään. Lähtisitkö kuukaudeksi viidakkoon pelkän digin kanssa tietämättä mistä saa lisää virtaa.?
No ainahan virtaa saa varustuksella... Viimekin viikolla kuuntelin miestä joka oli ollut tahitilla viikkoja kanootilla soutamassa, aiemmin olen kuullut saman henkilön kertovan siitä kun kävivät suomalaisen ryhmän kanssa ensimmäisenä maailmassa kiipeämään ylös jollekkin yli 6 kilometriä korkealle vuorelle nepalissa mukana heillä oli digikamerat ja läppäri jolla kuvia lähetettiin sateliitin kautta suomeen, virta taidettiin hankkia aurinkopaneleilla.

Kyllä useimmiten moderniin varustukseen voi luottaa tilanteessa kuin tilanteessa jos todellakin kaiken ottaa huomioon. En kylläkään ihmettelisi jos äijjällä olisi varmuuden vuoksi ollut jokin mekaaninen runkokin mukana.
jorepuusa

adapteri kirjoitti:
Sen kautta näkyy asenne, jonka minä tulkitsen niin, että olet sitä mieltä, että tavallinen digipokkarinäppäilijä ei voi ottaa mieleisiään kuvia käymättä "kuvankäsittelykurssia". Ei mikron ääreessä kuitenkaan valokuvausta: visuaalisuutta, näkemistä jne voi oppia.
---------
Trollaat ja onnistut.
Missään kirjoituksessa, koskaan en ole antanut ymmärtää, että kuvat "tehdään" tietokoneella. Minä en ole sitä mieltä, en ole koskaan ollut, enkä koskaan tule olemaan.
Kuvat syntyvät kuvaajan aivoissa ennen kuvaushetkeä, joko vuoden tai viisi sekuntia aikaisemmin.

Näin helposti sait minut kirjoittamaan, sopii onnitella itseäsi.
Olen aina ollut trolliherkkä kun on kyse sanomani kääntämisestä päälaelleen.

Vaikuttaa siltä että thread vetelee viimeisiään samoin kuin muutkin aloittamani, kaikki lienee sanottu ainakin kannaltani. Hyviä keskusteluja pakollisine häriköineen, mutta sehän on vain elämän suolaa. paljon rauhallisempaa ja asiallisempia threadeja kuin valokuva.netissä. Hyvä niin, varmaan joku sai käsityksen siitä että voi koettaa ajatella tosinkin, valtavirtaa vastaan.

Katsellaan vielä kilvan tulokset eka päivä.
veshut

Viesti Kirjoittaja veshut »

jorepuusa kirjoitti:...Joskus tuntuu että tässä maassa mykät puhuvat kuuroille ja sokeat ottavat kuvia, joissa paraplegikot hyppäävät korkeutta.
Mykkien kuoro konsertoi kuurojen koululla, tauko livenä. ;-)
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

jorepuusa kirjoitti:Vaikuttaa siltä että thread vetelee viimeisiään samoin kuin muutkin aloittamani, kaikki lienee sanottu ainakin kannaltani. Hyviä keskusteluja pakollisine häriköineen, mutta sehän on vain elämän suolaa. paljon rauhallisempaa ja asiallisempia threadeja kuin valokuva.netissä. Hyvä niin, varmaan joku sai käsityksen siitä että voi koettaa ajatella tosinkin, valtavirtaa vastaan.
Älä nyt vielä lopeta. Kirjoituksiasi on edelleenkin hauska lukea ja mielide-erojakin löytyy, joten keskusteluakin syntyy.

Mutta jos kuitenkin olet päättänyt lopettaa tänne kirjoittelemisen, niin haluan kuitenkin toivotella hyvää jatkoa sinnepäin!

t: Teemu

kisakuva pitäisi ottaa tänään tai huomenna kunhan tästä vähän ryhdistäydyn työviikon jäljiltä.
jorepuusa

laite kirjoitti: Älä nyt vielä lopeta. Kirjoituksiasi on edelleenkin hauska lukea ja mielide-erojakin löytyy, joten keskusteluakin syntyy.

Mutta jos kuitenkin olet päättänyt lopettaa tänne kirjoittelemisen, niin haluan kuitenkin toivotella hyvää jatkoa sinnepäin!
Kesä alkaa, veneeni on kunnossa, uusi rättikytkin saatiin eilen paikoilleen, enkä aio istua näytön edessä ennenkuin syksyllä vasta.
Sitten taas voi kirjoitella, mutta kesällä ollaan skönellä...ilman www:tä, ainoo digitaalisuus on kaiun näyttö.
( eikä sitäkään kyllä tarvitsisi, en oo tarvinnut vuosikymmeniin)

Tankkiin menee 50 litraa löpöä ja silla ajaa pari kuukautta.
(koneena 10 heppanen ykspyttynen Bukh vuodelta 1974)

Ensin Viroon mäyräkoiraostoksille, sitten Airistolle pikkuhiljaa ja takaisin Hangon ja Emäsalon kautta Porvooseen...

Kun kaiku näyttää matalan niin ahvenonki esiin. pari aborrea ja grilli esiin. Pilssistä muovipussista oluet päälle ja makuupussiin päivälevolle ja venekoira kainaloon patteriksi.
Silleen yksisteen parikuukautta. nam....eikä kameran kameraa mukana, vaan blokki ja vesivärit.
Viimeksi muokannut jorepuusa, Touko 28, 2004 19 : 46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

kuulostaa erittäin mainiolta :)
täytynee sitten toivotella hyviä veneilysäitä ja onnea koko matkalle!

syksympään siis!

edit: purjehdus -> veneily.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

jorepuusa kirjoitti: Trollaat ja onnistut.
Missään kirjoituksessa, koskaan en ole antanut ymmärtää, että kuvat "tehdään" tietokoneella. Minä en ole sitä mieltä, en ole koskaan ollut, enkä koskaan tule olemaan.
Kuvat syntyvät kuvaajan aivoissa ennen kuvaushetkeä, joko vuoden tai viisi sekuntia aikaisemmin.
Ensinnäkin, minä en yritä trollata, anteeksi, jos ilmaisen asian niin. Yritän saada sinut huomaamaan muitakin näkökantoja kuin omasi. Sinulta saa harvoin vastausta, jossei kärjistä asiaa. Jossain näissä keskustelusäikeistäsi kerroit, miten opetat atk-luokassa. Kyllä siitä saa sen käsityksen, että siinä opetetaan kuvankäsittelyä tai jotakin vastaavaa. Olet korostanut valokuvaajien kouluttautumisen tarvetta ja antamasi esimerkit ovat peeceellä.

Minä olen monessa paikassa korostanut sitä, että useassa asiassa olemme samaa mieltä. Me vaan annamme erilaisen painoarvon eri asioille ja joskus olemme eri mieltä siitä, mikä on syy ja mikä seuraus.

Minä olen edelleen sitä mieltä, että kaikille vaan digipokkari käteen, paljon muistia ja pattereita mukaan, ja lomalle kuvaamaan. Harvalla meistä on aikaa kuvata paljoa muuta kuin loma-aikana. Lomat vaan cd:lle ja parhaat kuvat albumiin (saa ne julkaista netissäkin, en katso niitä kuitenkaan). Minusta kameran kanssa liikkuminen opettaa näkemään. Moni ihminen ei muista pysähtyä katsomaan, kuinka kaunis tämä maailma on. Vasta, kun hän katsoo sitä ensin kameran etsimen läpi, hän oppii näkemään. Kun niitä kuvia on otettu muutama kymmenen tuhatta, alkaa jo osata, sekä nähdä, että näyttää näkemänsä. Sitten voikin kameran antaa lapsenlapsille leluksi, että he oppivat jo pienestä pitäen alle kolmivuotiaana räpsimään hienoja kuvia.
Vastaa Viestiin