Tästä olen ihan samaa mieltä. Yksi tärkeimpiä kontaktipintoja on kulttuuri. Se koskee niin kuvia kuin tekstejäkin. Länsimainen markkinatalous mainonnallaan korostaa kulutusta, taloudellisia arvoja ja liikevoittoa. Valokuvauksen liitettynä se kannustaa muun muassa kuvien massatuotantoon, lehtien myynnin maksimointiin kuvia lisäämällä ja liikevoiton kasvattamiseen kuvien tuotantokustannuksia minimoimalla. Tämähän on myös Puusan kuvakritiikin ydin. Tätä myös oletin adelen kritisoivan säikeessä itsekritiikittömien nettigallerioiden julkaisemisesta.tareone kirjoitti: Sisällön määrittää katsoja. Joka ikinen kuva voidaan tuomita sisällöttömäksi, jos ei katsojajalla ole mitään kontaktipintaa kuvaan (muistot, mielleyhtymät, mieltymykset).
Minusta asiaa voisi ajatella niinkin, että digikameroiden lisääntyessä kuvien määrä kasvaa. Jos aikaisemmin hyviä kuvia oli 5%, niitä voi nyt olla joko 10% tai 1%. (joko kuvaajat oppivat paremmin, jolloin prosenttiosuus nousee tai tulee uusia kuvaajia enemmän kuin mitä oppiminen korjaa tuota lukua). Joka tapauksessa se yli 90% kuvista on vain "räpsyjä". Niillä voi olla arvoa kuvaajalle itselleen tai joskus kuvan kohteelle. Minä en katsele niitä räpsygallerioita, koska ne eivät anna minulle mitään (harvoin katson edes omia räpsyjäni).
Se, missä mielipiteeni poikkeaa eräistä muista on se tekniikan merkitys. Se pieni osuus kuvista, jotka ovat hyviä, ovat sitä tekniikasta riippumatta. Räpsyt ovat räpsyjä tekniikasta riippumatta. Minä katson mieluummin huonotekniikkaisia hyviä kuvia kuin huippulaatuisia räpsyjä. Mieluiten kuitenkin katsoisin hyvälaatuisia hyviä kuvia, mutta niitä ei näe säännöllisesti enää edes lehdissä. Ei kameralehdessä, ei pikselissä eikä iltiksessä. Hesari löytää kultajyvän kerran kahdessa kuukaudessa, image joskus. Netissä niitä näkisi, jos jaksaisi etsiä. Ongelma on se massa. Ne hukkuvat massaan.
Minä kirjoitan kannustaakseni aloittelevia harrastelijoita kuvaamaan. Älkää murehtiko välineittenne laadusta. Yrittäkää nähdä kuvat "toisin", keskittykää sisältöön. Kun opitte sisällön, sen tuottamisen idean, voi olla aika vaihtaa kalustokin. Silloin siitä tietää saavansakin jotakin. Hyviä kuvia ei ilmesty itsestään, oli kalusto millaista tahansa.