mikon kulta-aika

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

tareone kirjoitti: Sisällön määrittää katsoja. Joka ikinen kuva voidaan tuomita sisällöttömäksi, jos ei katsojajalla ole mitään kontaktipintaa kuvaan (muistot, mielleyhtymät, mieltymykset).
Tästä olen ihan samaa mieltä. Yksi tärkeimpiä kontaktipintoja on kulttuuri. Se koskee niin kuvia kuin tekstejäkin. Länsimainen markkinatalous mainonnallaan korostaa kulutusta, taloudellisia arvoja ja liikevoittoa. Valokuvauksen liitettynä se kannustaa muun muassa kuvien massatuotantoon, lehtien myynnin maksimointiin kuvia lisäämällä ja liikevoiton kasvattamiseen kuvien tuotantokustannuksia minimoimalla. Tämähän on myös Puusan kuvakritiikin ydin. Tätä myös oletin adelen kritisoivan säikeessä itsekritiikittömien nettigallerioiden julkaisemisesta.

Minusta asiaa voisi ajatella niinkin, että digikameroiden lisääntyessä kuvien määrä kasvaa. Jos aikaisemmin hyviä kuvia oli 5%, niitä voi nyt olla joko 10% tai 1%. (joko kuvaajat oppivat paremmin, jolloin prosenttiosuus nousee tai tulee uusia kuvaajia enemmän kuin mitä oppiminen korjaa tuota lukua). Joka tapauksessa se yli 90% kuvista on vain "räpsyjä". Niillä voi olla arvoa kuvaajalle itselleen tai joskus kuvan kohteelle. Minä en katsele niitä räpsygallerioita, koska ne eivät anna minulle mitään (harvoin katson edes omia räpsyjäni).

Se, missä mielipiteeni poikkeaa eräistä muista on se tekniikan merkitys. Se pieni osuus kuvista, jotka ovat hyviä, ovat sitä tekniikasta riippumatta. Räpsyt ovat räpsyjä tekniikasta riippumatta. Minä katson mieluummin huonotekniikkaisia hyviä kuvia kuin huippulaatuisia räpsyjä. Mieluiten kuitenkin katsoisin hyvälaatuisia hyviä kuvia, mutta niitä ei näe säännöllisesti enää edes lehdissä. Ei kameralehdessä, ei pikselissä eikä iltiksessä. Hesari löytää kultajyvän kerran kahdessa kuukaudessa, image joskus. Netissä niitä näkisi, jos jaksaisi etsiä. Ongelma on se massa. Ne hukkuvat massaan.

Minä kirjoitan kannustaakseni aloittelevia harrastelijoita kuvaamaan. Älkää murehtiko välineittenne laadusta. Yrittäkää nähdä kuvat "toisin", keskittykää sisältöön. Kun opitte sisällön, sen tuottamisen idean, voi olla aika vaihtaa kalustokin. Silloin siitä tietää saavansakin jotakin. Hyviä kuvia ei ilmesty itsestään, oli kalusto millaista tahansa.
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

adapteri kirjoitti:
Minä kirjoitan kannustaakseni aloittelevia harrastelijoita kuvaamaan. Älkää murehtiko välineittenne laadusta. Yrittäkää nähdä kuvat "toisin", keskittykää sisältöön. Kun opitte sisällön, sen tuottamisen idean, voi olla aika vaihtaa kalustokin. Silloin siitä tietää saavansakin jotakin. Hyviä kuvia ei ilmesty itsestään, oli kalusto millaista tahansa.
Totta tuokin.

Erittäin hyvää keskustelua ajoittain kuvan sisällöstä! Hienoa!
JuhaH

Viesti Kirjoittaja JuhaH »

piksi kirjoitti: täällä palstalla keskustelu on ollut varsin avointa, ihmiset ovat ottaneet toisten vinkeistä hyvin oppia, asenteet ovat muovautuneet monella uusiksi ja kaikki ovat varmasti oppineet jotain. en ole nähnyt tällaista "omien juttujen jorisemista" ja jääräpäisyyttä KUIN ITSEENSÄ TYYTYVÄISTEN LAITERUNKKAAJIEN TAHOLTA jotka yhä uudelleen yrittävät todistella muille kuinka heidän laitteensa ovat ylivertaisia ja muiden vehkeillä tulee *sensuroitu* kuvia, noh itseasiassa ne muut ovat muutenkin vain maan matosia, mutaa ja *sensuroitu* tatit perseessä.
Olen tässä miettinyt, että jos noiden L-lasien hankkiminen johtaa tuollaiseen lapselliseen meuhkaamiseen ja itsensä jalustalle nostamiseen ja luuloon siitä, että olisi muita ratkaisevasti parempi kuvaaja, niin taidan jättää jatkossakin nuo kakkulat valokuvaliikkeen hyllylle. Adeleiden, Spegejen jne kamerat tekevät kyllä hienoa jälkeä, mutta eipä noissa heidän esille tuomissaan kuvissa ole juurikaan mitään muuta tusinaräpsyjä parempaa, kuin se, että kamera toimii hieman paremmin (tosin spegellä ei edes sitäkään). Osaavissa käsissä niillä voisi varmasti saada todella hienojakin kuvia.

Hyvä kuva ei ole sama asia kuin tarkka ja kohinaton kuva - asia jonka näiden väline... kin pitäisi jossain vaiheessa sisäistää. Toisaalta olen kyllä alkanut miettimään, että nämä kyseiset L-miehet ovat isin kameralla kuvia ottavia teinejä jotka paremman tekemisen puutteessa trollailevat päättömyyksiään yrittäen ärsyttää kuvauksesta (ei välineistä) oikeasti kiinnostuneita lukijoita. Ei tuollaisia mielipiteitä voi oikeasti olla kenelläkään..

Esimerkiksi tuo adeleinen konserttikuva on kameramainoksen kannalta ihan toimiva, se on tarkka ja siinä on kivat värit. Tosin Adelein ei ole ollut rakentamassa valoja, taustaa yms. enkä oikein keksi miten kuvasta voisi rajata vieläkin tavanomaisemmin. Ei se hieno kamera teistä L-miehistä tee yhtään tavallista kaduntallaajaa parempaa kuvaajaa. Voittehan te tietenkin osoittaa minun olevan väärässä postaamalla tänne jonkun esimerkin jossa osoitatte teillä olevan hieman silmääkin valokuvaamiseen eikä pelkästään hienot välineet.
kostaja!

Viesti Kirjoittaja kostaja! »

mustakin alkaa tuntumaan tätä topiicia seuratessa että keskustelu menee jo välillä täysin trollailuksi ja leekaamiseksi.. todennäköisesti on kuten Juha sanoit eli isin kameroilla pojat meuhkaavat ja paremman ajan puutteessa trollailevat tätä palstaa!
Itsekin välillä innostuin yhtymään poikien kinaan mutta enään ei jaksa.. turhan vihamielistä väittelyä maailman typerimmästä asiasta... jotenki kummassa tämä topiicci kääntyi aiheeltaan siihen että onko L:llä-miehet parempia "ihmisiä" kuin me muut.. just!
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

adapteri kirjoitti:Minä kirjoitan kannustaakseni aloittelevia harrastelijoita kuvaamaan. Älkää murehtiko välineittenne laadusta. Yrittäkää nähdä kuvat "toisin", keskittykää sisältöön. Kun opitte sisällön, sen tuottamisen idean, voi olla aika vaihtaa kalustokin. Silloin siitä tietää saavansakin jotakin. Hyviä kuvia ei ilmesty itsestään, oli kalusto millaista tahansa.
Hyvin kirjoitettu. Tästä olen 100%:sti samaa mieltä kanssasi adapteri.

Kaikille tosikoille ja palstaa vähän seurannneille on syytä todeta, että irvistely, varsinkin tällä sana on vapaa-palstalla, on pohjimmiltaan hyväntahtoista, eikä tule ottaa liian vakavasti. Täällä sanan säilä lyö useimmiten huteja, mutta ei osumiakaan voi välttää. Uudet tuttavuudet päästetään helpommalla, vain kanta-asiakkaita tölvitään urakalla. Näin se tulee ollakin, joten kaikki mukaan vain kirjoittamaan omia näkemyksiä, vaikka jokunen palstan kireäpipoinen Alfa-uros siitä kimmastuisikin. Kuvaaminen on hauskaa, mutta niin on tänne kirjoitttelukin.

Kolme kuukautta kestänyt markkinointi/tutkimussopimus Canonin kanssa, joka liittyy yliopistossa tehtävään tutkimustyöhön nettikirjoittelun vaikutuksesta L-sarjan tuotteiden menekkiin, päättyy nyt Juhannuksena.

Lämmin kiitos kaikille tutkimukseen osallistuneille.
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

adele kirjoitti:Kolme kuukautta kestänyt markkinointi/tutkimussopimus Canonin kanssa, joka liittyy yliopistossa tehtävään tutkimustyöhön nettikirjoittelun vaikutuksesta L-sarjan tuotteiden menekkiin, päättyy nyt Juhannuksena.Lämmin kiitos kaikille tutkimukseen osallistuneille.
välillä meinasin jo tulistua mutta nyt kierin täällä töissä lattioilla, tuo oli kyllä vuoden paras repäisy :-D *kiittää ja kumartaa*
rontti

Viesti Kirjoittaja rontti »

Tuo lainaus Adelelta oli kyllä paikallaan ja aihetta toistaakin, pelasti sateisen Juhannusaatonaatonillan!
spege

Viesti Kirjoittaja spege »

JuhaH kirjoitti:Adeleiden, Spegejen jne kamerat tekevät kyllä hienoa jälkeä, mutta eipä noissa heidän esille tuomissaan kuvissa ole juurikaan mitään muuta tusinaräpsyjä parempaa, kuin se, että kamera toimii hieman paremmin (tosin spegellä ei edes sitäkään). Osaavissa käsissä niillä voisi varmasti saada todella hienojakin kuvia.
JuhaH: Mitä sinä tarkoitat sillä, ettei mun kamerani toimi? Mulla on 10D, kuvanvakaajat, asfääriset, UD- ja fluoriitti-L-lasit, jne.. Jos vedät johtopäätöksesi valokuvaajan taidoistani noiden 20 lähettämäni huonosti pakatun sekundakuvan perusteella, olet aika typerä.

Minähän olen sanonut, että en ole halukas lähettämään parempia kuviani ILMAISEKSI nettiin, kun niiden nettigallerioiden tekeminenkin on niin saakelin tylsää touhua. Ei minun tarvitse kuvillani todistella JuhaH:lle olevani valokuvaaja, pääasia on se että kuvani myyvät.

Minusta niiden kuvien postaamisen sijaan täällä on paljon hauskempaa kinastella minulle niin rakkaasta kameratekniikasta ja välillä ottaa vähän rennommin ja heittää kunnolla läppää. En minä tullut tänne digicamera.nettiin esitelläkseni kuviani, vaan höpöttelemään valokuvauksesta ja muustakin, mikä huvittaa.
* Suur-Sawon valtakunnan ja DC.net kansan valokuvamarsalkka *
spege

Anteeksi että herätin vielä tämän The Golden Time of the Mikko-keskustelun henkiin. Mutta pakko on mikolta kysyä että paljonko sait siitä 10D:stäsi ja niistä putkistasi?

Niin ja mikä se toinen, salaperäinen objektiivi oli? Toinenhan oli se huonon bokehin EF 50/1,4 USM? Toinen ei voi olla Sigma 70-200, koska myit sen pois... kerro!

Oletko nyt todella täysin ilman kameraa, vai onko sulla vielä se EOS-30-filmirunko?
euka

Viesti Kirjoittaja euka »

spege kirjoitti:Anteeksi että herätin vielä tämän The Golden Time of the Mikko-keskustelun henkiin. Mutta pakko on mikolta kysyä että paljonko sait siitä 10D:stäsi ja niistä putkistasi?

Niin ja mikä se toinen, salaperäinen objektiivi oli? Toinenhan oli se huonon bokehin EF 50/1,4 USM? Toinen ei voi olla Sigma 70-200, koska myit sen pois... kerro!

Oletko nyt todella täysin ilman kameraa, vai onko sulla vielä se EOS-30-filmirunko?
Mulle ei ole vieläkään selvinnyt kaiken urheilun seasta oliko mikolla oikeasti sitä kymppideetä vai ei. Yhtään kuvaa en nähnyt. Elämää suuremmat pääkallokuvatkin näytti lähinnä halvalla webbikameralla räpsityiltä.
tareone
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tareone »

euka kirjoitti:
spege kirjoitti:Anteeksi että herätin vielä tämän The Golden Time of the Mikko-keskustelun henkiin. Mutta pakko on mikolta kysyä että paljonko sait siitä 10D:stäsi ja niistä putkistasi?

Mulle ei ole vieläkään selvinnyt kaiken urheilun seasta oliko mikolla oikeasti sitä kymppideetä vai ei. Yhtään kuvaa en nähnyt. Elämää suuremmat pääkallokuvatkin näytti lähinnä halvalla webbikameralla räpsityiltä.
Onko sillä mitään väliä?
adele

Viesti Kirjoittaja adele »

euka kirjoitti:Mulle ei ole vieläkään selvinnyt kaiken urheilun seasta oliko mikolla oikeasti sitä kymppideetä vai ei. Yhtään kuvaa en nähnyt. Elämää suuremmat pääkallokuvatkin näytti lähinnä halvalla webbikameralla räpsityiltä.
Elämä on täynnä suuria mysteerioita vailla vastausta;
Mikä on elämän tarkoitus?
Miksi jollekin, mikään ei riitä?
Onko ihmisellä sielu?
Loppuuko kaikki kuolemassa?
Onko Jumala olemassa?

....ja sitten kysymyksistä suurin ja arvoituksellisin;
oliko Mikolla 10D?
”Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikomuksilla.”
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

spege kirjoitti:Anteeksi että herätin vielä tämän The Golden Time of the Mikko-keskustelun henkiin.
aika nöyrää kun joutuu pariin kertaan herättelemään omaa viestiketjua elämään ja miksi: vain että voisi elvistellä pitkällä ketjulla ja paljoilla omilla viesteillä. herää spege, elämä on toisaalla!
seppo raami
spege

raamise kirjoitti:herää spege, elämä on toisaalla!
Missä?
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

spege kirjoitti:Mutta pakko on mikolta kysyä että paljonko sait siitä 10D:stäsi ja niistä putkistasi?
Tarpeeksi eli runko 1100 putki 50mm 280,00 eli yhteensä (+ rupu zoomi) 1350,00
Huomatkaa että rungossa oli pieni pahan näköinen iskeämä, tuo tuli ex-girlfrendin ongelmista.
spege kirjoitti:Niin ja mikä se toinen, salaperäinen objektiivi oli?
ei kovin salareräinen, vaan todella surkea Canon ef 35-70mm f3.5-4.5

Tarkoituksena on hankkia joku digikamera jonka myyn heti kun uusi 10D on saatavilla.
Ja sillä kuvaan projektini nimeltä - D-Motor -.
*Pro Mikko Laakso*
Filvas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Filvas »

mikko kirjoitti:Ja sillä kuvaan projektini nimeltä - D-Motor -.
Huh? Initial D? :D
spege

mikko kirjoitti:Huomatkaa että rungossa oli pieni pahan näköinen iskeämä, tuo tuli ex-girlfrendin ongelmista.
Mitä? Löikö naisesi sinua sillä 10D:llä? Suuttuiko hän liioista pääkalloista?
mikko kirjoitti:Tarkoituksena on hankkia joku digikamera jonka myyn heti kun uusi 10D on saatavilla.
Ja sillä kuvaan projektini nimeltä - D-Motor -.
Mitä tuohon projektiin sisältyy?
mikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikko »

spege kirjoitti:D-Motor

Siihen sisältyy 4-8 erittäin korkeatasoista valokuvaa digikameralla kuvattuna.
*Pro Mikko Laakso*
spege

mikko kirjoitti:

Tarkoitin, että mitä kuvauskohteita siinä on? Kallot ja rungot ovat out, mutta mitä uutta olet keksinyt? Ja millä digikameralla sen kuvaat, kun möit sen 10D:n pois?

Milloin projektin hedelmät ovat nähtävillä?

Oletko muuten nyt painanut unholaan sen EF 135/2L-objektiivin, kun et ole enää vähään aikaan hehkuttanut siitä? Missä mies on muuten ollut, kun et ole tänne kirjoitellut??

Sinua on kaipailtu etenkin tuolla dslr-osastolla, jossa yritellään ennustella Canonin tulevaa syysmallistoa. Käy ihmeessä heittämässä vettä myllyyn sinne tareonen aloittamalle ketjulle!!
Viimeksi muokannut spege, Heinä 14, 2004 13 : 43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
piksi

Viesti Kirjoittaja piksi »

mikko kirjoitti:
ja arvioitu valmistumisaikataulu oli se tuttu 20 vuotta suunnittelua, uudet versiot wanhoista kunnon pääkallokuvista siinä välissä, parin kuukauden hiljentyminen keskustelupalstalla jotta kukaan ei vain enää muista projektia, projektissa käytetyn kameran myyminen ja canonin uuden qwertyD -mallin julkaisun odottaminen, kyseisen kameran ostaminen "sikahalvalla", epäilijöiden dissaaminen, mitäänsanomaton lätinä ja saman toistaminen elämään loppuun asti?
Lukittu