Itse olen äkkiä laskettuna kuvannut n. 10-15 eri lehteen ympäri suomea , yhteenkään paikkaan ei ole tarvittu tiffiä, yhteenkään paikkaan ei ole tarvittu edes 5Mb kuvaa.. 1Mb jpeg on riittänyt aivan kaikkeen, ei lehtikuvauksessa ole niin suurta merkitystä pixeleillä.SamiN kirjoitti:Ainakin mun 300D tuottaa hieman alle 5Mb RAW kuvia ja DC-raw:lla konvertoituna jpeg tiedostot on alle 3Mb, kameran parhaalla jpeg asetuksella n. 1,5-2Mb suoraan kamerasta.Tipe kirjoitti:Muuten kokeileppa lähettää täysikokoinen 6.3 mpix kennon tuottama jpg-kuva, niin eipä mene perille. Ainakin ko. talolla oli ~5 megaa maksimi, mitä emaililla pystyi lähettämään.
Eikö painoon yleensä lähetetä tiff kuvia?
Ammattilaisten kuvat
-
"If your pictures aren't good enough, you're not close enough." - Robert Capa
-
Arki on välillä todella kiireistä. Jos on kiire päivä ni kuvat kerkeää juuri ja juuri purkaa ja säätää keikkojen välissä, joskus sekin jää valitettavasta muiden kontolle (kuvankäsittelijät). Tokihan jokaisen kuvansa haluaisi itse saattaa loppuunasti. Joskus on taasen kuoleman hiljaista jolloin pitää keskimällä keksiä kuvattavaa jos viitsii. Silloin voi työskennellä jo kiirepäivinä ottamien kuvien parissa. (Poimia arkistoon, kirjoitella tekstikenttiä...)Daquerre kirjoitti: Haluaisin tietysti tietää, että millaista lehtikuvaajan arki on eli kuinka paljon aikaa kuluu kuvatessa ja kuvia käsitellessä entä tarvitseeko lehtikuvaajan ihmisiä kadulla kuvatessaan olla aina kyselemässsä lupia kuvien käyttämiseen ???
Sitten yksi asia, mikä kiinnostaa: ammatissa eteneminen eli saako uusi kuvaaja ensin pitkään surkeet hommat ja vaikuttaako siinä taidot mitenkä paljon?
Entä kannataako kuviaan yrittää saada sanomalehtiin muuta kautta ensin tai jotain(eli kuulumatta suoranaisesti palkkalistalle)?
Siinä siis muutama peruskysymys aiheesta, jos viitsit vastata :)
Sitten yksi kysymys hieman aiheen vierestä: Millä tasolla näet suomalaisen lehtikuvan olevan?
Periaatteessa kadulla (julkisella paikalla) kaikkea saa kuvata kunhan en syyllisty salakatseluun eikä kuvaa ketään yhteydessä josta saattaisi olla henkilölle harmia. Julkaistaviin kuviin kysytään yleensä aina paikanpäällä suullinen lupa tai saadaan ainakin hiljainen suostumus (esim. kerrottaessa että kuvataan lehteen)
Jos kuvassa on enemmän kuin 5 henkilöä ja se on luonteeltaan yleiskuva ei lupia kysellä. Yleensä kaikissa kuvissa missä on vähemmän kuin 5 henkilöä kuvissa on henkilöiden nimet jolloin viimeistään kerrotaan mihin kuva tulee ja tässä vaiheessa käy yleensä ilmi ihmisten halukkuus olla julkaistussa kuvassa.
Ihmiset sanovat todella monesti ei ja usein joutuukin vähän houkuttelemaan lupaa ;) Joskus harmittaa todella paljon kun tietyssä tilanteessa kuvattu todella persoonallinen henkilö ei sallikkaan kuvansa julkaisemista.
Myöskään kuvia joista ei ihmistä varmuudella tunnista ei lupia kysellä.
Varsinainen kuvaussessio on yleensä todella lyhyt. Kuvia otetaan joko haastattelun lomassa tai kuvaus on erillinen tapahtuma. Riippuu vähän jutusta. Itse kuvaaminen ei vie useinkaan kuin 5 - 30 min riippuen henkilön yhteistyöhalusta / yhteistyötaidosta ... virallisen rintamakuva poliitikosta ottaa parissa minuutissa (tottuneita kuvattavia ja pyrkivät näyttämään skarpille jopa suu ammollaan ;) mutta vartavasten peltonsa viereen pönöttämään tulevasta isännästä rennon ilmeikkään kuvan saanti voi kestää huomattavasti pidempään. Tuohon aika arvioon ei ole laskettu suunnittelua eikä kuvauspaikkojen tutkimista. Käytettävää aikaa on vaikea sanoa kuvauksia on niin erilaisia. Usein tiettyä toimintaa seuraa kameran läpi hyvinkin pitkään aitojen tilanne kuvien saamiseksi.
Itse ainakin sain aloittaessani kuvata ihan kaikkea, mutta tokihan vanhemmat kuvaajat varmaan itseoikeutetusti poimivat listalta itseään kiinnostavat aiheen ja valikoivat kuvauksia. Tämä voi olla hyvin lehtikohtaista.
Kuten kaikessa työssä, kannattaa aina pyrkiä tekemään työ hyvin ja huolella sillä lopussa kiitos seisoo. Ei kannata koskaan lopettaa oma-aloitteista itsensä kehittämistä kuvaajana. Etsikään uusia kuvakulmia: kiipeä, ryömi, polvistu, kumarru, kurota, kurkkaa raoista... älä pelkää vaatteiden sotkemista/ryppyyntymistä ja seiso vaan pökkelönä pitäen kameraa silmien korkeudella suoraa kohti kuvattavaa.
-
action pack
Miten ton velvia actionpackin saa toimimaan?Softana on psp 8.
-
Re: action pack
Ei käsittääkseni mitenkään, se on vain Adobe Photoshop ohjelmien ominaisuus.Jussi_P kirjoitti:Miten ton velvia actionpackin saa toimimaan?Softana on psp 8.
Kyseinen pack toimii ainakin 7.0 -> versioissa