artur kirjoitti:
Missä tilanteissa itse käyttäisit mieluummin kinoa kuin digiä?
Kuvaan aika paljon digillä ja filmillä. Digi on ihan kiva laite, ja onhan se leikisti halpaakin. Itse en näe minulle merkittävänä ominaisuutena sitä, että kuvan saa digillä nopeasti näkyviin, harvoin kurkistelen lcd:ltä muuta kuin histogrammia.
Filmille kuvaan usein kadulla, koska sillä on helpompi keskittyä sommitteluun kuin digillä. Osittain sen takia, että etsin on niin paljon suurempi ja kirkkaampi. Osittain sen takia, ettei tarvitse kauheasti miettiä valotusta, laittaa sen vähän sinnepäin, niin negalta tulee lähes aina ihan kelvollista jälkeä. Ja voi keskittyä kuvaamiseen, eikä histogrammin katseluun.
Filmillä on helpompaa kuvata vaikeissa valaistusolosuhteissa. Mjoo, toki diginkin tummasta päästä saa kaiveltua yksityiskohtia esiin, mutta menee aika kohinaiseksi helposti.
Filmille kuvaan silloin kun haluan laatua. Lähinnä studiossa, hääpotretteja yms. silloin kuvaan kylläkin rullafilkalle, en kinolle.
Sitäpaitsi erityisesti rullafilmikamerat on vaan niin hauskoja, kuiluetsimen kirkkaassa ja suuressa kuvassa naapurin Jormakin näyttää tosi hyvältä.
/---
ap