mustis2 kirjoitti:En tiedä numeroarvoja tarkkaan, sen takia täytyy kokeilla ja opetella. Itse asiassa toissa viikonloppuna kuvailin omenapuun kukkia juuri syväterävyysopettelumielessä.
Kyllä luulen, että opettelumielessä kannattaa samasta kohteesta ottaa muutama kuva eri arvoilla ja vertaillaniitä. Miksei tosimielessäkin, jos haluaa ikuistaa kohteen kunnolla, eikä väline ole (vielä) niin hyvin hallinnassa, että työskentely sen kanssa toimisi kuten ajatus.
Puusa ei ole pedagogi. Hänen opetustaitonsa ovat ilmeisesti samaa tasoa kuin yliopistojen hajamielisten professorien.jorepuusa kirjoitti:Eikö kannattaisi opetella esim Langfordista ao asia kunnolla ja katsoa oman kameran manuaalista syvyysterävyystaulukko. Mitä sitä kokeilemalla opettelemaan?mustis2 kirjoitti: En tiedä numeroarvoja tarkkaan, sen takia täytyy kokeilla ja opetella. Itse asiassa toissa viikonloppuna kuvailin omenapuun kukkia juuri syväterävyysopettelumielessä.
mustis2 kirjoitti:Kyllä luulen, että opettelumielessä kannattaa samasta kohteesta ottaa muutama kuva eri arvoilla ja vertaillaniitä.
Jos osaat asian ei sinun tarvitse haeskella vaan voi keskityä luomaan kuvaa.
Yrityksen ja erehdyksen menetelmä on paras opetusmenetelmä. Taulukon ulkoa opettelu ei "opeta" mitään. Numeroarvot eivät kuitenkaan kerro, mitä se on käytännössä. Mitä väliä sillä on, jos tietää, että terävä alue ulottuu 60 cm:stä 128cm:iin, jollei tiedä, onko epäteräväksi haluttu kohta 120cm:n vai 140cm:n päässä? Kuka muu kuin kuvannoutaja menee mittanauhan kanssa mittaamaan sitä kuulantyöntäjän käden asentoa? Kyllä se on tultava kokemuksen kautta. Se kokemus ei tule lukemalla kirjaa vaan kuvaamalla, kuvaamalla, kuvaamalla, kuvaamalla, kuvaamalla, kuvaamalla, kuvaamalla ja erehtymällä.
Tuo on sama asia, kuin autokoulussa teoriassa opetettaisiin, montako milliä kaasupoljinta pitää painaa ja monta astetta rattia kääntää ja sitten muka osaisi ajaa? Ajotaitokin opetellaan siellä ratin takana. Riittää, että teoriatunnilla sanotaan, että rattia käännetään siihen suuntaa, mihin halutaan auton kääntyvän. Loppu opetellaan rattia pyörittämällä.