jorepuusa kirjoitti:Suurehkoilla? Miten suurilla ja miten suuri syvyysterävyys mielestäsi digilläsi syntyy laajakulma-asennossa? Miksi kokeilet eri kokoisilla, haetko siten jotain erityistä? Luuletko että consumerdigin kennolla kannattaa kokeilla monilla eri suurehkoilla aukoilla saadakseen pienen syvyysterävyyden?
En tiedä numeroarvoja tarkkaan, sen takia täytyy kokeilla ja opetella. Itse asiassa toissa viikonloppuna kuvailin omenapuun kukkia juuri syväterävyysopettelumielessä.
Kyllä luulen, että opettelumielessä kannattaa samasta kohteesta ottaa muutama kuva eri arvoilla ja vertaillaniitä. Miksei tosimielessäkin, jos haluaa ikuistaa kohteen kunnolla, eikä väline ole (vielä) niin hyvin hallinnassa, että työskentely sen kanssa toimisi kuten ajatus.
Näiden digicamera.netin juttujen inspiroimana olen muuten ajatellut mennä syksyllä jollekin kuvauskursseille opettelemaan perusjuttuja. Omasta mielestä oppi menee kumminkin paremmin perille kun on ensin itse omin päin tutustunut aiheeseen ja tehnyt oikein ja väärin.
jorepuusa kirjoitti:mustis2 kirjoitti:Suurennan sitä voikukkaa, jonka tulisi olla terävä ja sen yläpuolella takana olevaa maisemaa, jonka tulisi olla sumea.
Miten suurennat sitä, puhehan oli n. metrin leveästä alueesta jolla kasvaa voikukkia...eikö.
Millainen on sumea tausta.?
painan kameran suurennusnappia ja nuolinappuloilla ohjastan ruudulla näkyvän alueen siihen kohtaan sillä metrin levyisellä kukkapenkillä, jota haluan tarkastella lähemmin. Vieritän kuvaa vaikka vasemmasta reunasta oikeaan reunaan ja katson, että miltä näyttää.
jorepuusa kirjoitti:mustis2 kirjoitti:Koska digin etsinnäyttö kääntyy ylöspäin, ei tarvitse olla nurmikolla rähmällään, vaan kameraa voi pitää maan rajassa ja olla itse vain kyykyssä.
-------
Eli digi ratkaisee kuvausasennon? Kun digi on tullut ei tarvitse olla kuvatesaan esim rähmällään. Onko se merkittävä etu?
Digin kanssa voin olla joko kyykyssä tai rähmälläni. On se etu kun saa valita. Toinen esimerkki lcd-etsimen eduista: Jos pitää kuvata vaikka väkijoukon yli jotain kamera nostettuna pään yläpuolelle niin voin kääntää näytön alaviistoon ja sitä kautta katsoa, että kuvaan tulee sitä, mitä on tarkoitus ja voipa tuloksen tarkistaa saman tien. Filmipokkarilla piti vaan kuvata ja toivoa, että kuvaan tulee jotain - tarkistaa tuloksen sitten kun kuvat sieltä valokuvaamosta saa.
LCD-etsimen huonoja puolia ovat pimeässä tai kirkkaassa valossa kuvaus. Pahimmassa tapauksessa ei näy mitään.
jorepuusa kirjoitti:Mutta entä jos opettelee valottamaan oikein? Ja säätämään kontrastia? Oliko dialla suurempi dynamiikka kuin digillä mielestäsi?
Juu, kyllä pitää opetella. Mielestäni filmillä on suurempi dynamiikka, mutta digin muut edut painavat vaakakupissani enemmän. Toivon mukaan digeissä tapahtuu vielä kehitystä tuolla saralla.
jorepuusa kirjoitti:Ja näkeehän filmikamerassakin etsimessä mitä kameran edessä on, mikä siis on ero digiin.?
Kyllä näkee ja paljon paremmin eri olosuhteissa kuin lcd-etsimestä. Filmikameran etsintä ei taas voi käännellä eri suuntiin ja siispä filmikameran etsin määrää kuvausasentoa enemmän kuin digin kääntyilevä näyttö.
jorepuusa kirjoitti:mustis2 kirjoitti:No ei joka kuvan kohdalla ahaa-elämyksistä pääse nauttimaan. Osassa sentään.
-----
Onko siis screenillä oleva kuva yllätys? Auttaako yllätyksen silmäily ja suurentaminen oppimaan kuvaamista.?
Kun sitä yllätys-sanaa nyt niin kovasti tingataan niin sanotaan vaikka, että se on katsetta näyttöön käännettäessä pienenpieni jännityksen aihe, yllättääkö tulos positiivisesti vai negatiivisesti. Kyllä siitä ainakin näkee, että menikö pieleen.
Sinä kuvaamisen opettaja, onko sinusta etu, että oppilaiden otoksia voi ruotia ja ojentaa heti paikan päällä niitä otettaessa vai onko parempi odotella seuraavaan oppituntiin kunnes kuvat ovat tulleet kehityksestä, sulatella asiaa?
jorepuusa kirjoitti:mustis2 kirjoitti: Jos on kuvattu (nopeasti) liikuvaa kohdetta, niin näkee saman tien, kuinka hyvin osui kohdilleen. Ammattilaiselle on varmaan ihan selvää saada nappiosuma, mutta mulle ei.
Osuuko liikkuva vain sattumalta kohdilleen? Voiko sitä opetella ja voikos sitä opetella vain digillä koska liikkuva kohde on joka tapauksessa häipynyt jo pois. Missä on siis ero filmiin?
Ovatko ammattilaiset opetelleet katsomalla kuvaa ruudulta ja sitten koettaneet uudestaan kunnes osuu kohdalleen?
Ei siinä opettelussa muuta eroa ole kuin että digillä näkee tuloksen saman tien.