Sana on melkein vapaa?

Pipoa voi löysätä, mutta aiheen tulee liittyä jotenkin valokuvaukseen.
TIMOTK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TIMOTK »

Jos sivuston nimi on digikamera.net niin minusta se sisältää jonkinlaista logiikkaa siitä mitä aiheita siellä käsitellään. Suomessa on sananvapaus, mutta tarvitseeko kaikkea tehdä aina joka paikassa.

Jos keskustellaan periaatteella "ei tarvii lukea, jos ei kiinnosta" ja ollaan aiheen suhteen aivan usvassa, niin yhtä hyvin voisi sanoa "etsikää sopivampi foorumi". En ehdota "itsesensuuria", mutta pientä harkintaa voisi kokeilla.

Olin muutama kuukausi sitten tekemässä talouteeni nähden mittavia laitehankintoja (siis kuvausvälineitä ei konekiväärejä) ja lueskelin myös täältä sivustolta laitteisiin liittyviä viestiketjua. Ikävä kyllä oli varsin työlästä löytää mitään relevanttia tietoa, yhtätyhjänkanssa mielipiteitä oli kylläkin runsaasti.

Onneksi Suomessa on sananvapauden lisäksi myös lukemisen vapaus.
Eräs Lintuharrastaja Espoosta
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
kaptah

Viesti Kirjoittaja kaptah »

Viimeksi muokannut kaptah, Tammi 11, 2013 5 : 22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jussi_P

Viesti Kirjoittaja Jussi_P »

TIMOTK kirjoitti:Jos sivuston nimi on digikamera.net niin...
Niin niin mutta täähän onki digicamera.net

:D

Ilon kautta vaan
moose

Viesti Kirjoittaja moose »

SamiN:n kanssa samoilla linjoilla.

Minusta tämä alkaa ikävästi vaikuttaa juuri samalta kuin esimerkiksi rakentaisi vanhan rakennusmestarin kanssa taloa. Älkää kysykö mitä tarkoitan.

Jos on otsikko Sana on vapaa, ja kuvailussa kerrotaan että voi kysellä ja jutella mistä vaan niin minun mielestä hyvien elokuvien kertominen ei ole kovin tuomittavaa. Ettekö te katso elokuvia? Minä katson ja minusta on mukava saada ns vinkkejä hyvistä leffoista joita mahdollisesti voisi itsekin katsoa.

Ikävästi paistaa tämänkin ketjun kaljupäistä läpi lievä inho "uusia" harrastajia kohtaan. Itse olen ehdottomasti uusi harrastaja, vasta n. 3kk olen ottanut kuvia tilanteista joita olen "sillä silmällä" katsellut jo vuosia luonnossa liikkuessani ja tämä foorumi on ollut viimeinen niitti aloittaa harrastus.

Arvostan SUUNNATTOMASTI ylläpitäjien intoa ja tarmoa päivittää uutisia sekä muutenkin ylläpitää sivustoa mutta ettekö tee mitään muuta itse kuin katselette muiden kuvia ja otatte omia?

Eikös se teema ollut että saa löysätä pipoa eikä kiristää?
MattiH
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MattiH »

moose kirjoitti:...Arvostan SUUNNATTOMASTI ylläpitäjien intoa ja tarmoa päivittää uutisia sekä muutenkin ylläpitää sivustoa mutta ettekö tee mitään muuta itse kuin katselette muiden kuvia ja otatte omia?

Eikös se teema ollut että saa löysätä pipoa eikä kiristää?
Keskustelusäikeet ovat saaneet rönsyillä melko vapaasti ja kauaksikin alkuperäisistä aiheista. Ns. sensurointia on tarvinnut hyvin vähän harrastaa, perusajatuksena on ollut se, että kirjoittajat harrastavat itsesensuuria. Tämä on toiminut erittäin hyvin.

Digicamera.net ei kuitenkaan ole mikään yleisportaali. Tarkoituksena olisi vaihdella mielipiteitä ja ajatuksista sellaisista aiheista, jotka jotenkin liittyvät valokuvan ottamiseen.

Tämä "Sana on vapaa" alue määriteltiin alkuaankin huonosti. Nyt määrittelyä on tarkennettu.
raamise

Viesti Kirjoittaja raamise »

MattiH kirjoitti:
Keskustelusäikeet ovat saaneet rönsyillä melko vapaasti ja kauaksikin alkuperäisistä aiheista. Ns. sensurointia on tarvinnut hyvin vähän harrastaa, perusajatuksena on ollut se, että kirjoittajat harrastavat itsesensuuria. Tämä on toiminut erittäin hyvin.

Digicamera.net ei kuitenkaan ole mikään yleisportaali. Tarkoituksena olisi vaihdella mielipiteitä ja ajatuksista sellaisista aiheista, jotka jotenkin liittyvät valokuvan ottamiseen.

Tämä "Sana on vapaa" alue määriteltiin alkuaankin huonosti. Nyt määrittelyä on tarkennettu.
mielestäni on mukava, että näillä sivuilla on ollut 'sana on vapaa' alue, jossa palstalla muutenkin viihtyvät ovat voineet välillä iskeä juttua muustakin kuin valokuvauksesta. viestiketjuja näyttää olevan noin 350 ja keskipituus ylittää vastaavan muilla aluilla. paimentamistoimet ymmärtää kun viestit menevät esim. rasismiin, mutta pääosa näistä ei-valokuva-viesteistä on harmitonta tuulettamista.

ikävää, jos sana ei enää ole vapaa.
seppo raami
armih
Site Admin
Viesti:

Viesti Kirjoittaja armih »

moose kirjoitti:
Jos on otsikko Sana on vapaa, ja kuvailussa kerrotaan että voi kysellä ja jutella mistä vaan niin minun mielestä hyvien elokuvien kertominen ei ole kovin tuomittavaa.
Ketään ei ole tuomittukaan. Ainoastaan käytäntöä on muutettu. Nyt otsikossa lukee Sana on melkein Vapaa. Tässä nimim. laite joutui nyt ikävästi esimerkiksi tuolla Hyvät leffat -viestiketjullaan, mutta uskon laitteen itsetunnon kestävän tämän.
moose kirjoitti:
Ettekö te katso elokuvia? Minä katson ja minusta on mukava saada ns vinkkejä hyvistä leffoista joita mahdollisesti voisi itsekin katsoa.
Hyvä että katsot, mutta miksi niitä vinkkejä pitäisi saada valokuvaukseen keskittyvältä sivustolta?
moose kirjoitti:Ikävästi paistaa tämänkin ketjun kaljupäistä läpi lievä inho "uusia" harrastajia kohtaan.
Tarkoitatko nyt elokuvien vai valokuvauksen harrastajia?

moose kirjoitti:mutta ettekö tee mitään muuta itse kuin katselette muiden kuvia ja otatte omia?
Kyllä, muun muassa joudumme lukemaan jokaisen viestin täältä Foorumilta.
moose kirjoitti:Eikös se teema ollut että saa löysätä pipoa eikä kiristää?
Kyllä. On tietysti vähän vaativampaa ja enemmän luovuutta kysyvää löysätä pipoa jonkinnäköisten rajojen puitteissa. Vähän samaan tapaan kuin valokuvauskilpailussa: Aihe on vapaa -kilpailut / Annettu aihe. Itse olen jälkimmäisten kannalla. Kaikki eivät tietenkään ole samaa mieltä.
Armi Hölttö
www.digicamera.net
artur
Viesti:

Viesti Kirjoittaja artur »

armih kirjoitti:
moose kirjoitti: mutta ettekö tee mitään muuta itse kuin katselette muiden kuvia ja otatte omia?
Kyllä, muun muassa joudumme lukemaan jokaisen viestin täältä Foorumilta.
Eikö sitä varten ole moderaattorit, tai siis, jos teille on liian rankkaa käydä kaikki viestit päivästä toiseen läpi, niin eikö moderaattorien lukumäärää voisi lisätä?
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

armih kirjoitti:laite joutui nyt ikävästi esimerkiksi tuolla Hyvät leffat -viestiketjullaan, mutta uskon laitteen itsetunnon kestävän tämän.
Eiköhän se kestä ;)
fangio

Viesti Kirjoittaja fangio »

laite kirjoitti:
armih kirjoitti:laite joutui nyt ikävästi esimerkiksi tuolla Hyvät leffat -viestiketjullaan, mutta uskon laitteen itsetunnon kestävän tämän.
Eiköhän se kestä ;)
Ei kestä veikkaan minä. Itkee yökausia ja pahimmassa tapauksessa saattaa lähteä ulos ja alkaa valokuvata.
Tinttara

Viesti Kirjoittaja Tinttara »

Uudistuksen kritisoijien (joihin myös itse lukeudun) pointti lienee siinä, että eikö valokuvauksen kautta toisiinsa virtuaalisesti "tutustuneet" saa jutella keskenään muusta kuin valokuvauksesta? Jos jonkun tutun nimimerkin kanssa on kiva heittää läppää, miksi sitä ei saisi tehdä "sana on vapaa" -osastolla? Olisi typerää vaatia tekemään se "jossain muualla". Heitän saman kommentin, kuin taannoisessa avatar-viestissäni: eikös tämä foorumi ole olemassa käyttäjiään varten?

Ja tämä nyt ei sitten tarkoita sitä ettenkö arvostaisi vapaaehtoistyötänne. Arvostan sitä kovasti.

"Hei, laite, spege, fangio, tareone, adele ja muut: mennäänkö KissFM-chattiin katsomaan kuka tänään latelee parhaimmat herjat?"

Tylsää...
- Aromia aamiaismuroihin -
Tinttara

Viesti Kirjoittaja Tinttara »

fangio kirjoitti: Ei kestä veikkaan minä. Itkee yökausia ja pahimmassa tapauksessa saattaa lähteä ulos ja alkaa valokuvata.
Ylläpito poistanee tämänkin viestin asiattomana?

(Kuten myös tämän minun kirjoittaman?)
- Aromia aamiaismuroihin -
laite

Viesti Kirjoittaja laite »

Tinttara kirjoitti:"Hei, laite, spege, fangio, tareone, adele ja muut: mennäänkö KissFM-chattiin katsomaan kuka tänään latelee parhaimmat herjat?"
Ai, mä oon aina luullut että tää on se kuuluisa kissin tsätti :o
adapteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja adapteri »

Tinttara kirjoitti:Uudistuksen kritisoijien (joihin myös itse lukeudun) pointti lienee siinä, että eikö valokuvauksen kautta toisiinsa virtuaalisesti "tutustuneet" saa jutella keskenään muusta kuin valokuvauksesta? Jos jonkun tutun nimimerkin kanssa on kiva heittää läppää, miksi sitä ei saisi tehdä "sana on vapaa" -osastolla? Olisi typerää vaatia tekemään se "jossain muualla".
Minä olen melkein samaa mieltä Tinttaran kanssa.

Kerron tässä ensin esimerkkiä "työelämästä":
Töissä joutuu joskus kavereitten kanssa sopimaan asioista ja antamaan alaisille tehtäviä. Joskus pomoilla on hankala tapa sanoa: "Meillä tarvitaan puolivuotissuunnitelma." tai jotain tuollaista. Joku pomo tarkoittaa sillä: "Tehkää puolivuotissuunnitelma". Pomo vaan jättää sanomatta, kenen pitää tehdä ja milloin. Minä olen saanut joskus kymmenet haukut siitä, ettei kukaan 10 hengen palaveriryhmästä ole tehnyt käskettyä asiaa. Kukaan ei tulkinnut asiaa käskyksi. Tuollainen edellyttäisi pomon käskytystavan tuntemista. Ihmiset tarkoittavat sanoilla eri asiaa. Sanomistavoilla yhteismitallisuus on vielä vaikeampaa.

Esimerkki täältä digicameranetistä: minä sanoin joskus olevani pasifisti. spege luki sen niin, että minä olisin sivari. Voi joku sivarikin olla pasifisti, ja pasifisti sivari, mutta aina sitä ei voi niin lukea.

Sanojen ja sanomisen tapojen opettelu edellyttää juttelua. Mitä toiset tarkoittavat sanomisillaan, on opittavissa, kun keskustelua on paljon. Työpaikoilla yhteiset kahvihetket, joilla puhutaan sitä sun tätä, opettavat yhteistä kieltä, toisen tulkitsemista. Tällä foorumilla sana on vapaa-keskustelut leffoista kertovat paljon kirjoittajistaan. Kun kirjoittajan tuntee, voi hänen mielipiteilleen ällien laadusta antaa erilaisen arvon. Nythän me jo osaamme tulkita Mikkoa, spege ja laitetta. Kohta ymmärrämme kostajaa. adelen mielipiteisiin on vielä tutustuttava...
salamiJakk

Viesti Kirjoittaja salamiJakk »

adele kirjoitti:Armi on puhunut. Oikea ratkaisu! Siinä mukulat näitte, kuka rulettaa ja kuka vikisee!

Pakko kaivaa kamera esiin, josko keksisi siitä jotain sanomista...

Pitkän hakemisen jälkeen löysin sen terassilta. Olin keväällä laittanut kameran terassin oven pönkäksi, jotta tuuli ei paiskaisi ovea kiinni.

Jaaha? Tämä tötteröpuolihan osoitetaan kohteeseen? Ja tuosta pienestä reiästä tirkistellään? Juu, jotain sumeata näkyy! Kyllä tämä tästä, mitä nyt pientä alkukankeutta. Hyvä, että laitoin tuon punaisen kuminauhan tötterön ympärille muistisäännöksi. Nyt ei tarvitse aloittaa ihan alkeista.
Vähän haisee koirankuselle koko laite, olisikohan naapurin Turre käynyt asioilla?

Taidanpa ensiksi kuvata kaikki korvaamattoman arvokkaat hylsyt, kunniakirjat ja -mitalit vakuutusyhtiötä varten, jos vaikka voro kävisi. Sitten laitan kuvat tänne nettiin, jotta me kaikki voimme kollektiivisen ihastelun ohella keskustella suurista saavutuksistani.
Tää oli paras, tää mursi jään, kyynelnaurua pitkästäaikaa
Vastaa Viestiin