Kiitoksia vinkistä! Löysin noilta sivuilta mainion dokumentin
http://citizens.eu.int/fi/fi/gf/bg/pdf/1.pdf, jossa on erinomaisen selkokielisesti selostettu EU-kansalaisen oikeuksia hänen hankkiessaan tavaroita ja palveluita EU:n sisämarkkinoilta. Voin lämpimästi suositella kaikille, jotka harkitsevat jonkun tavaran tai palvelun tilaamista EU:sta.
Omaa tapaustani sivuten löysin mm. seuraavat kohdat:
Harhaanjohtavan mainonnan kohteeksi joutuneet henkilöt voivat luonnollisesti saada vahingonkorvausta jäsenvaltioiden omien oikeussuojakeinojen mukaisesti.
Tässä tapauksessa sovelletaan käsitykseni mukaan Saksan lakia, koska kauppa on tehty Saksassa.
Kuluttaja voi arvioida joutuneensa kärsimään harhaanjohtavasta mainonnasta tai kohtuuttomista sopimusehdoista tai olla osallisena tavaroiden ostoon, rahan lainaamiseen tai vakuutuksen ottoon koskevissa riita-asioissa.
Kovin tutulta tuntuu..
Monissa tapauksissa ongelmien sovinnolliseen ratkaisemiseen ilman erimielisyyksiä ja ylimääräisiä kustannuksia riittää pelkkä valituksen esittäminen tuotteen valmistajalle tai jakelijalle tai palvelun suorittajalle.
Mutta ei aina, kuten on nähty.
Jos näin ei kuitenkaan päästä tyydyttävään ratkaisuun, kuluttaja ei ole ilman turvaa. Useissa maissa on otettu käyttöön yksinkertaistettuja menettelyjä kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien välisten riita-asioiden sopimiseen, minkä ansiosta ei ole välttämättä tarpeen turvautua asianajajan apuun. Lisäksi tunnustetuilla kuluttajajärjestöillä ja tietyillä hallintoelimillä on joissakin maissa oikeus viedä asia tuomioistuimen käsiteltäväksi, kun on kyse yleisten etujen turvaamisesta.
Käytännössä tämä tarkoittanee, että riitatapauksissa on syytä ottaa yhteyttä Saksan kuluttaja-asiamieheen tms. tahoon.
Dokumentin tärkein opetus lienee kuitenkin se, että suomalaisella kuluttajalla on hyvin vankka juridinen tuki takanaan EU-maiden alueella tehtävässä kaupanteossa. Eli jos joudut kusetuksen uhriksi (en nyt omaa tilannettani sentään sellaisena pidä), niin rohkeasti vain yhteys kyseisen maan kuluttajaviranomaisiin.
-Tommi