Palveleva kamerakauppa?

Jollei löydy muuta lokeroa, niin tänne. Aiheen on kuitenkin jotenkin liityttävä kuvaukseen.
hkoskenv

Viesti Kirjoittaja hkoskenv »

OskuK kirjoitti:Miten asiakaspalvelijan huonous välittyi ensiviestistä?
Huonous lienee mielipideasia. Ilmeisesti tuo kysyjä pitää enemmän sellaisesta lipevästä kauppamiestyylistä, jossa pokkuroidaan ja mielistellään ja koki hiljaisen myyjän ongelmaksi. Mutta ainakin minua ärsytää sellainen käytös. Jos jotain kamaa ei ole eikä myyjä voi sitä tilata kokeiltavaksi, niin se riittää että sanoo miten asia on eikä se tarvitse mitään teennäisiä pahoittelupuheita. Jos myyjä on palkattua henkilökuntaa, niin hänellä tuskin on lupaa tehdä päätöksiä tilata kallista kamaa hyllyyn ilman sitovaa ostosopimusta, joten siinä haukutaan väärää puuta.

Ymmärrän hyvin, ettei yksittäinen pieni kauppa halua tilata tuhansilla euroilla harvoin myytäviä kamoja hyllyyn, koska todennäköisyys saada ne myydyksi ennen kun ne ovat vanhoja arvottomia romuja (vuoden parin päästä) on pieni. Mutta se vähän ihmetyttää, että miksi Rajala ei voi ketjuna lähetellä kamaa edestakaisin liikkeittensä välillä, kun kerran se on iso ja valtakunnallinen toimija. Se antaisi maakuntaliikkeille aikamoisen edun yksittäisiin kauppoihin verrattuna (siellä missä sellaisia vielä on), jos ne voisivat tarjota koko valikoiman kokeiltavaksi muutaman päivän varoitusajalla, enkä usko, että kuljettaminen maksaisi paljoa, jos tuote on jo ketjun keskusvarastossa.
Hannu
Cloudcity. Uuden ajan pilvipalvelu.
mremonen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mremonen »

OskuK kirjoitti:Hän ei ehdottanut asikkaalle että asiakkaan pitäisi mennä paperitehtaalle tai satamaan töihin.
Ja missä kohtaa niin kirjoitin? Voisitko lainata niin muistuu mieleen.

Sen verran voin ottaa takaisin, etten tiedä oliko kyseessä huono asiakaspalvelija, mutta h*lvetin huono myyjä ainakin. Hyvä myyjä olisi myynyt soittajalle vaikka printterin tai laatikollisen banaaneja, kun kerran joku oli vaivautunut oikein soittamaan kauppaan.

Yleensä nämä myyjät jahtaavat ostajia itse puhelimella ihan pyytämättä ja tilaamatta. Seiskan myyjä saisi varmaan sydärin, jos joku soittaisi hänelle tilatakseen lehden...
Munt

Viesti Kirjoittaja Munt »

Mun on vaikea ymmärtää sitä, että täällä alan harrastajat, jotka ymmärtää varmaan kaikki jotain kameran ostamisesta, ei tajua sen myymisestä oikeastaan mitään.
Miten vaikea on järkevästi analysoida aloitttajan viestiä ja ulosantia asiassa ja miettiä mistä tilanne johtuu?

Ensinnäkin on täysin selvää, että aloittaja ei oikein ymmärrä mitä on halunnut ostaa.
innuska kirjoitti:Soitin minulle aiemmin järkkärini myyneeseen liikkeeseen ja tiedustelin että löytyisikö heiltä hyllystä Sonyn järkkäriä A99 tai A77 nuo nyt kumminkin toistensa kaltaisa ovat ja niistä jommankumman olen ajatellut nyt ostaa.
Tässä voisin huomioida sen, että toinen rungoista on croppirunko ja toinen FF runko. Ne ei siis ole oikein samanlaisia. Myyjän pitäisi nyt pystyä tarjoamaan molempiin sopivia putkia ostajalle testattavaksi kaupanteon yhteydessä ja jos ajatellaan näiden hintaeroa, toinen 900 ja toinen 2900, niin voidaan ihan rehellisesti sanoa, että tämä uudesta kamerasta 2 vuotta haaveillut ostaja haaveilee edelleen, jos ei ole tässä vaiheessa osannut etsiä tietoa näiden kameroiden eroista ja niihin sopivista varusteista. Ei tätä valintaa tehdä kameraliikkeessä laitetta käsitellessä, vaan jo lompakolla kotona.

Nyt ammattitaitoinen myyjä, ihan aikuisen oikeasti, huomaa kyseessä olevan ostajan, joka haaveilee. Ja jos tällainen ostaja soittaa ja haaveilee puhelimessa, niin voi olla vaikeaa tarjota tähän sellaista vastetta, joka johtaa mihinkään.
Myyjän pitäisi nyt arvata mitä ostaja haluaa kokeilla, jotta ostaja ei pety tullessaan kauppaan. Eli käytännössä pitäisi tilata juuri tätä haaveilevaa ostajaa varten 2 runkoa laseineen Helsingistä Poriin tilanteessa, jossa tavaraa ei välttämättä ole edes saatavissa.

Noh, tämä oli pientä jatkoa tälle saagalle, mutta koittakaa nyt käyttää niitä aivojanne ja lakatkaa käyttäytymästä kuin joukko nousuhumalaisia vasemmistonuoria.

..
OskuK

Viesti Kirjoittaja OskuK »

hkoskenv kirjoitti:
OskuK kirjoitti:Miten asiakaspalvelijan huonous välittyi ensiviestistä?
Huonous lienee mielipideasia. Ilmeisesti tuo kysyjä pitää enemmän sellaisesta lipevästä kauppamiestyylistä, jossa pokkuroidaan ja mielistellään ja koki hiljaisen myyjän ongelmaksi. Mutta ainakin minua ärsytää sellainen käytös. Jos jotain kamaa ei ole eikä myyjä voi sitä tilata kokeiltavaksi, niin se riittää että sanoo miten asia on eikä se tarvitse mitään teennäisiä pahoittelupuheita. Jos myyjä on palkattua henkilökuntaa, niin hänellä tuskin on lupaa tehdä päätöksiä tilata kallista kamaa hyllyyn ilman sitovaa ostosopimusta, joten siinä haukutaan väärää puuta.

Ymmärrän hyvin, ettei yksittäinen pieni kauppa halua tilata tuhansilla euroilla harvoin myytäviä kamoja hyllyyn, koska todennäköisyys saada ne myydyksi ennen kun ne ovat vanhoja arvottomia romuja (vuoden parin päästä) on pieni.

Näinpä. Enkä unelmana olisi, että myyjä valehtelee että on tavaraa, ja sitten kun saavutaan, valehdellaan että meni aamulla ja myydään kovasti jotain muuta, selittäen että huonohan se, mitä olit ajatellut on...
hkoskenv kirjoitti: Mutta se vähän ihmetyttää, että miksi Rajala ei voi ketjuna lähetellä kamaa edestakaisin liikkeittensä välillä, kun kerran se on iso ja valtakunnallinen toimija. Se antaisi maakuntaliikkeille aikamoisen edun yksittäisiin kauppoihin verrattuna (siellä missä sellaisia vielä on), jos ne voisivat tarjota koko valikoiman kokeiltavaksi muutaman päivän varoitusajalla, enkä usko, että kuljettaminen maksaisi paljoa, jos tuote on jo ketjun keskusvarastossa.
Totta. Rajala lie ihan oikea yhteisomisteinen liike. Monet ketjuthan eivät ole muuta kuin markkinointikompus, jossa jokainen on ihan eri firma, eikä tavaraa sotketa ristiin.
Rajalan toiminnasta, liittymättä tähän tapaukseen, nyt toisaalta on saanut kuulla kaikenlaista, tosin omat kokemukset Turun liikkeestä ovat miltei kokonaan positiiviset.
Heh, mutta mähän tulenkin loistavasti juttuun jopa Salon Järvisellä, ja siellä jos jossain on aikojen saatossa ollut exentrisiä kokemuksia ;-D

Waldo's Peoplen Waldo:

"Itseensä pitää luottaa, eikö niin?"
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

R-kauppojen palvelun tasoa ei kannata millään tavalla yleistää. Tampereellakin saa kovin erilaista palvelua riippuen kumpaan R-kauppaan menee. Itselläni on pelkästään huonoja kokemuksia Hallituskadun R-kaupassa asioinnista ja pelkästään hyviä kokemuksia Tuomiokirkonkadun R-kaupassa asioinnista.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Gafa

Viesti Kirjoittaja Gafa »

mremonen kirjoitti:
Gafa kirjoitti:On olemassa muutamana harva ammatti jossa ei voi valita asiakastaan.
Mulla ei tule kovinkaan montaa mieleen, jossa voi valita asiakkaansa ja silti tehdä kannattavaa businesta.

----

Heittämällä; poliisit, taksit ja tuhmat naiset.. :D
kribe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kribe »

Onko poliisin ammatti "kannattavaa bisnestä"? Taksareiden kohdalla tuo kyllä pätee. Yötyöntekjöiden kohdalla on kyllä kumma jos huonolla asiakaspalvelulla ei ole vaikutusta bisnekseen.
"All I can do is be me, whoever that is." -Bob Dylan
Gafa

kribe kirjoitti:Onko poliisin ammatti "kannattavaa bisnestä"? Taksareiden kohdalla tuo kyllä pätee. Yötyöntekjöiden kohdalla on kyllä kumma jos huonolla asiakaspalvelulla ei ole vaikutusta bisnekseen.

Kyse oli asiakkaiden valitsemisesta.

Jep, jos et valikoi "yöllä" asiakkaita, saattaa tulla bisnekseen iso lovi illan osalta. Varmasti.

Entäs muut palvelualan yrittäjät?

Tarjoaisitteko tuottamaanne palvelua jos epäilette "asiakkaan" maksukykyä eikä vakuutusta ole ja käteistä ei näy.

Tuskin. -Jossain vaiheessa luottotappioiden määrä nousee yli hilseen.

Ja eiköhän noita sakkoja kuitenkin jossain räknätä yhteen.
[/u]
mremonen
Viesti:

Gafa kirjoitti:Kyse oli asiakkaiden valitsemisesta.
Ja ilmeisesti viisastelusta. Kyllä myös Private Banking-busineksessa on aika voimakas asiakkaiden valintaprosessi.

Olin kuitenkin enemmän tässä normaalissa B2C-liiketoiminnassa. Jos kamerakauppias, tai autokauppias, valitsee liikaa asiakkaitaan, on kohta ilman sitä liiketoimintaa. Kyllä esimerkiksi Veho oli aika tarkka -70 ja -80 -luvuilla kenelle mersuja myytiin. Resupekat ohjattiin ystävällisesti liikkeestä ulos. On niitäkin maailma koulinut.
Gafa

mremonen kirjoitti:
Gafa kirjoitti:Kyse oli asiakkaiden valitsemisesta.
Ja ilmeisesti viisastelusta. Kyllä myös Private Banking-busineksessa on aika voimakas asiakkaiden valintaprosessi.

Olin kuitenkin enemmän tässä normaalissa B2C-liiketoiminnassa. Jos kamerakauppias, tai autokauppias, valitsee liikaa asiakkaitaan, on kohta ilman sitä liiketoimintaa. Kyllä esimerkiksi Veho oli aika tarkka -70 ja -80 -luvuilla kenelle mersuja myytiin. Resupekat ohjattiin ystävällisesti liikkeestä ulos. On niitäkin maailma koulinut.
Vai viisastelua, pah.

Yrittäjä jolla on paljon töitä valkkaa varmasti itselleen sopivammat asiakkaat. Jos pystyy.
innuska

Viesti Kirjoittaja innuska »

Ompas tullut tekstiä. Munt tosiaan leimasi minut haaveilevaksi idiootiksi joka vaati kuningaspalvelua parin setelin tähden :) Unohdit kuitenkin Munt sen seikan että kysyessäni noita kahta runkoa siihen sisältyikin se että oikeasti minä olisin tehnyt kaupassa lopullisen valinnan jos olisin saanut jutella ammattitaitoisen myyjän kanssa ja hän olisi vielä tarkentanut minulle ne pari kysymystä mihin en ihan ole löytänyt selventäviä vastauksia netistä. Puntaroin onko minulla tarvetta kallimpaan malliin vai olisiko järkevämpi sijoittaa se väliraha vaikka putkeen. Tähän tarvitsin ammattitaitoista myyjää ja sellainen löytyi. Alkuperäisessä viestissähän kyselin sellaisen perään ja siihen ei tullut vastausta vaan takerruttiin kykyyni olla asiakas asiakas palvelutilanteessa. Jos heidän mainoksissaan hehkutetaan ammattitaitoista palvelua on se minusta todella kaukana siitä jos ei muuta osata sanoa kun että ei ole! Olin sitten idiootti tai en niin sekin riski olisi hyvä ottaa että olen vielä rahakas idiootti jolta saa rahat pois kun viitsii hiukan vaan vaivautua :)

Eikös se ole vielä erikoisliikkeen tarkoituskin että siellä osataan vastata niihin hieman erilaisiimpin kysymyksiin toisin kun jonkun ison marketin viihde eletroniikkaosastolla vai olenko tässäkin kohtaa täysi idiootti kun menen moista kuvittelemaan?

Edelleen en mennyt heille vinkumaan palvelua kun ei minua kutsuttu todellakaan heille palveltavaksi joten pitäkööt sen puolesta hyllyt tyhjinä ei tarvitse tilata minua varten yhtään mitään. Nyt minulla on minulle sopiva kamera lisälaitteineen ja sain tarvitsemaani kysymyksiin asialliset ja minua tyydyttävät vastaukset että osasin ostaa sen sopivan kameran lisukkeineen.

Muntille on ihan pakko heittää että voit ajatella minua idioottina ihan sama mutta lisää siihen sitten että varakas idiootti! Tänään sopivasti on myyty taas yksi rantatontti ja ei ne eivät vielä loppuneet! Joten kamerakauppaan voisi kiikuttaa aika monta tuhatlappusta eli ei saa sekaisin minua ne muutamat tonnit mitä kameraliikkeeseen vien. Olen vaan kohtuu tarkka mihin niitä rahoja sirottelen kun on pari muuta kalliimpaa harrastusta kun kamerat et toivoisin palstan puolesta että voisi joskus itsekin hillitä luokitteluaan kanssaihmisistä joista ei tiedä tuon taivaallista vaan kuvittelee tietävänsä.
Mikael K.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael K. »

innuska kirjoitti:Ompas tullut tekstiä. Munt tosiaan leimasi minut haaveilevaksi idiootiksi --
Hyvää loppupalautetta sinulta. Näin tuli selväksi se, että idiootteja ovatkin lopulta ne, jotka leimasivat sinut. Samalla tuli selväksi se, että palveleva kanerakauppa vaatii palvelun tehostamista. Onneksi sellaista saa vielä joistakin kaupoista. Itse en osannut suositella kauppoja, kun olen käyttänyt lähinnä paikallisia palveluita ja ostanut tavarat käytettyinä.
Munt

Mikael K. kirjoitti:
innuska kirjoitti:Ompas tullut tekstiä. Munt tosiaan leimasi minut haaveilevaksi idiootiksi --
Hyvää loppupalautetta sinulta. Näin tuli selväksi se, että idiootteja ovatkin lopulta ne, jotka leimasivat sinut.
Pyydän anteeksi käyttämääni "idiootti"- sanaa.
Tarkoitin käyttää sanaa "maaseudun järjen valo" tai "maailman napa".
Pyydän nöyrimmin anteeksi sekä maailman navalle että hänen hännystelijöilleen aiheuttamaani mielipahaa ja odotan innolla jatkoa tälle "myin rantatontin ja soitin puhelun, mutta ei rullattu punaista mattoa"- ketjulle.

..
mremonen
Viesti:

Jos minä olisin myynyt rantatontin ja niitä olisi vielä varastossa odottamassa, niin en kyllä ku... katselisi Sonyyn päinkään.

Mutta kukin tavallaan :)

Ja edelleen sitä mieltä, että kamerakauppias oli väärässä. Jos ei tässä casessa, niin ihan yleisesti: ainoa kivijalkakaupan kilpailukeino on palvelu. Hinnalla eikä aina toimitusnopeudellakaan pysty kilpailemaan.
Lay

Viesti Kirjoittaja Lay »

Päätyikö innuska lopulta Sonyyn? Jos päätyi, niin croppi vai FF ja mitä klaseja matkaan? Jotain perusteluita valinnalle ois vielä mukava kuulla. Turhaan kait sitä kettuilua on jatkaa puoleen tai toiseen, kun kaupatkin on jo tehty.

Hyvä vaan jos porukka uskaltaa ostaa muutakin kuin CaNikonia ja on niihin vielä tyytyväinen.
alsalus

Viesti Kirjoittaja alsalus »

innuskalla mun mielestä vissi pointti. Ei tarvi hännystellä, mutta jos asiakas on jotain vailla, on kauppiaantyön ainoa järkevä tehtävä pyrkiä täyttämään tuota vajetta. Mä en ainakaan keksi kaupalle mitään muuta järkevää funktiota.

Paras kauppias, mitä olen missään nähnyt, oli intialainen kioskinpitäjä Keralassa. Hän oli isällinen hahmo minulle nuorelle miehelle, ja järkkäsi kaiken mitä ikinä tarvitsin. Siis ihan kaiken. Ainoa mitä hän vaati, oli toimitusaikaa. Siten pieni kioski piti sisällään koko maailman, kunhan vain kauppiaani kävi Trivandrumissa hankkimassa puuttuvat tavarat. Vaikutelma oli tuossa kaupassa sellainen, että jos olisin halunnu Mig-hävittäjän tai Koh-i-noorin, tuo kauppias olisi silmää räpäyttämättä järkännyt ne minulle, kunhan toimitusajasta oltaisiin sovittu.

Innuskan lailla mulla on Rajalassa ollut myös tuollainen kokemus, että kysymykseeni, jonka olen päässyt esittämään jonotettuani vuoroa tyhjällä tiskillä vartin, on vastattu että jooeimeilläole. Saman tien myyjä käänsi selkänsä eikä kysynyt että haluatko ehkä jonkun korvaavan tuotteen. Onneksi tämän jälkeen kävin vielä uudestaan R-kaupassa ja sain tosi mukavaa palvelua vaikka olin rahat-tiskiin-ja-kotiin-asenteella liikenteessä.
Munt

Meillä kaikilla on mielessä tietynlainen asiakaspalvelutapahtuma ja miten se toimii. Valitettavasti suurin osa ajattelee nyt vain sitä omaa kaupassa käyntiään.
Kauppias sen sijaan on nähnyt tuhansia asiakkaita ja siinä joukossa on kasapäin näitä haaveilijoita ja renkaanpotkijoita ja muita ei maksavia asiakkaita.

Jotenkin realiteetit loistaa tässä nyt poissaolollaan.
Ei haaveilussa mitään vikaa ole, mutta jotain suhteellisuudentajua pitää olla, ettei tartte tulla erikseen valittamaan keskustelupalstalle sitä, jos yhdessä puhelussa (siis jumalauta puhelussa oikeasti) joku ajatus jollain hiukan katkeaa. Mutta ei... satakuntalainen maalaistollo ei ymmärrä miten juuri häntä voidaan näin sorsia ja miksi hänelle ei pokkuroitu. Piti ihan aloittaa oma topicci. Hyvää lopuelämää vaan sonyn kanssa, mutta älkää nyt oikeasti tulko joka pikkuasiasta vinkumaan.

..
Mikael K.
Viesti:

Kenen muun kaupassakäyntiä sitä pitäisi ajatella kuin omaansa? Siitä palveluhaluttomuudesta pitää valittaa ja näyttää sille myyjälle kaapin paikka. Lue: asiakas on kuningas. Ilman häntä myyjä saa etsiä muita töitä. Luulisi sen olevan itsestään selvä asia. Vaan ei taida olla. Kaupat syntyivät, kun löytyi palvelua tarjoava kauppa.
Munt

Mikael K. kirjoitti:Kenen muun kaupassakäyntiä sitä pitäisi ajatella kuin omaansa?
No jos sitä tulee tänne avautumaan toisen kokemuksesta, niin varmaan pitäisi ajatella mitä kaikkea se kauppatapahtuma pitää sisällään?
Myyjähän reagoi juuri niihin ärsykkeisiin, joita asiakas hänelle suo. Jos asiakas haaveilee, niin koita siinä sitten tehdä kauppaa. Kannattaisiko siis miettiä asiaa myös toiselta näkökulmalta ja sen jälkeen ehkä ajatella, että voisiko asiakas olla kenties hieman herkästi loukkaantuvaa sorttia ja pidetään asiasta vaikka näyttönä tätä yhden puhelun perusteella tehtyä valitusvirttä täällä keskustelupalstalla.
Jos jokainen olisi yhtä herkkänahkainen, niin ei täällä muuta ehtisi lukemaankaan, kuin näitä huonon palvelun avauksia.

..
Mikael K.
Viesti:

Munt kirjoitti:
Mikael K. kirjoitti:Kenen muun kaupassakäyntiä sitä pitäisi ajatella kuin omaansa?
No jos sitä tulee tänne avautumaan toisen kokemuksesta, niin varmaan pitäisi ajatella mitä kaikkea se kauppatapahtuma pitää sisällään? --
Minulla kyllä on sellainen kuva, että innuska kertoi omista kokemuksistaan. Minulla on myös samanlaisia kokemuksia, joten en ihmettele. Jos sinä olet kauppias tai olet ollut niin ota tästä opiksesi äläkä solvaa asiakkaita tai muita foorumilaisia. Kaivat näin vain omaa kuoppaasi ja tuotteet jäävät myymättä. Kyllä asiakas osaa viedä rahansa sellaiseen kauppaan missä saa palvelua ja kauppias muistuttaa ajattelevaa ihmistä.
Vastaa Viestiin