Mainosten käyttäminen taiteen materiaalina - tekijänoikeudet
Lähetetty: Maalis 08, 2015 21 : 51
Kuvitellaan, että huomaan jossain julkisessa tilassa mainos- tai muussa katujulisteessa olevan kasvokuvan, joka on kiinnostavalla tavalla naarmuilla ja repeytynyt. Voinko valokuvata sen, ja esittää myöhemmin taidekontekstissa? Vai rikonko tällöin alkuperäisen kuvaajan tekijänoikeuksia? Googlaamalla löysin aiheesta tällaisen pykälän:
"Jos joku teosta vapaasti muuttaen on saanut aikaan uuden ja itsenäisen teoksen, ei hänen tekijänoikeutensa riipu tekijänoikeudesta alkuperäisteokseen." (4 §, 2 mom.)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 10404#L1P4
Oletan tämän perusteella siis niin, että jos elämä on raaputtanut ja maalannut julistetta niin paljon, että siinä oleva kuva (tai osa siitä) uudelleen kuvattuna voidaan katsoa jo ihan toiseksi teokseksi, voin silloin kuvata sen, ja käyttää teoksenani ilman että minun tarvitsee kysyä lupaa alkuperäisen kuvan kuvaajalta.
Vai oletteko eri mieltä? Muistatteko muita lakipykäliä (tuon löytämäni lisäksi), jotka liittyisivät tällaiseen tekijänoikeuskysymykseen?
"Jos joku teosta vapaasti muuttaen on saanut aikaan uuden ja itsenäisen teoksen, ei hänen tekijänoikeutensa riipu tekijänoikeudesta alkuperäisteokseen." (4 §, 2 mom.)
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1 ... 10404#L1P4
Oletan tämän perusteella siis niin, että jos elämä on raaputtanut ja maalannut julistetta niin paljon, että siinä oleva kuva (tai osa siitä) uudelleen kuvattuna voidaan katsoa jo ihan toiseksi teokseksi, voin silloin kuvata sen, ja käyttää teoksenani ilman että minun tarvitsee kysyä lupaa alkuperäisen kuvan kuvaajalta.
Vai oletteko eri mieltä? Muistatteko muita lakipykäliä (tuon löytämäni lisäksi), jotka liittyisivät tällaiseen tekijänoikeuskysymykseen?