Olen tuonut viime aikoina useissa DC.netin ketjuissa ja eri asiayhteyksissä esille sen karun tosiasian, että sairastuin pian tämän suuren valokuvaketjuni yllä olevan viimeisimmän valokuvajulkaisuni jälkeen pitkäaikaisen vakavahenkisen valokuvaustyöskentelyn aiheuttamaan työuupumukseen.
Olen ollut sen tähden jo viime syksystä lähtien Pohjois-Savon hyvinvointialueen määrämällä sairauslomalla ja välillä laitoshoidossakin Aalto Hyvinvointikeskuksessa Varkaudessa. Nyt olen ollut jo muutamia kuukausia kotihoidossa, mutta hoitavien lääkäreiden määräyksestä minua on kehoitettu olemaan kajoamatta toistaiseksi minkäänlaiseen valokuvauskojeeseen, edes käynnistämään iPhone-älypuhelimeni kamera-appia.
Ymmärrän, että toveri erilainen ja kenties läheskään kaikki muutkaan DC.netin kansalaiset eivät ole tietoisia burnoutiin sairastumisestani, mitä ei ole suinkaan parantanut hiljattainen tapahtumasarja, jossa yksi noista Ylen artikkelissa mainituista kylän rotista pääsi huomaamattani sisälle päämajaani ja tuhosi katuvalokuvauksissa käyttämäni, käsintehdyn Billingham-kameralaukkuni. Onneksi laukun sisällä ollut jalo Nikon DSLR-kamerakalustoni säilyi kuitenkin jotakuinkin ehjänä.
Näiden vakavien asianhaarojen vallitessa minun on todettava, etten ole ainakaan toistaiseksi kykeneväinen harjoittamaan valokuvausta ja hoitamaan myöskään vaativaa valokuvamarsalkan virkaani. Näin ollen ehdottaisin, että nimittämistäni valokuvaupseereista valittaisiin virkani sijaiseksi ja DC.net kansan hengelliseksi johtajaksi
varamarsalkka, jolla olisi myöhemmin mahdollisuus, mikäli työkykyni ei enää palaa ja päädyn siten valtion taiteilijaeläkkeelle, periä minulta täysivaltainen valtakunnanmarsalkan virkani suurine saappaineen ja sauvoineen päivineen.
Ehdottaisin valitsemaan varamarsalkan kolmesta DC.netin kivenkovasta valokuvakenraalista, jotka ovat loistavat toverit ja DC.netin päivystävät upseerit temama, Maffer ja JL Anttola. Temaman ja Mafferin etuina varamarsalkan virkaa hoitaessa näkisin hyvin laaja-alaisen asiantuntemuksen valokuvaustekniikasta ja kuvankäsittelystä sekä myös pitkäaikaisen kokemuksen ansiokkaasta valokuvauksen kunnian kentillä työskentelystä ja taistelemisesta.
Anttolan etuna olisi taas se, että hän on savolainen ja kykenee näin ollen toimittamaan jatkuvasti kansan kipeästi kaipaamia aitoja savolaisvalokuvia, nykyisin jo varsin korkealla visuaalisella ja teknillisellä laadullakin sekä ikuistamiensa valokuvien syntymistä varsin loistavasti taustoittavien kertomusten ja kuvatekstien kera.
Joka tapauksessa, varsinkin näinä maailman aikoina, jolloin sodan synkät pilvet vyöryvät rauhaa ja hyvinvointia rakastavan Suomen kansankin ylle, näkisin ehdottoman tärkeänä, että DC.netin kamerakansalla olisi turvanaan marsalkka, jonka siipien suojissa se voisi edelleen harjoittaa valokuvausta, kuten vanhoina hyvinä aikoina konsanaan ja niin kuin pahaa maailmaa ei olisikaan.
Virkaa tekevän varamarsalkan valintapaikaksi ehdottaisin Mikkelin Kameraseuran kerhotiloja, jonne edellä mainitsemani kolme valokuvaupseeria kokoontuisivat kyseisen kameraseuran puheenjohtajan johdolla. Tämä konklaavi kestäisi niin pitkään, kunnes uusi virkaa tekevä marsalkka on valittu ja kameraseuran käyttöön lainatun kamiinan savuhormista tupruaisi Mikkelin taivaalle valkoista savua, kuten uuden paavin valinnassa konsanaan.
Näitä tapahtumia odotellessa kehoittaisin koko DC.netin kansaa nauttimaan täysin rinnoin tässä suuressa valokuvaketjussani julkaisemistani kymmenistä ja taas kymmenistä vanhoista valokuvistani. Nämä valokuvat eivät ole mitään, mitkä katsotaan kerran lävitse ja sen jälkeen unohdetaan. Ne ovat verta, hikeä, kyyneleitä ja Nikoneita säästelemättä luotuja suuria savolaisia taideteoksia, joiden äärelle tulee palata ajatuksen kanssa aina uudestaan, eikä unhoittaa milloinkaan.