Corel Aftershot & RAW-formaatit
-
Corel Aftershot & RAW-formaatit
Päivitin kameran rungon Canonin 40D:stä 7D mk2:een. Kuvien käsittelyyn olen käyttänyt Corelin Aftershor Pron ykkösversiota, johon olen ollut ihan tyytyväinen. Mutta tämä versio ei tue RAW-kuvia joita 7D mk2 tuottaa. Olisiko vinkkejä Linuxilla toimivasta softasta jolla RAW-tiedostot saisi käännettyä johonkin formaattin jota Aftershotin ykkösversio ymmärtää (kuitenkin niin että kyseessä olisi edelleen RAW-tiedosto eikä esim. JPG)? Vai onko pakkopäivitys kakkosversioon edessä?
-
Re: Corel Aftershot & RAW-formaatit
DNG konversiosta voisi olla apua, mutta kerran on linux kyseessä, niin kokeileppa ilmaista darktablea.itv kirjoitti:Päivitin kameran rungon Canonin 40D:stä 7D mk2:een. Kuvien käsittelyyn olen käyttänyt Corelin Aftershor Pron ykkösversiota, johon olen ollut ihan tyytyväinen. Mutta tämä versio ei tue RAW-kuvia joita 7D mk2 tuottaa. Olisiko vinkkejä Linuxilla toimivasta softasta jolla RAW-tiedostot saisi käännettyä johonkin formaattin jota Aftershotin ykkösversio ymmärtää (kuitenkin niin että kyseessä olisi edelleen RAW-tiedosto eikä esim. JPG)? Vai onko pakkopäivitys kakkosversioon edessä?
-
Re: Corel Aftershot & RAW-formaatit
Toi Canonin RAW-formaatti saa ilmeisesti uusia tägejä, kun tulee uusia runkoja. CR2 (Canon RAW version 2) formaatti on aika lähellä tiff tiedostoa ja joku heidän kameroistaan jopa tekee tiffiä. On hyvin todennäköistä, ettei softa ymmärrä jotain 7D:n tiedostossa ja heittää homman kesken.itv kirjoitti:Päivitin kameran rungon Canonin 40D:stä 7D mk2:een. Kuvien käsittelyyn olen käyttänyt Corelin Aftershor Pron ykkösversiota, johon olen ollut ihan tyytyväinen. Mutta tämä versio ei tue RAW-kuvia joita 7D mk2 tuottaa. Olisiko vinkkejä Linuxilla toimivasta softasta jolla RAW-tiedostot saisi käännettyä johonkin formaattin jota Aftershotin ykkösversio ymmärtää (kuitenkin niin että kyseessä olisi edelleen RAW-tiedosto eikä esim. JPG)? Vai onko pakkopäivitys kakkosversioon edessä?
Eiks tuon sun Corelin Aftershot Pro:n tekijä kerro minkä kameroiden kanssa se on yhteensopiva. Monet tekijät/ohjelmoijat käyttää dcraw kirjastoa (koska kaikkia kameramerkkejä tukevan ohjelman tekeminen on iso urakka), joka tekee ton lukuoperaation RAW-tiedostosta. Saattaas olla jopa mahdollista päivittää tohon sun softaan pelkkä kirjasto-moduli, jos sitä ei ole linkattu sisälle sovellukseen.
Yksityiskohtaisempaa infoa formaatista:
http://lclevy.free.fr/cr2/
Satunnainen kuvailija. Järki järkeistää käyttäytymistäni kuin lobbari.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
Negatiiveista positiiveja: VMP Värillisen Maskin Poistaja.
-
Kiitos vinkeistä, pitääpä kokeilla darktablea.
Aftershop Pro 1 ei siis tue 7D mk2:ta, versio 2 tukee. Mutta siitä pitäisi taas maksaa lisää, mitä en haluaisi tehdä kun tuo ykkösversio muuten riittää.
Varmaan jos harrastuneisuutta riitäisi niin raw-tiedostoja ja dcraw:n lähdekoodia tutkimalla voisi jonkin konvertterin saada aikaiseksi, mutta ajattelin että joku olisi tällaisen jo ehtinyt tekemään...
Aftershop Pro 1 ei siis tue 7D mk2:ta, versio 2 tukee. Mutta siitä pitäisi taas maksaa lisää, mitä en haluaisi tehdä kun tuo ykkösversio muuten riittää.
Varmaan jos harrastuneisuutta riitäisi niin raw-tiedostoja ja dcraw:n lähdekoodia tutkimalla voisi jonkin konvertterin saada aikaiseksi, mutta ajattelin että joku olisi tällaisen jo ehtinyt tekemään...
-
- Viesti: