Sivu 1/1
Sonyn IDC RAW konvertterin käyttö
Lähetetty: Maalis 17, 2014 18 : 24
Kirjoittaja markku55
Väitetään, että ainakin joidenkin Sony runkojen osalta Sonyn oma IDC RAW konvertteri on selkeästi parempi kuin vaikkapa ARC tai jotkut muut.
Voisiko asiasta paremmin perillä olevat kertoa, miten tuon IDC:n kanssa tulisi toimia kun se on koneelle asennettu?
Miten kuvat siirretään rungosta koneelle, miten ne käsitellään IDC:ssä, ja miten niitä tulee lisä käsitellä vaikkapa PSE:ssä?
Nimimerkillä: Täys tumpio.
Lähetetty: Maalis 17, 2014 19 : 09
Kirjoittaja carrier
Oletko varma, että mainittu paremmuus koskee A900:n RAWeja?
Lähetetty: Maalis 17, 2014 19 : 33
Kirjoittaja markku55
carrier kirjoitti:Oletko varma, että mainittu paremmuus koskee A900:n RAWeja?
En ole, mutta hallussa on myös NEX 5n, a37 ja A700, joten noita kahta ensimmäistä lie koskee ainakin?
Toisaalta nyt en hae sitä, mikä on "oikein", vaan sitä miten tuon Sonyn softan kanssa toimitaan.
Lähetetty: Maalis 17, 2014 20 : 55
Kirjoittaja mremonen
IDC:ssä ei näytä olevan erillistä Import-toiminnetta, vaan kuvat vain siirretään muistikortilta kiintolevylle ihan käyttöjärjestelmän kautta.
Mielenkiintoista(?) on, että IDC tallettaa kuvan takaisin ARW:ksi...
Tekeeköhän myös Nikonin softa NEFfejä?
Lähetetty: Maalis 17, 2014 21 : 11
Kirjoittaja paaton
Eiköhän se tallenna vaan ne muokkaukset sinne sisään, samaan tapaan mitä adoben dng.
Lähetetty: Maalis 18, 2014 8 : 26
Kirjoittaja paaton
määvaan kirjoitti:paaton kirjoitti:määvaan kirjoitti:No tuo arkistointi vai mikä lie puuttuu DxO:sta. Sitä paitsi, mikä onkaan antoisampaa ajanvietettä kun on ensin käyttänyt yhden tunnin kuvien ottoon, niin voi viettää loput 24 tuntia kuvien jälkikäsittelyssä. :-)
dxo_n käyttäminenkin on kyllä antoisaa ajanvietettä. Tiedä sitten olenkin liaan malttamaton, mutten vaan jaksa odotella jokaista napin painallusta ja namikan liikuttelua erikseen. Ja onhan tuo muutenkin aika aneeminen pelkästään käsittelypuolella, jos on tottunut lightroomiin. Minä en ainakaan löytänyt sutiakaan tuosta mistään. Tosin voin kyllä kuvitella miten rivakasti suti dxo_ssa toimisi.
No se suti löytyy sieltä "Detail and Geometry - Advanced" paletin alta "Dust" nimellä. Pitää vaan maalata nuo roskat joskus montakin kertaa päällekäin, jos haluaa että ne lähtee kunnolla veks.
Googletappa lr5 brush, saatat yllättyä. Tuo roskien poisto on ihan toinen toiminto.
Lähetetty: Maalis 18, 2014 9 : 47
Kirjoittaja määvaan
paaton kirjoitti:määvaan kirjoitti:No se suti löytyy sieltä "Detail and Geometry - Advanced" paletin alta "Dust" nimellä. Pitää vaan maalata nuo roskat joskus montakin kertaa päällekäin, jos haluaa että ne lähtee kunnolla veks.
Googletappa lr5 brush, saatat yllättyä. Tuo roskien poisto on ihan toinen toiminto.
No se mitä minä LR 4.4:sta muistan, niin siellä kopioitiin esim. taivaalta puhdas kohta sen roskan paikalle jolloin roska katosi, mutta toiminnon tarkoitus oli molemmissa sama eli roskien häivyttäminen. Mutta voi olla että muistin väärin, koska en juurikaan käytä LR:ia sillä se ei ole mielestäni suunniteltu riittävän hyvin Sonyn ARW-tiedostoille.
Lähetetty: Maalis 18, 2014 9 : 51
Kirjoittaja paaton
Googleta nyt vaan. Lr5 adjustment brush. Roskien poisto löytyy picasastakin
Lähetetty: Maalis 18, 2014 10 : 20
Kirjoittaja kribe
määvaan kirjoitti:paaton kirjoitti:määvaan kirjoitti:No se suti löytyy sieltä "Detail and Geometry - Advanced" paletin alta "Dust" nimellä. Pitää vaan maalata nuo roskat joskus montakin kertaa päällekäin, jos haluaa että ne lähtee kunnolla veks.
Googletappa lr5 brush, saatat yllättyä. Tuo roskien poisto on ihan toinen toiminto.
No se mitä minä LR 4.4:sta muistan, niin siellä kopioitiin esim. taivaalta puhdas kohta sen roskan paikalle jolloin roska katosi, mutta toiminnon tarkoitus oli molemmissa sama eli roskien häivyttäminen. Mutta voi olla että muistin väärin, koska en juurikaan käytä LR:ia koska se ei ole mielestäni suunniteltu riittävän hyvin Sonyn ARW-tiedostoille.
LR:ssä roskien poisto hoidetaan kloonaustyökalulla, sivellin on toiminnaltaan täysin eri työkalu.
Lähetetty: Maalis 18, 2014 10 : 21
Kirjoittaja paaton
Lähetetty: Maalis 18, 2014 10 : 45
Kirjoittaja määvaan
Joo, katoin tuon videon läpi, eli sillä ei ole mitään tekemistä roskien poiston kanssa, mutta kun en ole oman koneen ääressä niin tuon Adjustment Brush'in tuotoksia en nyt pääse katsomaan. Tuo tuskin kuitenkaan löytyy DxO:sta.
Re: Sonyn IDC RAW konvertterin käyttö
Lähetetty: Maalis 18, 2014 20 : 49
Kirjoittaja kohan
markku55 kirjoitti:
Voisiko asiasta paremmin perillä olevat kertoa, miten tuon IDC:n kanssa tulisi toimia kun se on koneelle asennettu?
http://support.d-imaging.sony.co.jp/www ... /idc/flow/
Lähetetty: Maalis 18, 2014 22 : 43
Kirjoittaja markku55
Kiitos kohan!
Testailua konvertereilla
Lähetetty: Maalis 19, 2014 21 : 03
Kirjoittaja aikaarska
Päätin tänään vähän testailla Sonyn IDC:tä ja Adoben ACR konvertereita. Testikuvaksi valitsin Sony A65 kameralla otetun RAW kuvan. Se oli pahasti alivalottunut kuva linnusta, mutta sinänsä terävä otos (joten esim. linnun höyhenpeitettä pystyi pitämään vertailukohteena).
Ideana minulla oli saada mahdollisimman hyvä kuva tästä alivalottuneesta otoksesta.
menetelmä 1: Konvertoin ja säätelin RAW kuvan vain Adoben ACR:llä.
menetelmä 2: konvertoin ja säätelin RAWin Sonyn IDC:lla
menetelmä 3: konvertoin RAWin IDC:lla (säätelin vain lähinnä valkotasapainoa, kirkkautta ja terävyyttä), mutta tallensin sen TIFFina ja avasin tämän TIFF tiedoston ACR:llä, ja tein samat säädöt kuin "menetelmässä 1"...
Sitten vertailin näillä eri menetelmillä tehtyjä jpg kuvia keskenään. Havaintoja:
- Pelkästään Sonyn IDC:llä tehdyssä kuvassa oli aavistuksen verran enemmän yksityiskohtia näkyvissä kuin ACR:llä tehdyssä, mutta IDC:n kuvassa oli värikohinaa huomattavasti enemmän eikä sitä saanut IDC:n omilla värikohina-säädöillä oikein kunnolla eliminoitua. Värikohinan poistossa ACR teki paljon parempaa työtä.
- ACR:llä on helpompi saada värit kohdilleen
- ACR:n kohinanpoisto söi yksityiskohtia enemmän kuin IDC:n kohinanpoisto. Mutta tosiaan värikohinan poistossa ACR on parempi.
- Parhaan kuvan sain kun konvertoin kuvan yksinkertaisilla säädöillä (terävyys, valkotasapaino, kirkkaus + hieman kohinanpoistoa) Sonyn IDC:lla TIFF muotoon jonka sitten vielä käsittelin ACR:ssä!!
Ero pelkästään ACR:llä tehtyyn kuvaan oli kuitenkin sen verran pieni, että tulen käyttämään "menetelmä 3" mukaista työkulkua vain todella kriittisissä kuvissa.